PENGENALAN RINGKAS

Blog Kisah Cikgu ieta adalah penjenamaan semula bagi Blog ieta. Blog ini memaparkan pelbagai pengalaman penulis dan pembaca yang menghantar e-mail atau berjumpa sendiri dengan penulis, panduan dan kisah hidup manusia biasa dan kalangan guru. Juga tips, tutorial blog dan pelbagai panduan. Sesekali hal-ehwal bisnis, resepi dan isu-isu semasa dipaparkan untuk bacaan dan rujukan pembaca. Terima kasih sudi berkunjung. Kunjungan dan komen anda amat dihargai :)

Petua Dimurahkan Rezeki Dan Dipanjangkan Umur

Petua Dimurahkan Rezeki Dan Dipanjangkan Umur 

Sebuah hadis yang menarik ingin saya kongsikan kepada anda.
Sentiasalah pahatkan Ibu dan Bapa anda di dalam memori agar anak-anak turut ingatkan anda sebagai ibu bapa mereka hingga ke akhir hayatnya. Sumber gambar : Whatsapp Group sekolah anak.
Petua Dimurahkan Rezeki Dan Dipanjangkan Umur kali ini merupakan hadis pilihan yang saya baca di dalam applikasi Android tentang pelbagai topik menarik melalui Hadis pilihan masa kini.

Dari Anas bin Malik r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda :
"Sesiapa yang ingin supaya dimudahkan (Allah) rezekinya atau dipanjangkan (Allah) umurnya, maka hendaklah dia memperhubungkan silaturrahim (hubungan kasih sayang)."  Hadis Riwayat Bukhari.
Huraian Hadis Petua Dimurahkan Rezeki Dan Dipanjangkan Umur.

Silaturrahim berasal daripada bahasa Arab yang bererti menghubungkan ikatan kasih sayang. Silaturrahim merupakan satu ikatan yang suci yang menuntut kita sebagai umat Islam sentiasa menjaganya malah seseorang itu tidak dikatakan beriman selagi ia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri.

Masakan manusia boleh hidup keseorangan tanpa bergantung harap dan menerima kasih sayang daripada orang lain. Oleh itu jalinan silatur rahmi adalah amat penting bagi sesebuah ummah itu hidup lebih cemerlang dan berjaya kerana ukhuwwah yang dipupuk di atas rasa cinta dan kasih kerana Allah pasti akan memberikan kekuatan pada jiwa mana-mana individu.


Seperkara lagi, buang rasa iri hati dan hasad dengki dalam usaha menjernihkan hati sendiri dan meluaskan rezki.
"Rezeki samada gaji atau duit dan apa sahaja yang kita dapat sebenarnya sebahagiannya adalah milik orang lain... Bersedekahlah walau sepuluh sen". Kata mantan bos saya Ustazah Zaina Othman.
Bagaimana mudahnya menjemput rezeki?
Satu cerita saya ingin berkongsi dengan anda yang boleh digambil iktibar kisah pasangan suami isteri ringkas di bawah ini.
Kami suami isteri memanglah tak mewah kehidupan kami. Tapi Alhamdulillah, berkat agaknya disebabkan suami saya selalu tidak berkira mandikan ayahnya yang lumpuh. Syukur sangat, wang perbelanjaan kami untuk anak-anak kami seramai 5 orang, tidak pernah putus. Wang gaji kami sentiasa cukup. Malahan, ada sahaja lagi berbaki untuk digunakan lagi sebelum gaji bulan hadapannya. Bisnis secara sambilan saya pun Syukur Alhamdulillah, berjalan lancar walau disaat ramai yang mengeluh sale mereka kurang. Berbakti dan menggembirakan ayah, merupakan salah satu perkara yang dapat melancarkan perjalanan kewangan kami suami isteri. Alhamdulillah...". Kata Maya seorang usahawan sambilan.
Apabila hidup penuh dengan berkasih sayang, sudah pasti hati menjadi lapang dan riang. Maka akan gembiralah hati semua yang memelihara hubungan sesama mereka juga ahli keluarga dan rakan raulan tak kiralah di mana berada. Ini akan membuatkan jantung dipam dengan keadaan yang stabil dan pasti jangka hayat mereka yang gembira dengan kehidupan yang dilalui bertambah lagi.

12 Petua Dimurahkan Rezeki.

Perkongsian 12 petua dimurahkan rezeki yang saya sunting sedikit ini, saya dapat dari Encik Ali, salah seorang ahli kumpulan WhatsApp Pembekal Nur Cocoa, Koko Pracampur Madu dan Kurma, salah satu produk bisnis saya.

Jom baca...

1. Letakkanlah sedikit makanan kucing dan semangkuk air diluar rumah untuk kucing-kucing yang datang dan singgah di rumahmu.

2. Sisihkanlah sedikit dari hasil gaji atau upah jerih payahmu, untuk disumbangkan kepada anak yatim dan orang miskin.

3. Sentiasa sediakan wang kecil di dalam dompet untuk diberikan kepada yang memerlukan.

4. Letakkanlah di dalam bilikmu sebuah kotak. Setiap kali kamu merasa melakukan dosa, masukkan wang kecil kedalamnya. Genap 1 bulan, buka kotak itu dan sedekahkan wang tersebut.

5. Jika kamu hadir dalam acara keramaian keluarga dan kerabat atau sahabat, belilah 1 atau 2 kotak air mineral, niatkan untuk sedekah kepada orang-orang yang memerlukannya iaitu, orang tua, sakit, kanak-kanak dan lain-lain.

6. Jika kamu membeli barang dari peniaga-peniaga kecil kemudian peniaga itu ingin mengembalikan wang baki, biarkan sahaja baki wang itu untuknya Anggaplah ia sebagai sedekah ataupun hadiah.

7. Belilah Mashaf Al-Quran, lalu letakkan di salah sebuah masjid. Bayangkan berapa pahala yang akan kamu dapat daripada setiap huruf bagi mereka yang membacanya.

8. Berikanlah perasaan gembira kepada setiap orang, khususnya kepada mereka-mereka yang sedang ditimpa kesedihan dengan senyuman dan ucapan doamu yang tulus ikhlas.
 
9. Lemparkanlah senyuman kepada orang yang kamu temui, berilah salam kepada orang yang duduk, dan bertuturlah dengan ucapan yang baik kerana semuanya adalah sedekah.

10. Jangan biarkan dirimu tertidur, melainkan kamu ampuni setiap orang yang telah berbuat jahat kepadamu dan maafkanlah mereka yang pernah menghinamu, menyebarkan fitnah dan  menzalimimu.

11. Setkan pada handphone kamu, penggera peringatan pada masa masa tertentu untuk memperingatkan dirimu kamu baca surah Al-Fatihah atau surah Al-Ikhlas untuk di sedekahkan kepada kedua ibubapa kita, sama ada masih hidup atau telah meninggal dunia.

12. Kongsikan artikel ini kepada semua kenalanmu. Siapa tahu ada yang mahu mengamalkannya. Moga kamu pun akan diberi pahala kerananya.

Selamat bersedekah. Semoga kita semua dilimpahkan rezeki. Aamiin...

Inilah sedikit perkongsian cerita dalam perkongsian berkaitan Petua Dimurahkan Rezeki Dan Dipanjangkan Umur ini. Banyak lagi sebenarnya... Sekadar ini yang berada dalam minda saya. Anda ada lagi petua? Jom kongsi apa lagi Petua Dimurahkan Rezeki Dan Dipanjangkan Umur lagi di ruang komen blog Kisah Cikgu Ieta ni ya ^__^

Kenapa perlu marah, sabar itu kan lebih baik?

Kenapa perlu marah, sabar itu kan lebih baik?
Kenapa perlu marah, sabar itu kan lebih baik?, Paku di dinding, Punca dan kesan marah, Keburukan marah, Sabar itu indah, Jagalah silaturrahim, Amalan Untuk Masuk Syurga, Jaga hubungan dengan sahabat, kawan, keluarga dan rakan sekerja, cikgu, pengalaman hidup, nasihat, marah, sabar, cara bersabar, motivasi, kisah motivasi, kisah cikgu ieta, Denaihati Network
Dinding jika dipaku akhirnya merosakkan. Begitulah hati. Jika sering disakiti, lukanya berpanjangan. Sumber gambar : Google.
Assalamu'alaikum. Inilah artikel pertama saya kongsikan di dalam blog ini pada tarikh 2/6/2009, jam 1.29 petang bertajuk 'Paku di dinding'. Tarikh ini adalah tarikh mula saya berblogging. Hari ini, saya sunting dan kongsikan semula secara automatik melalui aplikasi Networked Blog sebagai renungan buat saya dan mungkin bermanfaat buat anda semua.

Paku di dinding.
Ada seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannya walaupun ianya hanya satu masalah kecil sahaja. Pada suatu hari, bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku.
Untuk apakah paku-paku ini ayah?" tanya pemuda tersebut.
Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini, bagi melepaskan kemarahan mu" jawab ayahnya.
Pada hari yang Pertama sahaja, pemuda itu telah memaku sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut. Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan. Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya dari memukul paku menembusi tembok batu tersebut. Akhirnya tibalah pada suatu hari, dimana pemuda tersebut tidak marah walau sekali pun. Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira. Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali paku itu satu persatu, pada setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan.

Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku-paku tersebut. Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangganya.

Bapanya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata,
Kau telah melakukannya dengan baik anakku, tetapi lihatlah kesan lubang-lubang di tembok batu tersebut, tembok itu TIDAK akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatu ketika marah, ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini. Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya. Tetapi ingatlah, tak kisah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatam mu, namun lukanya masih tetap ada. Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal".
paku di dinding
Paku di dinding melubangkan dinding. Luka dihati buat hati jadi sumbing. Sumber gambar : Google.
Lihatlah kesan marah melalui kisah yang saya kongsikan ini.

Punca dan kesan marah.
Tahukah anda, marah hanya lebih memburukkan keaadaan. Marah memang tidak mendatangkan kebaikan. Marah adalah berpunca dari keegoan dalam diri. Kenapa saya kata ego? Kerana hanya individu yang ego sahaja mudah melenting marah tanpa sebab munasabah dan menuding jari mencari salah dan silap orang lain.

Keburukan marah.
Apa terjadi bila kita marah? Pasti pelbagai perkataan kurang enak akan keluar dari mulut bukan? Pasti tingkahlaku di luar jangkaan kan? Wajah pun pasti bertambah kedutan kan? Tak percaya, cubalah lihat cermin ketika marah. Hehe... Burukkan?

Sabar itu indah.
Sebab itulah dalam hidup kita, perlu banyak-banyak bersabar. Kita baca tulisan orang lain di laman sosial, kadangkala orang tak tujukan pun kepada kita. Tetapi kita melenting-lenting marah. Tuding jari ke sana ke mari. Salahkan semua orang di sekeliling kita. Kita tak kaji diri kita sendiri. Apa kita buat? Kenapa kita perlu terasa hati dengan apa yang orang lain tulis? Jika benar kita tersilap, kita minta maaf sahajalah. Jika kita tidak buat. Kita tidak silap, anggap sahaja itu sebagai peringatan dan nasihat. Jadi kenapa perlu marah sehingga ada yang putus silaturrahim kekeluargaan, putus persahabatan dan malahan lebih teruk, putus ikatan perkahwinan. Hanya kerana tulisan di laman sosial yang kita baca dan tiada kaitan dengan kita. Kita sudah berburuk sangka yang bukan-bukan, tohmah darah daging sendiri, putuskan ukhuwwah persahabatan atau ikatan rumahtangga yang sah telah terjalin sekian lama.

Kenapa perlu marah, sabar itu kan lebih baik?, Paku di dinding, Punca dan kesan marah, Keburukan marah, Sabar itu indah, Jagalah silaturrahim, Amalan Untuk Masuk Syurga, Jaga hubungan dengan sahabat, kawan, keluarga dan rakan sekerja, cikgu, pengalaman hidup, nasihat, marah, sabar, cara bersabar, motivasi, kisah motivasi, kisah cikgu ieta, Denaihati Network
Putus memang mudah. Sambung itu yang payah. Sumber : BlogInstagram Kisah Cikgu ieta.
Jagalah silaturrahim.
Ketahuilah, hubungan silaturrahim, hubungan kekeluargaan, persahabatan dan ikatan perkahwinan adalah hubungan yang perlu dijaga dengan baik. Kawal dan jagalah emosi masing-masing. Perkara boleh dibawa berbincang, perkara boleh diperbaiki, berbincang dan perbaikilah. Usah tuding jari sana sini.

Mari renungkan pula hadith pilihan saya ini berkaitan Amalan Untuk Masuk Syurga.

Daripada Abu Ayyub Khalid bin Zaid al-Ansori RA, bahawasanya seorang lelaki berkata, 
Wahai Rasulullah, beritahu daku tentang amalan yang membolehkan aku masuk syurga'.
Jawab Rasulullah,
Beribadatlah kepada Allah, janganlah menyekutukan dengan sesuatu, dirikan solat, keluarkan ZAKAT dan eratkan hubungan silaturahim'. Sumber hadith : JAKIM.

Jaga hubungan dengan sahabat, kawan, keluarga dan rakan sekerja.
Sesungguhnya, sahabat adalah permata yang sukar dicari. Mereka membuatkan kita ketawa dan menggalakkan kita ke arah kejayaan. Sahabat juga adalah seorang pendengar, berkongsi suka dan duka dan sentiasa membuka hatinya untuk menerima kita seadanya. Kawan pula berbeza. Tidak sama dengan sifat seorang sahabat. Begitulah juga hidup sebagai pasangan suami isteri dan hubungan kekeluargaan perlu dijaga. Bertolak-ansurlah dalam pelbagai perkara. Begitu juga hubungan bersama rakan-rakan sejawatan. Jaga dan binalah dengan baik, erat dan mesra. Islam kan menggalakkan jaga Silaturrahim sesama kita. Jadi, jaga mulut, jaga lidah. Jangan sampai ada yang terluka. Paling penting, jaga keluarga, jaga kerja dan jaga amal jariah sendiri. Itu lebih baik daripada sibuk ambil tahu keburukan dan sebar aib orang lain ke merata alam. Jadi, kenapa perlu marah, sabar itu kan lebih baik?
Hadamkan.
Bila seorang lebih tua dari anda menasihati anda dengan baik, dalam kumpulan atau secara peribadi. Anda pula marah, hina, keji dan perli-perli malahan sampai tahap  ugut dan pulaukan dia. Maka jangan salahkan dia jika anda dibiarkan buat selama-lamanya. Puas hatikan? Sudah tiada orang akan menegur anda lagi... Mulai saat dia berdiam diri, buatlah apa sahaja ikut haluan sendiri  dan jangan cari dia lagi jika anda bermasalah". Quote of The Day Kisah Cikgu ieta
  1. Hadith : JAKIM melalui Tutorial JiwaRosak di blog Kisah Cikgu ieta.
  2. Cerita : Blog Blogger Nurisyima.

Wordless Of Wednesday 50 : PUTUS

Wordless Of Wednesday 50 : PUTUS.
Wordless Of Wednesday (WOW) merupakan entri khas oleh blogger pada setiap hari Rabu. Entri ini membiarkan pembaca memberi pendapat tersendiri. WOW ini direkacipta oleh blogger +potia casadelarossaa

10 perkara yang menyusahkan orang lain di jalan raya

10 perkara yang menyusahkan orang lain di jalan raya
"10 perkara yang menyusahkan orang lain di jalan raya" adalah antara sikap yang sering dilakukan oleh ramai pemandu kenderaan atau pemandu motorsikal.

10 perkara yang menyusahkan orang lain di jalan raya itu ialah :
Peta Highway PLUS

1) Membelek handphone (bermesej/berchatting/berfacebook/apa sahaja laman web) semasa memandu / bermotorsikal.
2) Bersembang dengan kawan di motor sebelah.
3) Membunyikan hon sesuka hati.
4) Berpakaian menyeksa mata, jiwa dan raga (siang atau malam) atau memakai pakaian berwarna hitam pada waktu malam.
5) Merokok.
6) Mabuk.
7) Melanggar lampu isyarat.
8) Memandu laju tak hengat donia atau memandu perlahan di lane kanan.
9) Tidak memakai topi keledar.
10) Memacakkan motor dan merempit.


10 perkara yang menyusahkan orang lain di jalan raya ni jika dilakukan, sering menyebabkan kemalangan di jalan raya dan silap haribulan, anda akan kehilangan nyawa! Jadi, pastikan anda tidak melakukan 10 perkara yang menyusahkan orang lain di jalan raya walau di jalan raya mana pun anda berada. Ingatlah yang tersayang....


Duit Zakat perlu diagihkan kepada siapa sebenarnya?

Assalamu'alaikum dan Salam sejahtera kepada anda semua. Masih mood raya? Selamat hari raya saya ucapkan kepada anda semua. Maaf lama tidak bersiaran. Tanggungjawab hakiki sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan yang nama ringkasnya Guru, wajib diberi keutamaan. Mood blogging pun merudum ke laut semenjak dua tiga empat menjak ni.
Zakat adalah kewajipan. Mengapa pula lagi nak pertikaikan?
Keterangan lanjut boleh klik sahaja Banner ini (Instagram Blog Kisah Cikgu ieta) atau boleh cari di Fanpage Kisah Zakat Malaysia.

DUIT ZAKAT PERLU DIAGIHKAN KEPADA SIAPA SEBENARNYA? 
Persoalan inilah yang sering membelenggu saya satu masa dahulu sebelum saya kenal di alam maya, seorang Pegawai Komunikasi di Lembaga Zakat Selangor (LZS). Walaupun saya ni sebenarnya pelajar lepasan sekolah pondok moden, bab Zakat ni pun masih tak ingat-ingat... Itulah, ilmu dalam kitab. Sudah lama tinggal, lupa... Inilah satu-satunya kelemahan saya sebagai seorang manusia. Maafkan saya...

PERBEZAAN ANTARA NAFKAH WAJIB DAN ZAKAT WAJIB.
Peta Lembaga Zakat Selangor
Berbalik kepada tajuk 'Duit Zakat perlu diagihkan kepada siapa sebenarnya?' Nak dijadikan cerita, satu hari seorang ahli kumpulan whatsapp saya bertanya,
Saya nak tanya pada yang tahu pasal zakat ni, kalau kita bagi zakat dekat bini atau adik beradik kita boleh tak?"
Nak jawab soalan begini bukan boleh main hentam jawab sahaja tau. Perlu ada ilmu. Perlu rujuk mereka yang lebih arif. Jadi, untuk mengelakkan salah beri maklumat dan ajaran sesat, saya berhubung terus melalui Whatsapp, dengan Pegawai Komunikasi di Lembaga Zakat Selangor (LZS). Maka beginilah jawapannya...
Untuk makluman, isteri, anak-anak dan ibu bapa merupakan nafkah wajib atau tanggungan wajib suami atau lelaki. Maka terdapat perbezaan antara nafkah wajib dengan zakat wajib.... Nafkah adalah tanggungjawab suami / lelaki / ketua keluarga ke atas ahli keluarga. Zakat pula adalah lebihan harta yang wajib di tunaikan zakat kepada 8 golongan asnaf. Sebaik-baiknya untuk memenuhi wang zakat disalurkan kepada pusat zakat untuk disalurkan secara menyeluruh sepanjang tahun kepada 8 asnaf wajib zakat.... Selain daripada itu, (isteri, anak-anak dan ibu bapa) boleh terima zakat.... Asalkan memenuhi syarat 8 asnaf...
Bagus soalan yang diajukan ahli kumpulan WhatsApp saya tu, sekurang-kurangnya, saya jadi bijak sikit bila dah tahu jawapannya. Lain kali bila ada orang bertanya lagi, ha jawapan inilah akan saya beri.

PERKAITAN SOLAT DAN ZAKAT. SIAPAKAH 8 GOLONGAN ASNAF PENERIMA ZAKAT?
Peta Pusat Pungutan Zakat MAIWP.
Kebetulan pula di fanpage Kisah Zakat Malaysia ada perkongsian berkaitan Asnaf oleh rakan facebook saya, salah seorang pegawai di JAKIM, Bahagian Media Sosial Agensi Agama, maka eloklah saya kongsikan sama di sini perkaitan solat dan zakat, juga siapakah 8 asnaf itu.

Manakah lebih baik, solat dan zakat sendirian atau berjemaah?
Menurut Pegawai JAKIM tersebut, Allah S.W.T telah berfirman di dalam Al-Quran, Surah Al-Baqarah ayat 110,

وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير 

Bermaksud :
Dan dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat. Dan kebaikan apa saja yang kamu usahakan bagi dirimu, tentu kamu akan mendapat pahalanya pada sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Melihat apa-apa yang kamu kerjakan.
Ibadah solat dan zakat telah digandingkan lebih dari 30 kali di dalam Al-Quran, mesti ada sebab.

Ya, ianya boleh dilihat dari sudut begini, ibarat solat sendiri vs solat berjemaah, mana yang lebih afdhal? Begitu juga agihan Zakat.. Sendiri atau berjemaah (melalui Institusi Amil)? 

Tahukah anda, sejak zaman Rasulullah S.A.W lagi telah wujudnya Baitulmal? Tahukah anda, Amil juga telah disebut Allah antara 8 golongan yang mendapat manfaat Zakat malah diletakkan dalam 4 kategori utama. Cuba lihat dengan teliti gambarajah di bawah dan baca apa keterangan dari Pegawai JAKIM tersebut.

8 GOLONGAN ASNAF PENERIMA ZAKAT.
Gambarajah mudah 8 Golongan Penerima Zakat. Kredit A+++ saya berikan kepada Ketua Admin Fanpage Kisah Zakat Malaysia.
Tahukah anda Zakat seseorang itu perlu bahagi kepada 8 golongan asnaf, telah termaktub dalam Al-Quran, Surah At-Taubah ayat ke 60?

Contohnya, Zakat dikenakan sebanyak RM800 jadi kita wajib zakatkan RM100 untuk setiap 8 golongan asnaf.

Mari kita lihat, siapakah 8 Asnaf tersebut? Mereka ialah...

1. Fakir (Al-Fuqara).
Al-Fuqara adalah orang yang tiada harta pendapatan yang mencukupi untuknya dan keperluannya. Tidak mempunyai keluarga untuk mencukupkan nafkahnya seperti makanan, pakaian dan tempat tinggal. Contohnya ia memerlukan RM10 sehari tetapi hanya mampu RM3 sahaja.

2. Miskin (Al-Masakin).
Al-Masakin ialah orang yang mempunyai kemampuan usaha untuk mendapatkan keperluan hidupnya akan tetapi tidak mencukupi sepenuhnya seperti ia memerlukan RM10 tetapi hanya memperoleh RM8.

3. Amil.
Amil ialah orang yang dilantik untuk memungut dan mengagihkan wang zakat.

4. Muallaf.
Muallaf pula ialah seseorang yang baru memeluk agama Islam.

5. Riqab.
Riqab ialah seseorang yang terbelenggu dan tiada kebebasan diri.

6. Gharimin.
Gharimin pula ialah penghutang muslim yang tidak mempunyai sumber untuk menjelaskan hutang yang diharuskan oleh syarak pada perkara asasi untuk diri dan tanggungjawab yang wajib ke atasnya.

7. Fisabilillah.
Fisabilillah ialah orang yang berjuang, berusaha dan melakukan aktiviti untuk menegakkan dan meninggikan agama Allah.

8. Ibnus Sabil.
Ibnus Sabil merupakan musafir yang kehabisan bekalan dalam perjalanan atau semasa memulakan perjalanan dari negaranya yang mendatangkan pulangan yang baik kepada Islam dan umatnya atau orang Islam yang tiada perbekalan di jalanan.

Berkaitan Asnaf, Firman Allah S.W.T di dalam Surah at-Taubah ayat 60,
إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۖ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
Bermaksud :
Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang mengurusnya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. 

Fikir-fikir... Zikir-zikir.. Allahu Musta'an...

Terang dan jelas bukan penerangan Pegawai tersebut?

Kesimpulan soalan Duit Zakat perlu diagihkan kepada siapa sebenarnya juga menjawab persoalan, bolehkah Amil terima Zakat dan isu-isu Zakat yang saban tahun menjadi fitnah dan viral di seluruh laman media-media sosial telah terjawab melalui Ayat Al-Quran di atas. Maka berbaliklah kita kepada kebenaran ayat Allah itu. Kenapa pula kita nak mempertikaikan ayat-ayat Allah? Siapa kita? Hebat sangatkah kita hingga sampai sanggup mempertikaikan ayat-ayat Allah, kebesaran, kekuasaan dan arahanNYA yang telah termaktub sebelum kita dijadikan? Sesungguhnya, Allah adalah sebaik-baik penolong hamba NYA.
Bila seseorang hadir ke dalam gerak kerja kita, ketahuilah bahawasanya Allah yang gerakkan pintu-pintu hati mereka. Menjauhnya kawan pasti bersebab. Kadangkala Allah yang jauhkan dengan pelbagai sebab. Hadirnya kawan, juga seribu rahmat dan asbab. Pelangi indah tak akan datang tanpa mendung dan gelapnya hujan ribut dan taufan terlebih dahulu 😊". Nukilan Puisi ieta minda terpana Kisah Cikgu ieta pemilik Dunia Niaga ieta Enterprise. Ketahuilah, Hidup Mesti Happy Walau Sedang Diujii. Lihatlah sahaja contoh pelbagai kisah Asnaf di fanpage Kisah Zakat Malaysia.

Kadangkala persoalan perlu ditimbulkan agar kita dapat berfikir sejenak. Moga apa yang saya utarakan di dalam entri Duit Zakat perlu diagihkan kepada siapa sebenarnya kali ini dapat membuka minda ramai terhadap Institusi Zakat yang sering menjadi mangsa fitnah dan viral memburukkan Institusi Zakat dari masa ke semasa.
"Bersama viralkan kebaikan. Bukan hanya sebagai KEYBOARD WARRIOR dunia alam maya..." Blogger ieta Mat Saad

Sumber :
  1. Al-Quran, Surah Al-Baqarah ayat 110.
  2. Al-Quran Surah At-Taubah, Ayat 60.
  3. Fanpage Kisah Zakat Malaysia (Asnaf)

WHY SHOULD YOU LOVE YOUR MOTHER?

WHY SHOULD YOU LOVE YOUR MOTHER?

I always heard "One mother can take care 10 children but 10 children can not take care one mother". But why? What you think?

Meantime, let watch this video why should you love your mother?



SIX REASON WHY YOU SHOULD LOVE YOUR MOTHER.
  1. She is the one that born you in this world.
  2. She always stand by your side when you sad or happy.
  3. She always support you everytime.
  4. She is the best chef in your life.
  5. She always have time for you although she is busy.
  6. She gave all her time, work and loves for you.

Now you have to play your role. Love your mother everytime like she always do and respect your mother.

Did you have any other reason WHY SHOULD YOU LOVE YOUR MOTHER? Please let me know. Thank you watching and reading ^__^

Source : Shia James, Komuniti WeChat Malaysia G+

AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Penghantaran sebarang komen, permintaan, cadangan ATAU komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam ATAU negatif dengan niat untuk menyakiti hati, menganiayai, mengugut ATAU mengganggu orang lain dengan ATAU tanpa mendedahkan identitinya adalah suatu kesalahan boleh didenda tidak melebihi 58 ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun ATAU kedua-duanya sekali. HARAP MAKLUM

ADA CADANGAN DAN PERTANYAAN? EMAIL SINI

Name

Email *

Message *