PENGENALAN RINGKAS

Blog Kisah Cikgu ieta adalah penjenamaan semula bagi Blog ieta. Blog ini memaparkan pelbagai pengalaman penulis dan pembaca yang menghantar e-mail atau berjumpa sendiri dengan penulis, panduan dan kisah hidup manusia biasa dan kalangan guru. Juga tips, tutorial blog dan pelbagai panduan. Sesekali hal-ehwal bisnis, resepi dan isu-isu semasa dipaparkan untuk bacaan dan rujukan pembaca. Terima kasih sudi berkunjung. Kunjungan dan komen anda amat dihargai :)

Tips Follower Instagram capai target 2k

Tips Follower Instagram capai target 2k
Blogger, blog ieta dot com, bukan sekadar blogger, food review blogger, ieta info line, kbba lembahklang, kelab blogger ben ashaari, kisah cikgu ieta, malaysian blogger, malaysian food, media team, media viral, Oh Blogger, Tips, Tips Instagram, instagram, bagaimana naikkan follower instagram, naikkan follower
Tercapai target 2k followers bulan Oktober 2015 lalu. Alhamdulillah. Yang terkini, lihat di bawah..
Kerjaya sebagai guru, Penjawat Awam 24 jam memerlukan saya beri tumpuan sepenuhnya kepada kerjaya guru saya. Jadi, segala laman sosial yang ada memanglah terabai. Whatsapp lagi lah, waktu mengajar, memang tak belek kecuali urusan kerja. Integriti sebagai Penjawat Awam, wajib dijaga...

Sangat pelik bila sedang bekerja masih berfacebook, berwhatsapp atau menulis blog. Keberkatan wang gaji jaga ya.

Hari ini, 21/5/2016 sahabat blogger saya, Eyfa Writer penulis blog Media Oh Pilihanku telah digodam instagramnya oleh hacker durjana nicole_roberts yang memang sudah banyak instagram digodamnya. Saya tumpang bersedih di atas kejadian menimpa dirinya. Ini  juga membuatkan saya terpaksa mengambil langkah berjaga-jaga, privasikan ke semua instagram saya dan tukar password semua instagram saya. Langkah keselamatan beb... Manusia zaman sekarang bukan semua boleh dipercayai...

21 Mei 2016 juga, instagram Blog Kisah Cikgu ieta, sudah 2,921 follower hampir sudah nak mencecah ke 3k. Bermaksud 8 bulan sahaja masa diperlukan untuk Cikgu Blogger kurang dikenali ramai seperti saya ni. Itupun, jarang juga saya kongsi apa-apa di instagram tu.
Tingkatkan follower instagram
25/5/2016. Follower datang dan pergi. Penjawat Awam ini hanya berkongsi apa sahaja diingini.
10 Tips dan teknik tingkatkan follower di instagram.

Menaikkan follower baik di instagram atau apa sahaja laman sosial, ada taktik dan tekniknya. Secara asasnya, seperti pengalaman saya berikut :
  1. Rajin bertanya. Tanya sahaja... Tak ada orang marah pun jika bertanya. Tetapi tanyalah pada yang pakar ya. Jangan tanya pada orang yang bukan kaki instagram. Pelik pula dia nanti.
  2. Rajin berkongsi apa sahaja. Jika insgtagram bisnis, kongsikan produk. Sesekali kongsi pula kata² yang berunsur nasihat. Saya pernah buat, selang 5 minit, 1 post 1 hari. Pernah dapat 25 follower tau dalam masa 1 hari. Sikit je tu... Ha, anda boleh cuba.
  3. Kongsi apa sahaja kecuali gambar mendedahkan aurat. Anda boleh kongsikan motivasi, kata-kata hikmah atau gambar dari artikel blog, jika anda blogger. Jangan kongsi gambar mendedahkan aurat sudahlah ya. Saham tu... Juga mengundang fitnah. Jangan sampai rambut dan tubuh badan dibakar di akhirat sana sudah... :)
  4. Jangan kedekut like. Tak mencalarkan maruah pun jika like ig orang. Tapi janganlah gambar berunsur maksiat pun like gak. Dapat saham juga tau...
  5. Rajin follow dan komen ig  lain. Tapi jangan spam ig orang dengan iklan. Tak pasal² kena banned pula. Padan muka. Hehe...
  6. Hashtag penting. Letaklah hashtag yang targetting follower.
  7. Mesti ada target! Jangan lupa juga letak target dan letakkan target di mana yang mudah kita lihat untuk merangsang kejayaan kita.
  8. Gambar mesti menarik! Jika ig bisnis, dari gambarlah follower dan buyer akan berminat samada nak beli atau jadi follower ig anda.
  9. Jangan menipu! Elakkan letak fake account jika anda bertukar² ig.
  10. Kongsi gambar di instagram ke lain-lain laman sosial. Gunakan link yang ada.
  11. Privasikan akaun instagram anda! Tidak ada siapa pun yang dapat kawal apa sahaja yang anda miliki walaupun anda menyertai mana-mana kelab dan persatuan. Privasikan laman sosial anda supaya akaun tidak digodam sehingga mengakibatkan anda kehilangan follower yang penat anda berusaha mendapatkannya dari hasil kerja keras anda sendiri. 
Privasi bertujuan melihat perkembangan laman sosial anda. Sudah capai target diidamkan, publikkan semula akaun instagram anda sebagai semangat bagi menambahkan lagi jaringan laman sosial anda. Jangan tak tahu ya, antara tujuan privasi selain mengelakkan digodam, anda boleh menyekat manusia tidak diingini berada di dalam laman sosial anda.

Bertukar-tukar instagam membantu meramaikan follower.

Sejarah bermulanya instagram Kisah Cikgu ieta pada 19/7/2015 secara rasminya menyertai grup swap review ig bisnis. Memang bermanfaat. Sale dan kenalan pun bertambah.

Awal menyertai grup swap ig bisnis, instagram Kisah Cikgu ieta hanyalah 809 follower sahaja. Manakala, instagram bisnis Dunia Niaga ieta Enterprise yang merupakan ig blogshop hanya 397 follower. Hari ni semakin ramai dan berkembang dengan jayanya
food review blogger, kisah cikgu ieta, malaysian food, Chocoletto
Tak susah nak naikkan follower tetapi perlu kesabaran yang tinggi dan jangan jemu kongsi sahaja.
21/5/2016, Instagram bisnis saya, masih belum dapat struggle 3k. Lagi 2 orang sahaja lagi.... Semua, demi masa depan... Bukan sesaja suka² nak up kan follower ni tau...
Juga dalam tempoh 8 bulan baru mencecah ke angka 2998. Itu pun, banyak yang sudah saya block atas sebab tertentu.
Kenapa penting ramai follower di instagram?
Penting... Dari situ keyakinan pelanggan blog atau pengiklan bertambah. Baik pelanggan blog mahupun pelanggan bisnis saya. Nak berkongsi apa sahaja pun seronok. Laman sosial terkini yang pantas selain aplikasi telegram dan whatsapp adalah instagram. Lagi seronok bila boleh share dari aplikasi instagram ini ke merata lagi laman sosial.

Sama seperti aplikasi Pinterest saya yang kebanyakan follower adalah bangsa asing. Rugi jika peniaga, blogger dan pendakwah tidak memanfaatkannya.

Blog medium pengiklanan terbaik sepanjang zaman.

Setakat ini, blog adalah medium pengiklanan terbaik kerana untuk jangka masa panjang, orang ramai sentiasa mencari dan jumpa blog² saya jika mahukan sesuatu. Contohnya mereka mencari produk Chocoletto. Mereka jumpa imej di dalam blogshop atau blog ini.
Chocoletto, Coklat leleh, Coklat sedap, Coklat dalam balang, Produk Terlaris Dunia Niaga ieta enterprise
Bukti carian pelanggan tetap utama di internet iaitu blogshop Dunia Niaga ieta Enterprise
Saya kini tidak lagi menjadi agen Chocoletto. Harap maklum.

Kesimpulan.

Nampak ya, bagaimana Tips Follower Instagram capai target 2k saya? Usaha dan pengalaman di samping rajin bertanya kunci kejayaan tercapainya target 2k follower instagram Kisah Cikgu ieta pada Oktober lalu. Bantuan dari kalangan pelanggan dan blogger pun memberangsangkan. Begitulah tips bagaimana menaikkan follower secara ringkasnya dari saya. Anda bagaimana?

Artikel berkaitan :

  1. Manfaatkan laman sosial yang ada.
  2. Pentingkah Whatsapp dalam Kehidupan?

SEVEN MAIN CAUSES OF BABY DUMPING AMONG TEENAGERS IN KUALA LUMPUR

Assalamu'alaikum.

SEVEN MAIN CAUSES OF BABY DUMPING AMONG TEENAGERS IN KUALA LUMPUR is a part of my group survey and report about Baby Dumping Among Teenagers in Kuala Lumpur for our English Language subject. 

Benarkah Nafkah Batin itu tuntutan seks semata?

Benarkah Nafkah Batin itu tuntutan seks semata?
Benarkah Nafkah Batin itu tuntutan seks?
Gambar Ehsan Google.
Susah juga saya nak menjawab soalan dikemukakan kepada saya beberapa tahun lepas ini. Terkebetulan saya ada menerima e-mail berkaitan isu seks ini. Jadi, saya ingin berkongsi dengan anda dari email yang saya dapat. Juga sebagai menjawab persoalan yang saya terima dari e-mail saya, Benarkah Nafkah Batin itu tuntutan seks semata?

Walaupun tajuk ini agak keterlaluan untuk diketengahkan, pada saya ia sebenarnya amat penting dan perlu diperjelaskan untuk pengetahuan am bersama juga sebagai panduan buat mereka yang bakal mendirikan rumahtangga mahupun yang sudah berumahtangga. Sila baca dengan minda yang terbuka.

Kenapa ramai wanita hari ini tidak mahu berkahwin?
Sebenarnya, tidak semua wanita yang tidak mahu berkahwin itu terlalu memilih suami yang berpangkat dan bergaji besar. Ada juga dikalangan mereka yang bercita-cita ingin mencari lelaki yang berilmu dan beramal diatas segala apa yang telah diperintahkan oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

Oleh itu mereka terpaksa bertangguh untuk mendirikan rumahtangga. Untuk mencari seorang lelaki yang beramal saleh di akhir zaman ini ibarat payahnya mencari sebutir mutiara asli. Sebabnya, ramai suami dewasa ini mencuaikan tanggungjawabnya di dalam mendidik ahli keluarganya malah tugas itu diserahkan sepenuhnya kepada isteri dan guru sahaja.

Saya juga antara mereka yang lewat berumahtangga. Umur 29 tahun barulah saya berjumpa jodoh saya. Bukan sebab tidak mahu berkahwin. Tetapi susahnya mencari lelaki yang benar-benar dikehendaki menurut kehendak Islam.
Benarkah Nafkah Batin itu tuntutan seks?
Apa yang saya kongsi, pasti ada sebabnya. Baca dari mata hati. Buang perspektif negatif. Bukan nak riak atau merasa hebat. Cuma pesan emak Acik, blogger Aku Penghibur itu, boleh dijadikan panduan untuk mengekalkan rumahtangga bahagia. Ingat, berumahtangga bukan kerana seks semata.
Nafkah Batin Bukan Hanya Keperluan Seks.
Merujuk pertanyaan pada tajuk, kita percaya hampir ke semua suami berjaya menunaikan tanggungjawabnya di dalam memberi nafkah zahir (seperti makan, minum, pakaian dan tempat tinggal) kepada ahli keluarganya. Tetapi bagaimana pula dengan tuntutan nafkah batin? Rata-rata masyarakat sekarang memahami bahawa tuntutan nafkah batin itu sekadar untuk melepaskan keperluan seks melalui jalan yang sah dan tidak lebih dari itu.

Bila sesempit itu pandangan mereka, maka timbullah berbagai masalah di dalam rumahtangga. Contohnya, ahli keluarga tidak pandai bersembahyang, tidak pandai mengaji Al Quran, cuai berpuasa dan tidak tahu hukum halal dan haram. Isteri dan anak-anak hidup terbiar tanpa asuhan dan dididkan Islam yang sewajarnya.

Nabi S.A.W telah mengingatkan para suami dengan sabdanya yang bermaksud :"
Takutlah kepada Allah dalam memimpin isteri-isterimu, kerana sesungguhnya mereka adalah amanah yang berada di sampingmu; barangsiapa tidak memerintahkan sembahyang kepada isterinya dan tidak mengajarkan agama kepadanya, maka ia telah berkhianat kepada Allah dan Rasul-Nya."

Nafkah Batin menurut perspektif Islam.
Menunaikan nafkah batin bererti mengajar isteri dan anak-anak dengan ilmu serta didikan agama yang sempurna sehingga terbentuknya sebuah keluarga yang dianggotai oleh mereka yang soleh dan solehah. Barangsiapa yang cuai atau lari daripada tanggungjawab ini bererti dia telah menempah jalan ke neraka. Nabi saw pernah bercerita menerusi sabdanya yang bermaksud :
"Tidak ada seseorang yang menjumpai Allah swt dengan membawa dosa yang lebih besar daripada seorang suami yang membodohkan ahli keluarganya. "

Tanggungjawab Suami.
Apakah ilmu-ilmu dan didikan yang mesti diajarkan oleh seorang suami kepada ahli keluarga? Setiap suami bertanggungjawab mengajar anak isterinya ilmu-ilmu Fardhu Ain iaitu Tauhid, Fekah dan Tasauf. Tujuan mempelajari ilmu Tauhid supaya Aqidah mereka bertepatan dengan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah. Contohnya, mempelajari sifat yang wajib, mustahil dan harus bagi Allah dan Rasul. Mempercayai rukun-rukun Iman dan rukun-rukun Islam.

Tujuan mengajar dan mempelajari ilmu-ilmu Fardhu 'Ain.
Kita diwajibkan mempelajari ilmu fekah sebagaimana penekanan Allah menerusi firmanNYA yang bermaksud :

Ketahuilah! Bahawa dianjurkan bagi seorang suami memerintahkan isterinya(dan mengingatkannya dengan nada yang lembut) dan menafkahinya menurut kadar kemampuannya dan berlaku tabah (jika disakiti oleh isterinya) dan bersikap halus kepadanya dan mengarahkannya ke jalan yang baik dan mengajarnya akan hukum-hukum agama yang perlu diketahui olehnya iaitu hukum bersuci, haid dan ibadah-ibadah (yang wajib dan sunat)."

Justeru itu, suami mesti mengajarkan isterinya cara-cara mandi hadas dan berwuduk serta masalah haid, nifas dan wiladah. Juga mengenai cara-cara menyucikan najis serta pembahagian air yang wajib untuk dibuat bersuci, hukum halal dan haram serta banyak lagi.

Tujuan mempelajari ilmu tasauf pula supaya setiap amalan yang dilaksanakan itu benar-benar ikhlas dan dijauhkan daripada bersifat riyak, ujub (hairan kepada diri sendiri) sombong dan lain-lain lagi.

Selain daripada perkara-perkara asas tersebut suami juga bertanggungjawab mendidik isteri, berakhlak mulia terhadapnya dan terhadap anak-anak, ibubapa, sesama isterinya sekiranya ada, rakan-rakan, jiran tetangga serta masyarakat.

Ajar Adab dan Akhlak.
Suami perlu memberitahu isteri tentang adab seorang isteri bersopan santun dalam segala percakapan dan tindakannya. Juga tentang akhlak semasa bersama anak-anak iaitu berbual dengan mereka dengan bahasa yang baik dan jangan suka memaki-hamun mereka dengan bahasa yang kesat. Kerana sesungguhnya kata-kata ibu itu mengandungi doa; jika tercetus dari mulut ibu kata-kata seumpama
Beruk punya anak".
Maka lahirlah watak beruk pada si anak yang sukar untuk dilentur perangainya.

Ajarkan juga isteri supaya menghormati dan beradap sopan ketika berhadapan dengan ibubapa dan mertuanya. Memuliakan keluarga suami lebih daripada yang lain. Sentiasa memberi nasihat kepada isteri jika ia suka mengumpat, berleter atau memfitnah jiran tetangganya. Ingatkan isteri supaya jangan suka menceritakan keburukan dan kelemahan suami kepada orang lain.

Ajar isteri bersabar.
Selalu ingatkan isteri supaya banyak bersabar dalam menempuh segala ujian dan perintah-perintah Allah swt. Ajarkannya batas-batas aurat dan batas-batas pergaulan seorang wanita. Pastikan auratnya terkawal ketika pergaulan dengan sanak saudara, sahabat-sahabat perempuan, dan ketika berhadapan dengan lelaki yang bukan muhramnya. Dan supaya isteri tidak keluar rumah tanpa izin daripada suami.

Kesan Nafkah Batin, ajaran suami terhadap isteri.
Selain memenuhi tuntutan kewajiban layanan seks, isteri yang berjaya dididik dengan baik akan menjadi insan yang patuh kepada Allah dan taat pada suaminya dikala susah mahupun senang. Dia akan menjadi insan yang sentiasa menjadi pendorong serta penasihat kepada suami dalam hal-hal kebaikan, malah sentiasa mendoakan keselamatan ke atas suaminya pada setiap waktu.

Kesimpulannya, inilah sebahagian daripada tanggungjawab suami dalam menunaikan nafkah batin kepada isteri. Kiranya suami jahil dan tidak mampu untuk mengajar isteri dan anak-anak, dia wajib berusaha mencari guru yang mampu mengajar. Semoga dirinya dan ahli keluarganya terselamat daripada seksa di akhirat kelak.

Ibnu Abbas pernah berkata :
Berilah pengertian agama kepada mereka (ahli keluarga) dan berilah pelajaran budi pekerti yang bagus kepada mereka."

Kebenaran tetap ada walau dalam kesamaran. Moga terjawab sudah persoalan sebahagian pembaca saya, berkaitan Benarkah Nafkah Batin itu tuntutan seks semata? Apa pendapat anda pula ya?

Artikel berkaitan :
  1. Tips menangani anak-anak.
  2. Menutup Aurat bukan sekadar bertudung.
  3. Berblogging perlu izin Suami?
  4. Faktor keluarga bahagia menurut Islam.
****************************
Ingin mengikuti perkembangan Kisah Cikgu ieta dengan lebih mudah selain dari membaca di blog ini? Boleh follow laman sosial saya seperti di bawah...
Instagram : Kisah Cikgu ieta
Twitter : Kisah Cikgu ieta
Google+ : Kisah Cikgu ieta
Fanpage : Kisah Cikgu ieta

HIDUPLAH DENGAN MENGGUNAKAN AKAL.

HIDUPLAH DENGAN MENGGUNAKAN AKAL.
HIDUPLAH DENGAN MENGGUNAKAN AKAL.
Ingat ya... ^__^
E-mail dari pembaca Blog.
Abdul mempunyai lima (5) orang anak. Isterinya Marshi, bekerja sebagai guru dan berniaga secara sambilan untuk membantu Abdul menampung kos perbelanjaan mereka sekeluarga. Jika dicampur gaji kedua mereka, pendapatan ada lah, dalam RM6K.

Dengan kos sara hidup, perbelanjaan empat orang anak yang bersekolah, yuran bulanan TASKA dan Tadika sebanyak RM790.00 dan bil elektrik yang semakin melambung, RM6K bukanlah nilai yang boleh dibanggakan.

Apa pun, isteri Abdul seorang yang bijak berbelanja. Wang hasil perniagaan yang walaupun tidak seberapa untungnya, hanya dapat pulang modal, dapat juga wang hasil perniagaannya diketepikan setiap bulan.

Niat isteri tidak kesampaian.
Pernah isteri Abdul berniat wang perniagaan akan disimpan dan dibuat modal pusingan perniagaan tetapi tidak berhasil kerana beras dan keperluan makanan utama mereka habis dan wang gaji Abdul juga kehabisan. Waktu itu, bertarikh 7 hari bulan. Selepas itu, fahamlah isteri Abdul, beliau perlu meneruskan perniagaan kecil-kecilan secara sambilan itu, demi meneruskan kelangsungan hidup mereka sekeluarga.

Seringkali berlaku, setiap 7 hari bulan, wang gaji Abdul pasti habis setelah digunakan buat perbelanjaan dapur, bayar rumah dibeli mereka, yuran tusyen anak sulungnya, membayar segala bil utiliti dan sedikit peruntukan buat perbelanjaan kos ayahnya yang sakit. Sesekali sahaja wang perbelanjaan sekolah anak-anak yang bersekolah diberi oleh Abdul. Selebihnya isteri Abdul yang menitipkan wang perbelanjaan anak-anak bersekolah.

Pernah dan selalu juga isteri Abdul berniat wang perniagaan akan disimpan untuk digunakan buat modal pusingan perniagaan tetapi tidak berhasil kerana beras dan keperluan makanan utama mereka habis dan wang gaji Abdul juga kehabisan. Waktu itu, bertarikh 7 hari bulan. Selepas itu, fahamlah isteri Abdul, beliau perlu meneruskan perniagaan kecil-kecilan secara sambilan itu, demi meneruskan kelangsungan hidup mereka sekeluarga dan digunakan bagi menampung perbelanjaan sementara mereka berdua mendapat gaji. Bagaimanapun, wang modal akan segera diganti semula apabila mendapat duit dari hasil selain berniaga.

Tanggungjawab anak lelaki.
Namun Abdul tidak pernah merungut. Tidak pernah isterinya mendengar Abdul merungut tentang itu semua. Kehidupan berjalan tenang sentiasa. Walaupun tidak mewah dan kaya-raya, Abdul tetap melaksanakan tanggungjawabnya sebagai anak lelaki, memandikan ayahnya setiap hari Sabtu mengikut jadual yang telah ditetapkan dan setiap kali Cuti Am.

Hari gaji, adalah hari yang paling menggembirakan mereka berdua suami isteri dan anak-anak. Kerana hari gajilah Abdul dapat membeli ayam, paru, daging dan ikan untuk bekalan masakan di rumah. Mereka jarang sekali makan di luar untuk menjimatkan perbelanjaan mereka. Abdul dan isterinya membahagikan perbelanjaan wang gaji mereka untuk kelangsungan hidup dan persekolahan anak-anak mengikut kemampuan masing-masing. 

Tahun 2014, tahun yang sukar.
Penghujung tahun 2014, tahun yang paling sukar buat kedua suami isteri ini bilamana tuan rumah sewa telah menjual rumah mereka diami dan meminta mereka sekeluarga berpindah segera. Mereka juga tidak mampu membaik-pulih rumah yang mereka beli disebabkan kos membaik-pulih amat tinggi, mencecah RM20K. Maka, mereka bersepakat menetap di rumah ayah Abdul memandangkan tiada siapa yang menetap di rumah ayah Abdul. Satu sikap Abdul, beliau tidak gemar bercerita masalah dihadapinya. Hanya isterinya sahaja memahami apa masalah yang berlaku dalam keluarga mereka.

Kutelan derita itu.
Satu hari,
Abdul, abang M cakap, kau kena bayar sewa duduk dekat rumah ayah tu, Kak ingat, kau tak payahlah bayar sewa. Kau bayar je macam susu dan pampers ayah setiap bulan". Kata kakak Abdul menyampaikan pesanan abang ipar dan kakak Abdul.
Isteri Abdul yang mendengar cukup sedih dan terasa hati dengan ayat sebegitu. Namun hanya mendiamkan diri tidak mahu masuk campur urusan adik-beradik. Cakap depan-depan suaminya sendiri tak pula berani. Sebaliknya main pesan-pesan begitu pula. Dalam hati si isteri,
Apa punya tak berhati perutnyalah adik-beradik suami aku ni...? Mentang-mentanglah aku dan suami ni orang susah, tak berharta dan anak ramai, korang pandang lekeh je dengan kita orang sampai sanggup memaksa kami begitu? Korang tak pernah fikirkankah kami berpekin bagaimana". 
Pernah, Abdul tidak makan di tempat kerja kerana tidak ada wang dalam dompetnya untuk makan. Balik ke rumah baru beliau makan. Pernah, apa pun tiada di rumah untuk dimakan. Syukur Alhamdulillah wang perniagaan isteri Abdul ada. Wang itulah digunakan untuk membeli makanan. Sejak itu, isteri Abdul bertekad, walau apa sekalipun, dia mesti meneruskan perniagaan yang telah diusahakan dari dahulu sebelum menetap di rumah ayah mertuanya lagi.

Pendapat blogger Blog Kisah Cikgu ieta.
Setelah membaca kisah die-mailkan kepada saya oleh pembaca di atas, saya berpendapat kita sewajarnya janganlah suka sangat compare perbelanjaan orang lain dengan perbelanjaan kita kerana lain orang, lain tanggungan yang perlu dibelanjakan.

Terdapat juga Usahawan berjaya yang mempertikaikan dan mengeluarkan kenyataan mengatakan orang yang menggunakan wang perniagaan sebagai wang perbelanjaan hidup, tidak bijak. Tahukah dia bagaimana peritnya orang-orang yang dipertikaikan itu meneruskan kelangsungan hidup? 

Pada saya, kita tidak perlulah mempertikai cara perbelanjaan orang bekerja dan berniaga sambilan yang punya anak ramai kecil² dan bersekolah dengan tanggungannya yang pelbagai dengan orang yang anak setakat seorang sahaja atau anak-anaknya dah besar dan bekerja.

Tanggungan orang anak ramai walau bergaji RM6k tidak sama dengan orang bergaji RM6k atau orang yang kaya berharta tetapi anak setakat seorang atau dua orang sahaja.

Hanya yang perlu kita lakukan, bertimbang rasalah. Lagi-lagi jika kita punya pertalian kekeluargaan. Sebagai manusia dikurniakan Allah aqal, kita dengan adik-beradik, usahlah terlalu berkira.

Contohnya, jika kita memiliki perniagaan, jangan tunggu order banyak baru nak pos produk. Bila ada sahaja pergi menziarahi orang tua, bawa sahaja produk diniagakan, berilah sample atau tester. Tak perlulah tunggu order banyak dan semua urusan melalui pos sahaja. Adik-beradikkan... Permudahkanlah sahaja. Bawa sahaja stok produk. Kenapa disusah-payahkan jika adik-beradik dan saudara-mara juga merupakan antara agen produk perniagaan kita? Benar berniaga ni perlu hati kering atau bersikap tangkai jering tetapi jika cara sedemikian digunakan dengan adik-beradik atau saudara mara sendiri, alamat memang tak akan lama bertahan produk kita. Agen yang ada walaupun bukan adik-beradik, pasti lari. Fikir-fikir dan renung-renungkanlah....

Begitu jugalah dalam kisah benar di atas. Berperikemanusiaanlah kepada adik-beradik dan saudara-mara yang kurang berada apatahlagi anak ramai, bersekolah pula semuanya. Gunakan akal bila berkata-kata dan hiduplah dengan menggunakan akal. Otak ada, pakai... Bukan letak di lutut. Betul atau salahkah pendapat saya?

ARTIKEL BERKAITAN :
  1. HARGA SEGUGUS KUNCI.
  2. 5 PERKARA JANGAN BUAT GURU.
  3. JATUHKAH TALAK KE ATAS SAYA?

****************************
Ingin mengikuti perkembangan Kisah Cikgu ieta dengan lebih mudah selain dari membaca di blog ini? Boleh follow laman sosial saya seperti di bawah...
Instagram : Kisah Cikgu ieta
Twitter : Kisah Cikgu ieta
Google+ : Kisah Cikgu ieta
Fanpage : Kisah Cikgu ieta

Apa manfaat ke Majlis Tilawah Dan Menghafaz Al-Quran?

Apa manfaat ke Majlis Tilawah Dan Menghafaz Al-Quran?
Apa manfaat ke Majlis Tilawah Dan Menghafaz Al-Quran?
Pintu gerbang masuk ke Majlis Tilawah dan Menghafaz Al-Quran.
Saya telah dijemput menghadiri Majlis Tilawah Dan Menghafaz Al-Quran Peringkat Antarabangsa Ke 58 Tahun 1437M / 2016M di Putra World Trade Centre (PWTC) pada hari Rabu 4/5/2016.

Pengalaman menghadiri Majlis Tilawah Dan Menghafaz Al-Quran Peringkat Antarabangsa ke 58 tahun ini amat menggembirakan saya walaupun dalam hati asyik teringatkan buku-buku pelajar yang perlu ditanda dan murid-murid di Sekolah.

Demi memenuhi tuntutan kerja juga, saya hadir ke program kali ini. Majlis pada hari ini menampilkan peserta-peserta dari pelbagai negara peringkat Antarabangsa. 
Apa manfaat ke Majlis Tilawah Dan Menghafaz Al-Quran?
Antara Huffaz Qari Antarabangsa.
Antara peserta dari negara yang turut memperdengarkan hafazan mereka adalah dari negara Mesir, Palestin dan Sri Lanka. Saya suka mendengar bacaan dan hafazan dari peserta Negara Mesir. Ada bahagian bacaan yang dibaca menyentuh hati saya bila saya hayati ayatnya. Maksud ayatnya dengan alunan syahdu bacaan memang membuatkan lubuk sanubari saya sayu. Ia berkaitan harta. Tak ingat pula saya surah apa.


PARKING DI PWTC [Peta Putra World Trade Centre ].

Apa manfaat ke Majlis Tilawah Dan Menghafaz Al-Quran?
Tiket parking PWTC.

Semasa masuk ke kawasan parking, penjaga parking tak ada. Saya hanya mengambil tiket dari mesin parking. Sampai di separuh jalan menuju ke ruang parkir, saya bertanya kepada seorang lelaki bermotor harga parking di PWTC. 

Katanya "Saya pun tak pasti. Rasanya RM5 je kot.. Nanti akak minta cop dari Receptionist.". 

Saya pun parking dan mencari Dewan berlangsungnya program. Sebab kali pertama dahulu saya ke program Tilawah waktu malam, parking hanya RM4 sahaja. Lama dah tak datang ke PWTC ni, jadi saya kekeliruan sedikit. Rakan-rakan satu sekolah yang diarahkan hadir pun tak terjumpa dek saya.

WAJIB BAWA AL -QURAN TAFSIR JIKA KE MALIS TILAWAH.
Pelbagai lagi hadiah disamping hadiah utama.
Hadiah utama menang pertandingan mereka Caption di fanpage Lembaga Zakat Selangor.
Satu kerugian pula saya rasakan bila terlupa membawa Al-Quran Tafsir, hadiah daripada pertandingan mencipta Caption dari fanpage Lembaga Zakat Selangor baru-baru ini. Hadiah ini amat-amat berharga buat saya kerana Al-Quran Tafsir saya edisi lama. Memang perlu beli yang baru. Bersyukurlah saya mendapat hadiah Al-Quran Tafsir yang memang diinginkan. In syaa Allah dilain waktu jika diberi arahan lagi menyertai program bermanfaat ini, saya akan pastikan Al-Quran Tafsir saya bawa bersama.

3 MANFAAT MENGHADIRI MAJLIS TILAWAH DAN MENGHAFAZ AL-QURAN.

Banyak manfaat saya dapat sebenarnya dari program Majlis Tilawah dan menghafaz Al-Quran yang telah 3 kali saya diarahkan hadir ni. Antaranya :


1) Mendekatkan jiwa dengan Al-Quran.
Majlis sebegini jika hadir, hayati terjemahan di skrin yang dipaparkan, In Syaa Allah makin bertambah dekat jiwa pendengar dengan Al-Quran.

2) Menjiwai Al-Quran.
Banyak waktu lain sebenarnya boleh digunakan untuk menjiwai Al-Quran. Cuma bagi saya yang sibuk mengalahkan Perdana Menteri ni, maka waktu sebeginilah juga saya manfaatkan masa yang ada untuk menghayati dan menjiwai Al-Quran. Terbaik JAKIM dan JAWI menggalakkan kakitangannya menghadiri program sebegini.

3) Membudayakan cintakan Al-Quran.
Kenapa saya katakan program ini dapat membudayakan Cintakan Al-Quran? Kerana para Huffaz ramai berada dalam program sebegini. Saya lihat juga ramai yang memegang Al-Quran dan turut bersama menghafaz surah-surah yang dibaca oleh para Huffaz Antarabangsa sepanjang program. Ini membuktikan bahawa budaya cintakan Al-Quran telah berjaya diterapkan ke dalam jiwa individu yang hadir pada hari ini.
Apa manfaat ke Majlis Tilawah Dan Menghafaz Al-Quran?
Antara pelajar Tahfiz yang hadir.

MAKAN DAN MINUM DI PWTC.[Peta Putra World Trade Centre ].
Apa manfaat ke Majlis Tilawah Dan Menghafaz Al-Quran?
Codi Cafe hadiah saya kerana berjaya menjawab soalan PD Ismail, Jutawan AHB semasa program MDEC Sepetang Bersama Blogger 2016.

Apa manfaat ke Majlis Tilawah Dan Menghafaz Al-Quran?
Testimoni adik saya peminum tegar Codi Cafe yang merupakan pesakit migrain.
Saya hanya sarapan pagi dengan secawan Codi Cafe sahaja pagi ni. Mendengar alunan bacaan Al-Quran di dalam program Majlis Tilawah dan Menghafaz Al-Quran Peringkat Antarabangsa kali ini membuatkan saya terlupa saya belum makan hehe...

Jam 10 pagi, semua yang hadir diminta berehat 20 minit. Saya ke Cafe di tingkat 1. Makanan di Cafe, sandwich sepeket RM10. Potongan buah-buahan RM3 sebekas. Saya nampak ada bihun goreng, saya ambil sepinggan. Sebab sakit tekak, saya hanya minta air suam sahaja. Semasa membayar, cashier beritahu saya


"Sebab dah nak habis, akak bayar RM4 je lah". Alhamdulillah...

SELESAIKAN URUSAN PARKING SEBELUM BALIK.

Selesai makan, melilau saya mencari dan bertanya di mana nak dapatkan cop tiket parking dari sekumpulan orang yang hadir, tanya mereka, mereka kata tanya Receptionist

Tanya di receptionist, mereka kata kupon sudah diberikan kepada organizer program. Jadi, saya pun pergi ke belakang tabir. Kata mereka kena tanya Receptionist. Ish³... Dah macam bola ke sana ke mari saya.
Apa manfaat ke Majlis Tilawah Dan Menghafaz Al-Quran?
Pekerja RTM yang baik hati beritahu saya dengan siapa boleh bertanya tentang tiket parking
Akhirnya saya bertanya kepada juru kamera RTM di sebelah saya. Juru kamera RTM minta saya bertanya kepada pengawal berbaju biru di pintu masuk. Dah turun, naik. Dah naik ke tempat duduk, turun balik. Maka turunlah balik saya pergi kepada pengawal tu. Pengawal berbaju biru berpaku enam dibahu, bernama Encik Omar terus membawa saya ke Pejabat Putra World Trade Centre. Jauh berjalan di tingkat 3 tu. Haus saya. Air pula tak bawa. Nasiblah :D Akhirnya, dapatlah saya kupon parking. Terkejut dan terbeliak sekejap mata saya. 
"Hah! RM12?? Mak aih... Setengah hari RM12?". Tanya saya kepada receptionist di situ.
"Memang Puan. Sejam RM2. Jam berikutnya, RM1.50 Puan. Kalau Puan nak bayar biasa pun boleh Puan". Kata Receptionist di kaunter tu.

Lantas saya minta Receptionist kirakan. Maklumlahkan, saya ni malas sikit nak claim walau boleh claim. Perlu isi borang lagipun, saya rasa macam kesian je kalau claim dari Jabatan pun. Biarlah... Boleh juga Jabatan guna duit claim tu untuk bantu mereka yang susah. Begitulah fikiran saya. 


"Cuba adik kira berapa RM kalau tanpa kupon ni dik" pinta saya kepadanya. Cik Receptionist pun kira... "RM11.50 je kak. Kurang 50 sen je kak". 

Setelah selesai, saya pun keluar dari pejabat dan ucap terima kasih kepada Encik Omar atas kebaikan hatinya membantu saya mendapatkan kupon parking yang baru saya tahu mahal rupanya... Pengalaman...

Kemudian saya meneruskan menghayati sesi menghafaz Al-Quran yang sudah nak habis. Saya berada di PWTC setengah hari sahaja. Selesai majlis, saya bayar parking. RM9.50 sahaja. Owh baru saya tahu lebih baik bayar seperti biasa sahaja. Tak perlu bayar menggunakan kupon pun. Lebih murah. Ok lah tu.... ^___^

Itu sahajalah yang dapat saya kongsikan tentang Apa manfaat ke Majlis Tilawah Dan Menghafaz Al-Quran? Bagaimana dengan anda, pernah menghadiri Majlis Tilawah Dan Menghafaz Al-Quran? Majlis Tilawah Dan Menghafaz Al-Quran? Apa manfaat yang anda dapat dari program sebegini?

Update 6/5/2016 Tahniah Malaysia, Johan Qari & Qari'ah, Naib Johan Hafiz & Hafizah.


****************************

Ingin mengikuti perkembangan Kisah Cikgu ieta dengan lebih mudah selain dari membaca di blog ini? Boleh follow laman sosial saya seperti di bawah...
Instagram : Kisah Cikgu ieta
Twitter : Kisah Cikgu ieta
Google+ : Kisah Cikgu ieta
Fanpage : Kisah Cikgu ieta

8 PERKARA KENAPA SAYA TERUJA DAN TERKEDU DI SBB 2016

8 PERKARA KENAPA SAYA TERUJA DAN TERKEDU DI SBB 2016
8 PERKARA KENAPA SAYA TERUJA DAN TERKEDU DI SBB 2016
Button badge MDEC Sepetang Bersama Blogger 2016.
KISAH BUTTON BADGE MDEC SEPETANG BERSAMA BLOGGER 2016.
Walaupun Sepetang tetapi seharian kami para blogger di sini tau pada hari tu. Best gila... Apa pun, kami masih waras tau :D Masa ni kan, saya tak jumpa marker pen. Tiba-tiba, ternampak blogger di hadapan saya, button badgenya bertulisan dengan marker pen.

Terus tanya "Ambil di mana ya marker pen?". Rupanya ada di meja pendaftaran... Alamak.. dah comot button badge yang cute ni... Tak apa, tak apa... Bukti ni... Janji ada kan? grin emoticon

Saya seorang Blogger sambilan. Sebelum menyiapkan sesebuah entri atau artikel dalam blog, biasanya saya akan berkongsi gambar berkaitan entri di media sosial dahulu. Cari idea dahulu sebenarnya. 

APA ITU BLOGGER?
Blogger ialah mereka yang mempunyai laman blog sendiri atau dahulunya ia ibarat diari. Kini tidak lagi buat saya. Saya lebih fokus menulis apa sahaja berkaitan pelbagai maklumat bermanfaat kepada pembaca-pembaca blog saya. Antara blog saya ialah blog  Kisah Cikgu ieta.

Kami Blogger ada komuniti (Kumpulan). Dalam Islam dipanggil Jemaah. Berjemaah itu kan Rahmat... Sebagai orang Islam, kita tidak boleh duduk dalam kepompong kita sahaja. Sebagai guru pula, kita perlu bergaul dan bermasyarakat. Terpulang bagaimana cara kita mahu hidup bermasyarakat. Saya tidak menghadkan pergaulan saya. Saya bergaul dengan semua golongan dan saya selesa bergaul dengan mereka yang bergelar blogger. Banyak manfaat berada dalam komuniti blogger ni sebenarnya.

TUJUAN SAYA MENYERTAI PROGRAM SEPETANG BERSAMA BLOGGER.
Mencari ilmu perlu. Bukanlah saya ke program begini untuk bersuka-suka sahaja ya. Tetapi menuntut ilmu tujuan utama saya ke sebarang program. Tak kiralah program blogger atau program yang tiada kaitan dengan aktiviti blogger. Cuma untuk menyiapkan artikel sahaja saya kurang berkesempatan disebabkan saya Penjawat Awam 24 jam. Blogging hanya sambilan bila saya lapang sahaja. Bukan juga hadir saya ke program untuk mencari glamour.

Sifu saya dalam dunia blogging ramai... Antaranya Encik Titan yang power SEO. Encik Titan pun turun padang join program ni... Takkanlah saya yang kurang ilmu ni tak boleh menyertaikan...? Dengan izin suami lagi ha, saya pergi. Ingat tau, betulkan matlamat. Pergi untuk menuntut ilmu. Yang lain akan datang dengan sendirinya. Percayalah ^__^

SEPETANG BERSAMA BLOGGER 2016
Peta : The Grand Campbell Hotel Kuala Lumpur
8 PERKARA KENAPA SAYA TERUJA DAN TERKEDU DI SBB 2016
Banyak juga rupanya di Sepetang Bersama Blogger 2016 yang bertukar kad dengan saya. Terima kasih semua.
Saya mula menyertai program Sepetang Bersama Blogger ini pada tahun 2014. Program pada tahun ini seperti kebiasaam, dianjurkan oleh Denaihati Network. Multimedia Development Corporation (MDEC) sebagai Penaja Utama Program. Program berjalan lancar di The Grand Campbell Hotel Kuala Lumpur bermula dari jam 8:00 pagi sehingga jam 5:30 petang .
Wahh byknya kaddd....👏👏
Bisnes woman la katakn... kne de byk kad..". Kata Wan Hidayah, ulas rakan seUTM saya di facebook saya semasa saya paparkan gambar koleksi kad bisnis dari rakan Blogger semasa program Sepetang Bersama Blogger 2016 pada 16/4/2016, hari Sabtu bulan April lalu.
Di atas, hanya sebahagian sahaja kad rakan-rakan berkerjaya Blogger yang berkongsi kad dengan saya semasa program seharian ini. Saya hanya sempat bertukar kad dengan Blogger yang berada di empat meja bulat sahaja disebabkan saya cuma membawa sekotak sahaja kad. Sayang... Blogger yang datang kali ini ramai... Lebih dari 200 orang. Bertambah meriah dari 2 program Sepetang Bersama Blogger yang pernah saya sertai 2 tahun lalu.

Artis Tuan Hj. Adi Putra, artis Norman Hakim dan isterinya Memey Suhaiza pun ada. Smartphone saya bateri bermasalah. Jadi, saya tidak bergambar dengan sesiapa pun. Jika ada, itu semua rakan blogger lain yang menggunakan smartphone mereka samada secara rela atau candid gambar saya. Ada juga yang sudi merakam video dengan saya. Terharu rasa hati ini bila ada juga yang sudi.... Sob³...

Jika anda ingin tahu, komuniti Blogger sepenuh masa atau secara sambilan adalah antara manusia teramai yang menghidupkan laman sosial alam maya dan media realiti. Semasa program Sepetang Bersama Blogger 2015 ini, ada dua slot Forum sehingga petang. Bagi Penjawat Awam seperti saya, program ini sudah dikira sebagai sehari berkursus. Dengan kelulusan daripada Puan Guru Besar, maka dapatlah saya masukkan program Sepetang Bersama Blogger 2016 ni ke dalam Human Resources Management Info System (HRMIS) saya tahun ini. Syukur Alhamdulillah...

Oh ya, bukan semua blogger yang berniaga. Beberapa orang sahaja yang mempunyai perniagaan sendiri. Dalam entri kali ini, saya cuma berkongsi sedikit pengalaman saya sewaktu menghadiri program perjumpaan Mega blogger seluruh Malaysia, setelah sekian lama entri ini terperam di dalam memori blog Kisah Cikgu ieta ini.

8 PERKARA KENAPA SAYA TERUJA DAN TERKEDU DI SBB 2016.
Ada lapan perkara sepanjang program yang buat saya rasa teruja dan amat terkedu pada program Sepetang Bersama Blogger kali ini. Silakan baca dan tolong jangan kecam saya. Saya sekadar berkongsi dengan anda semua. Tak suka jangan baca tau... :)

1) FOLLOWER, FOLLOW DAN IKUTI PERKEMBANGAN KAK iETA NI..
8 PERKARA KENAPA SAYA TERUJA DAN TERKEDU DI SBB 2016
Kelihatan Jutawan Hartanah, Tn. Hj. Mior, Tn. Hj. PD Ismail, Jutawan perniagaan Asia Herbal Biotech bersama  Tn. Hj. Amir (sedang mengambil gambar), pemilik Denaihati.com,sebagai pengerusi Forum semasa pembentangan santai Tuan Haji Adi Putra sebagai panel ke 3 hari itu.
Seperti biasa saya gemar bertanya apa sahaja saya tidak faham di dalam sebarang majlis perkongsian ilmu. Dari zaman sekolah lagi, memang saya suka bertanya. Malahan rakan-rakan saya sewaktu berpersatuan dahulu juga selalu meminta saya tolong tanyakan soalan mereka.

Sebelum menjawab soalan saya, Tuan Haji Adi Putra ucapkan "Terima kasih Pn. Hajjah ieta". Uish, Hajjah? Adakah saya sudah seperti warga emas? Ha... jeng, jeng, jeng... Ya lah tu agaknya kan? Apa pun, Aamiin... Moga makbul doa Tuan Haji Adi Putra tu

Selesai bertanya soalan, Tuan Haji Adi Putra sebagai salah seorang panel jemputan berkata "Followers, follow dan ikuti perkembangan kak ieta ni". Erk, terkedu saya seketika. Rasa kerdilnya saya berbanding Tuan Haji Adi Putra, artis tersohor Malaysia yang digelar Shah Rukh Khan Malaysia ini. Serius saya terkedu.

2) SAYA PENGIKUT SETIA AKAK.
"Kak ieta... Orang  cari akak dari atas tadi. Saya pengikut setia akak". Seorang blogger meluru mendapatkan saya.
Erk, sungguh saya terkedu seketika. Rasa nak menangis pun ada. Macam tak percaya sahaja saya ada pengikut setia. Atau adakah sekadar satu kebetulan? Kejadian disaksikan oleh dua orang Blogger hebat iaitu Broframestone dan Feroz Othman.

3) NI KE KAK iETA...?
Tahun ini, saya bawa sekotak sahaja kad bisnis blogger saya tidak seperti tahun-tahun lalu, bawa 3 kotak. Tetapi tidak habis. Kali ini, program bermula pada jam 9:30 pagi, kad saya sudah kehabisan.

Bila kad bisnis blogger saya bertukar tangan, ada kalangan blogger menjerit keterujaan sambil berkata "Ni ke kak ieta...?" salam mencium tangan dan memeluk erat saya. Allahu... Malu pun ada tapi saya cuba maintain cover. Malu... Ramai tengok. Terkedu sungguh saya bila ada juga rupanya blogger yang teruja ingin mengenali siapa saya. Nampak sahaja saya, menjerit kesukaan.

4) ARTIS TEGUR, "HAI KAK ieta".
Nak balik lalu lalang ke lif, "Hai kak ieta" sapa artis, Tuan Hj. Adi Putra. Terkedu lagi saya dibuatnya. Jadi, nak cover rasa malu, pada kesempatan itu, saya bertanya sedikit perkara berkaitan bisnis. Malu dan terkedu tak terkira saya saat disapa oleh Tuan Hj. Adi Putra walaupun beliau bersama followers dan isterinya ketika itu. Comel tau isterinya.

5) BLOGGER BARU DAN LAMA TANYA TIPS BLOGGING DAN  TIPS BERNIAGA.
Serius terkedu lagi bila beberapa orang blogger baru bertanyakan tips blogging kepada saya. Tak ingat nak ambil nama sebab waktu itu nak bergegas solat Zohor.

Seorang blogger lagi baru tetapi lama blognya tidak berupdate bertanya kepada saya tips berniaga. Mana yang saya tahu serba sedikit, saya kongsikan dalam waktu yang sangat terhad, mengejar masa untuk balik.

6) BLOGGER MELUAHKAN PERASAAN.
Beberapa orang blogger lama meluahkan perasaan dalam dunia blogging kepada saya (Nama ditahsiakan). Kami seperti dah kenal lama. Syahdu, terkedu lagi dan musykil. Semua perasaan bercampur-baur. Saya sekadar mendengar dan meminta mereka bersabar. Ujian kehidupan memang bermacam-macam...

Ada blogger peluk cium saya dan menyatakan kerinduannya kepada saya. Blogger perempuan tau... Jangan salah sangka... (Nama dirahsiakan). Ada blogger berkongsi masalah dengan saya sepanjang beliau berblogging (Nama dirahsiakan). Terima kasih sudi berkongsi pengalaman. Seperti biasa, saya hanya mampu mendengar dan memberi kata-kata semangat buat mereka.

7) BLOGGER dan GAMBAR.
Blogger dan gambar berpisah tiada. Kali ini, saya terkedu lagi bila beberapa orang blogger hebat sudi bergambar dengan saya. Saya rasa sungguh kerdil dengan mereka semua yang hebat. Kebetulan smartphone saya bateri bermasaalah, memang saya kurang mengambil gambar sepanjang program Sepetang Bersama Blogger tempoh hari. Lagipun saya malu sebenarnya bergambar. Tetapi jika ada yang nak bergambar, saya sudi sebab saya menghormati rakan-rakan blogger saya yang hebat semuanya pada mata saya. Terima kasih semua.

8) DAPAT TIPS MENULIS ENTRI.
Saya terkedu lagi bila dapat tips menulis entri dalam blog daripada seorang Travel Blogger yang hebat walaupun inilah kali pertama kami bersua muka setelah selama ini kami sering berbual di laman sosial Instagram.

Di lain masa, yang lapang, In Syaa Allah saya kongsikan pula ilmu dan tips yang saya dapat dalam program kali ini. In Syaa Allah.

Walau terkedu, saya ucapkan syukur. Bersyukur kerana diizinkan oleh suami ke program hebat anjuran Denaihati Network ini dan bersyukur kerana disamping dapat mengukuh dan membina networking antara blogger, banyak ilmu blogging dan ilmu perniagaan saya dapat dari program Sepetang Bersama Blogger 2016 ini. Memang berbaloi-baloi...
8 PERKARA KENAPA SAYA TERUJA DAN TERKEDU DI SBB 2016
Macam² Ada... Terima kasih penganjur program Sepetang Bersama Blogger 2016, Team Denaihati Network dan semua penaja program hebat ini.
UCAPAN PENGHARGAAN (Kredit kepada Deq Noor).
Akhir sekali, Jutaan terima kasih kepada team Denaihati Network atas penganjuran Sepetang Bersama Blogger 2016 ini. Tidak dilupakan, terima kasih juga kepada semua penaja yang sudi memeriahkan majlis ini iaitu :
  1. Multimedia Development Corporation (MDEC) – Penaja Utama
  2. Amna Home
  3. Richworks Academy
  4.  Jopana
  5. Oceanlife Marketing (Ephyra)
  6. Zeeta Magis Aura Mawar
  7. Simply Umrah
  8. Aleeya’s Kitchen
  9. Les Copaque Production (Upin & Ipin)
  10. Asia Herbal Biotech Sdn Bhd
  11. Yeos Malaysia
  12. eQurban
  13. Jemaah Bisnis Denaihati
  14. Hadid Travel & Tours (Tuan Hj. Adi Putra)
  15. Firdaus Azizi Training & Consultancy
  16. AE Consultancy Services
  17. PenMerah Network
  18.  Sohaini Cookies
  19. Jus Bob Nanas 
  20. CVS Production
  21. Kotak Lensa 
  22. Jam Tawaf Denaihati

Terima kasih sudi membaca kisah 8 PERKARA KENAPA SAYA TERUJA DAN TERKEDU DI SBB 2016. Anda pernah terkedu dan teruja seperti saya?

Entri berkaitan : Sepetang Bersama Blogger dan Yeos 2014 

****************************************************************************
Ingin mengikuti perkembangan Kisah Cikgu ieta dengan lebih mudah selain dari membaca di blog ini? Boleh follow laman sosial saya seperti di bawah...
Instagram : Kisah Cikgu ieta
Twitter : Kisah Cikgu ieta
Google+ : Kisah Cikgu ieta
Fanpage : Kisah Cikgu ieta

Featured Post

Usah bersangka buruk menilai orang lain tanpa mengetahui kisah sebenar disebalik tindakan mereka.

Usah bersangka buruk menilai orang lain tanpa mengetahui kisah sebenar disebalik tindakan mereka . Jangan pantas menghukum sesuatu yang k...