Posts

Showing posts from 2009

PETUA MENJADIKAN KERJAYA SEBAGAI GURU LEBIH MENYERONOKKAN

Sume ni adalah antara pengalamanku sepanjang 3 tahun berada di sekolah ni. Kalo x caya, cb try testlh praktikkan.. 1) Semua yang Guru Besar suruh & arahkan, buat je tanpa banyak alasan.... 2) Bersikap semulajadi, jangan berpura2 @ am fusana wa anfusini 3) Walau camana bengang, nyampah rs hati @ terasa hati kita kat bos kita, simpan sedikit rasa hormat kita pada diri dia kerana "Hormatilah orglain jk anda ingin d hormati:. 4) Bos biasanya suka dengan org yg berterus terang tp mesti dgn bersopan nak tegur kesilapan dia. Biasala...bos pun manusia gak, x lps dr mlakukn kesilapan...tp bos mmg nk yg terbaik utk stafnya. 5) Jangan dengar khabar2 angin... rujuk org atsn jk x pasti... 6) Buat kawanlah dengan siapa juga walau orang tu ngumpat & kutuk diri kita sana sini. 7) Kalau rasa2 geram sangat dengan mulut2 longkang, dlam meeting, waktu diberi peluang bercakap, bantai je lah tapi jangan sesekali sebut nama org yg nk dihentam tu. 8) Nak smash org2 yg berperangai huduh t

KEJAYAANKU TAHUN INI

Salam kepada sume pembaca... berikut adalah kejayaan yg telah kulakukan pada tahun ini. Bagiku, pengiktirafan tidak penting. Yang penting adalah, aku telah berjaya melakukannya. Sesungguhnya kejayaan2 ini membuatkan aku lebih bersemangat waja utk mara ke tahun hadapan. 1) Mengemaskini & menguruskan perpustakaan sekolah dengan lebih sistematik. Pustakawan suka dengan caraku yg selalu berjumpa mereka. Kata mereka " x macam thn2 lps perpustakaan skrg ni". Ada guru yang berkata "Kerja2 yg kak lakukan kemas& teratur". Alhamdulillah... Idea banyak ku dapat dari suamiku yg juga merupakan Ketua Pelajar di Kolej dl & juga kebetulan kami sm2 prnh jadi librarian. 2) Melatih tahun 6 & tahn 4 Sajak & Syair d hr Israk Mi'raj peringkat Sekolah. 3) Melatih Ketua Pengawas, Ahmad Izman b. Ahmad Radzi bacaan Doa pembuka Majlis Jamuan Meraikan Pengawas, Pustakawan & Murid2 Tahun 6, 2009. 4) Melatih Pustakawan sesi pagi Tahun 3 & 4,lakonan & nas

RAHSIA DI DALAM AIS

"Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia" Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa. Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang. Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini. Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas. Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya. Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan. Benarkan anak anda mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya dan be

JUBAH UNTUK IBU

Cerpen sikit.ade mase bc la weii..nak ngs woooo UntukmuIbu “Apa nak jadi dengan kau ni Along? Bergaduh! Bergaduh! Bergaduh!Kenapa kau degil sangat ni? Tak boleh ke kau buat sesuatu yang baik,yang tak menyusahkan aku?”, marah ibu. Along hanya membungkam. Tidak menjawab sepatah apapun. “Kau tu dah besar Along. Masuk kali ni dah dua kali kau ulang ambil SPM, tapi kau asyik buat hal di sekolah. Cuba La kau ikut macam Angah dengan Alang tu. Kenapa kau susah sangat nak dengar nasihat orang hah?”, leter ibu lagi. Suaranya kali ini sedikit sebak bercampur marah. Along terus membatukan diri. Tiada sepatah kata pun yang keluar dari mulutnya.Seketika dia melihat si ibu berlalu pergi dan kembali semula dengan rotan di tangannya. Kali ini darah Along mula menderau. Dia berdoa dalam hati agar ibu tidak memukulnya lagi seperti selalu. “Sekarang kau cakap, kenapa kau bergaduh tadi? Kenapa kau pukul anak pengetua tu? Cakap Along, cakap!” Jerkah ibu. Along semakin berdebar-debar namun dia tidak da

CUKUPLAH KEMATIAN SEBAGAI PENGAJARAN (Untuk peringatan diri sendiri)

Selimut Putih (Lagu asal nyanyian "Orkes El Suraya" dari Medan ) Bila Izrail datang memanggil Jasad terbujur di pembaringan Seluruh tubuh akan menggigil Terbujur badan dan kedinginan Tiada lagi gunanya harta Kawan karib sanak saudara Jikalau ada amal di dunia Itulah hanya pembela kita Janganlah mahu disanjung - sanjung Engkau digelar manusia agung Sedarlah diri tahu diuntung Sebelum masa keranda diusung Datang masanya insaflah diri Selimut putih pembalut badan Tinggal semua yang dikasihi Berbaktilah hidup sepanjang zaman

Petua 8P Siti Nur Bahyah

1. PUJI - Setiap pasangan perlu saling memuji antara satu sama lain dalam semua aspek kehidupan seperti masakan atau ucapan terima kasih apabila diberi pertolongan. Biar pun di mata kita nilai yang dilakukan oleh pasangan kita terlalu kecil namun jika dia telah berbuat sesuatu kenapa tidak kita hargainya sedangkan dia menerima kita sebagai pasangan hidupnya. Tanpa pujian, motivasi diri pasangan mungkin menurun dan sangatlah malangnya kita andai dia tiba-tiba tak melakukan sesuatu buat kita lantaran kita tidak menghargai usahanya...Ala, puji sikit, tak luak pun kan?? 2. PELUK - Pasangan suami isteri hendaklah selalu pelukmemeluk antara satu sama lain sekerap mungkin pada setiap hari kerana pelukan itu adalah belaian penuh kasih sayang. Bak kata Dr Fadhilah kalau kita peluk 5 saat je pun dah boleh memanjangkan sikit umur kan? Ye ke tak bukan persoalannya. Yang perlu kita fikir adelah dia telah dihalalkan buat kita maka apa perlu kita fikir lagi?? 3. PENGHARGAAN - Amalan memberi hadiah

Kelebihan Air Teh

Tahukah anda mengamal minum secawan air teh 'O' setiap pagi boleh mengawal berat badan anda. Isyaallah jika anda mengamalkannya, berat badan anda akan berkurangan. (memang terbukti keberkesanan) . Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan seperti membuat amalan seperti:- 1. Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk. 2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. Mujarabnya, Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit). 3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian Kenapa dalam sehari perlu kita sujud.. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala ya

Hanya Kerana sebutir kurma

Dipetik dari emailku,ambillah i'tibar dari kisah Waliyullah ini Berdasarkan pengajaran yang kte dapat daripada cerita dibawah...sungguh aku terharu dan ingin memohon kepada semua kawan2 supaya menghalalkan apa sahaja yang terjadi diantara aku dan kamu semua termasuklah makan minum, barang2, atau kata2 janji yang tidak dikotakan...sesungguhnya kte tidak tahu bila & dimana kte akan berada selepas ini.....masing2 sudah ade kehidupan sendiri ... Selesai menunaikan ibadah haji, Ibrahim bin Adham berniat ziarah ke mesjidil Aqsa. Untuk bekal di perjalanan, ia membeli 1 kg kurma dari pedagang tua di dekat mesjidil Haram. Setelah kurma ditimbang dan dibungkus, Ibrahim melihat sebutir kurma tergeletak didekat timbangan. Menyangka kurma itu bagian dari yang ia beli, Ibrahim memungut dan memakannya. Setelah itu ia langsung berangkat menuju Al Aqsa. 4 Bulan kemudian, Ibrahim tiba di Al Aqsa. Seperti biasa, ia suka memilih sebuah tempat beribadah pada sebuah ruangan dibawah kubah Sakhra

2 Syair Umar Ibnu Abdul Aziz Rahmatul'alaihi

Jadikan dirimu seperti pohon yang rendang dimana insan yang lain dapat berteduh Jangan seperti pokok kering tempat sang pungguk melepaskan rindu dan hanya layak dibuat kayu api... Manusia berpuas hati dengan benda-benda yang tidak lama lagi akan fana dan menaruh angan-angan yang panjang dan harapan-harapan dari dunia. Wahai sibodoh! Tidak patut diperdaya dengan kelazatan mimpi. Siang kamu dihabiskan dalam kelalaian dan malam kamu dalam tidur dan maut sedang menanti kamu. Hari ini kamu sedang membuat kerja-kerja yang akan menjadikan kamu menyesal dan risau. Di dunia ini binatang-binatang berkaki empatlah yang habiskan masa seperti kamu habiskan masamu. Dikatakan selepas peristiwa ini belum cukup satu minggu Hazrat Umar Ibnu Abdul Aziz Rahmatul'alaihi wafat Jika kamu wahai yang lalai, dengar bunyi jam dengan penuh perhatian. benar-benar ia berkata, 'berkurangan, berkurangan' masamu dari tempoh kehidupan. Ulama menyatakan bahawa cahaya hati lahir d

Kisah kasih sayang

Aku dapat email kisah ini, ku baca, meleleh2 airmataku membacanya... Inilah erti & nilai kasih sayang yg sbnrnya... Teringat kat adik aku yg x tau ntah k mn... Sedihnya.... Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada aku. Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah. Petang itu, pulang saja dari sekolah - ayah memanggil kami berdua. Dia meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah. "Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar. Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah.. Kedua-dua kami membisu,cuma tunduk memandang lantai. "Baik,kalau tak mengaku,dua- dua ayah rotan!" sambung ayah sambil mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku. Tiba-tiba, adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya sambil berkata

ANAK-ANAKKU

Image
Anakku yg ke 3, Nur Fatihah sms baru lahir Nur Adilah yg comel Nur Adilah masa baru lahir Nur Adilah setahun Mohammed Akmal baru lahir

YANG COMEL...

Image
CUTENYE.... ANK NO. 2, MOHAMMED AKMAL NUR ADILAH YANG COMEL INILAH ADIKKU YANG BONGSU DENGAN ANAK SULUNGKU NUR ADILAH NI PLAK ADILAH NGAN MOHAMMED AKMAL, ANAKKU YG KEDUA MS DIA BARU LAHIR NI MOHAMMED AKMAL BARU BBRP HARI LAH
X tau ar, nape suka sgt2 dgn lirik lagu ni. Ujian adlh tarbiyyah dari allah Apakah kitakan sabar ataupun sebaliknya Kesusahan yg dtg x akan berpanjangan Itu semua adalah rahmat dari tuhan x mengapa x mendapat pujian dari manusia,x mengapa manusia x nmpk sgl yg kita buat krn allah lbih mengetahui isi hati hambanya. Biarlah hina pd pdgn manusia tp mulia di sisi Allah. Biarlah kecil tp berkat rezki yg d dpt

Implikasi “Maksiat Sebelum Berkahwin” di Alam Perkahwinan

Setiap kali di dalam kuliah tafsir Al-Quran Dr Danial Zainal Abidin, terdapat satu sessi yang dikhaskan untuk bersoal-jawab. Di dalam sessi tersebut para hadirin akan mengajukan soalan-soalan tertentu. Ada yang berkaitan dengan kuliah tafsir, ada yang di luar skop pengajaran pada hari itu. Ada soalan diajukan secara lisan, ada soalan dimasukkan ke dalam ‘kotak soalan’ untuk merahsiakan identiti si penanya. Suatu hari beliau menerima soalan seperti berikut, “Saya telah mengenali pasangan saya hampir 2 tahun. Kami selalu berjumpa dan bersama ke mana sahaja. Dia seorang gadis yang baik, ilmu agamanya juga ada. Saya memang ada rancangan mahu mengahwininya, namun orang tua saya tidak merestui dengan alasan jauh. Teman saya selalu menyuruh saya agar kami memperapatkan perkahwinan dan tidak terus dengan maksiat yang tidak ada kesudahan. Saya amat kasihankan teman saya.. Adakah berdosa saya berkahwin tanpa restu orang tua, hanya kerana niat mengelakkan maksiat.” Ketika memberi p
Ada 1mlm tu,30-04-2009 aku tgk citer omputeh. Tak ingt plak tajuk ape. Tp kesimpulannya leh lah disimpul ikatkan mati cenggini... 1.Ubah penampilan jgn ubah sikap asal walau d mn berada, walau apa jua kerja. 2.Jgn biarkan bos tertunggu2 krj anda. 3.Keluarga lbih pnting dr krjy walau ia akan menaikkan kita. Jd, utmkn kluarga. 4. Bl sush ht@ sukar nk wat kptsn, brjln2lh utk cari jwn, balik rmh, tgk gmbr2 kluarga. 5.Jgn mmprsndakan org lain,nnti trbalik pd diri sndiri. 6.Tnjukkan klbihan diri sndiri, bleh brdikari tnp hrp bntuan org. 7.Bos menilai setiap apa yg pkrjanya buat dlm dia. 8.Sikap bos, mmg x kan puji stafnya. 9.Nk jd bos, jiwa kn tough. 9.Jadilah org yg positif n professional dlm krj.

TOUCHING STORY

Sedihnya bc cerita di bwh ni... nk meleleh air mata bcnya... Cerita ni ku ambil dr email group Taman2Syurga. Boleh ambil iktibar Saya sangat mengkagumi kerjaya sebagai guru sekolah. Sebuah kisah yang saya paparkan ini saya ulangi dari kisah benar seorang guru beberapa tahun yang lalu. Ceritanya: Saya mengajar di sekolah rendah di tengah2 bandaraya Kuala Lumpur . Saya mengajar sesi petang. Salah seorang murid saya setiap hari datang lambat ke sekolah. Kasut dan bajunya selalu kotor. Setiap kali saya bertanya tentang baju dan kasutnya dia hanya berdiam diri. Saya masih bersabar dengan keadaan pakainnya, tetapi kesabaran saya tercabar dengan sikapnya yang setiap hari datang lambat. Pada mulanya saya hanya memberi nasihat. Dia hanya menundukkan kepala tanpa berkata2 kecuali anggukkan yang seolah2 dipaksa. Kali kedua saya memberi amaran, dia masih juga mengangguk tetapi masih juga datang lambat keesokannya. Kali ketiga saya terpaksa menjalankan janji saya untuk memukulnya kalau masih

Lailatul Qadr, Is it Significant To You?

((Tmn2Syurga)) Lailatul Qadr, Is it Significant To You?Friday, September 11, 2009 4:20 AM From: "Ugandan Muslims" Add sender to ContactsTo: Islamic-ebook@yahoogroups.comCc: kimbarabdul@yahoo.com Lailatul Qadr, Is it Significant To You? One of the most distinctive aspects of the month of Ramadhan is that it includes lailatul qadr (the night of power), which is the most blessed night of the year. This is that very night in which Allah Ta’ala chose to reveal the Holy Quran upon our beloved Rasool (s.a.w.). This is also the night wherein Allah decides the destiny, sustenance, birth, and death etc. for His creation. It is mentioned in the Holy Quran that this night is better than a thousand months (83 years & four months) as Allah himself speaks: SIGNIFICANCE “The night of al qadr is better than a thousand months.” (verse 3 Surah Al Qadr). This means the worship performed in this night brings more reward than that worship carried out for the period of a thousand ordi

Petua Untuk Ank2 yg Bakal Menduduki Peperiksaan

Untuk anak-anak yang bakal mengambil peperiksaa,kumpulka n alat tulis anak-anak dan genggam alattulis tersebut ( dalam keadaan berwuduk ). kemudian baca bacaan-bacaan berikut: 1. Al-Fatihah 7 kali 2. Selawat 7 kali 3. Subhanallah 44 kali 4. Alhamdulillah 44 kali 5. Allah hu Akbar 44 kali 6. Ya Hayyu Ya Qayyum 21 kali Teruskan dengan bacaan doa.. " Ya Allah Ya Hayyu Ya Qayyum,Ya Rahman,Ya Rahim,Ya Latif,Ya Jabbar,Ya Khaliq,Ya Allah permudahkanlah anak-anak kami di dalam urusan mereka dalam menimba ilmu di atas seruan dan perintah-Mu. Tenangkanlah hati mereka untuk menerima ilmu-Mu,lapangkanla h jiwa mereka untuk mengharungi ujian-Mu dan berkatilah mereka dengan rahmat-Mu.Amin Ya Rabbalalamin. ." Kemudian tiupkan pada alatulis tersebut dan hati-hati jangan di biarkan bersepahan sehingga di langkah anak-anak.. Keesokan harinya ambil segelas air,baca Al-Fatihah 7 kali dan Selawat 7 kali,bacalah doa yang sama seperti di atas dan beri anak-anak minum air tersebut.

Tazkirah Ramadan : Dua Sebab Kenapa Umat Islam

Apabila terdengar azan kita pasti mengetahui ia adalah panggilan solat. Tapi, saat darurat, azan dilaungkan sebagai panggilan jihad atau bagi memenuhi keperluan hajat masyarakat yang penting seperti hebahan mengenai kematian seseorang penduduk kampung. Namun, mari tumpukan kepada azan sebagai seruan mendirikan solat.. Ini kerana, tersebut dengan jelas dalam kalimah-kalimat yang tersusun itu seruan: 'Marilah menuju solat' dan diikuti seruan: 'Marilah menuju kejayaan'. Jadi, sudah tentu 'lagu' dan 'lirik'nya diciptakan untuk solat. Dalam suatu hadis, tersebut kisah di mana para sahabat sedang bermesyuarat bersama Baginda Rasulullah s.a.w untuk memutuskan kaedah yang sesuai untuk menyeru Muslimin menunaikan solat di masjid. Antara idea yang dibangkitkan ialah penggunaan loceng yang mirip kepada Nasrani serta tiupan serunai yang mirip kepada Yahudi dalam peribadatan mereka. Akhirnya, Bilal pun dipilih sebagai muazzin pertama yang melaungkan azan dari s

Otak Kanan - Teknik Jepun Shichida Methods...

Artikel untuk parent and parent to be.. Beberapa minggu lepas boss aku ada cakap kat aku yg dia antaq anak die 2 thn pergi Sichida kelas...yakni kelas yg di uruskan oleh jepun melatih anak-anak befikir menggunakan otak sebelah kanan. Otak sebelah kanan ni lebih efektif sebenarmya dari otak sebelah kiri tetapi kena practise sikitlah penggunaannya. Kelas ni mahal,kalau kelas tadika juanna yg aku nak masukkan tahun depan tu cost nye lebih tinggi dari cost kite satu semester kat ITM, tapi boss aku ni atas kesedaran bahawa ramai sgt cine yang pergi kelas tu utk ajar anak2 depa dan melayu cuma setengah kerat aje...dia pun bersetuju ngan niat ikhlasnye untuk ajar aku dan staff melayu yg lain. Aku pun nak korang practisekan bende ni kat anak korang, sebab baru seminggu aku buat kat anak aku...dah nampak keberkesanannya. 1. Sewaktu anak nak tidur atau tidur-tidur ayam, cakap kat die sepenuh hati dan sejujurnya yang kita sayang kat dia, dia budak baik, dia anak soleh, dia budak kuat, tak s

Seminit untuk kita beringat...

Bersama-samalah kita memperbaiki diri¦ Seminit untuk kita beringat... DIINGATKAN SEMULA supaya tak lupa... Protokol ke 10 Yahudi mengandungi 8 perkara.... 1.. Song.... Lagu-lagu yang menghiburkan.. jika ada anak-anak yang tak tau mengucap.. tetapi boleh menghafal lagu Hindustan yang panjang berjela.... Ada anak-anak yang tak hafal Fatihah.... tapi boleh mengingati lagu Siti Nurhaliza yang panjangnya berdepa depa..... berjaya sudah Yahudi.... Hingga kita terfikir...... bagaimana jadinya radio kalau tanpa lagu? 2.. ...Sex..... Lagi satu kegilaan remaja dan yang tua.. Sex dimana-mana.. di kaca tv, dalam filem, dalam iklan... babak sex amat lumrah.. kekadang adegan sex tak diperlukan, tetapi diselitkan jua sehingga ada orang menonton filem hanya kerana ada adegan sex.... filem 18SX amat laris berbanding filem U. .. VCD lucah mudah didapati.... dan harganya amat murah... Adakah filem yang tiada adegan sex? Lagi sekali berjaya sungguh Yahudi laknatullah...... 3. ...Smoke.... Rok