24 November 2009

PETUA MENJADIKAN KERJAYA SEBAGAI GURU LEBIH MENYERONOKKAN

Sume ni adalah antara pengalamanku sepanjang 3 tahun berada di sekolah ni. Kalo x caya, cb try testlh praktikkan..

1) Semua yang Guru Besar suruh & arahkan, buat je tanpa banyak alasan....
2) Bersikap semulajadi, jangan berpura2 @ am fusana wa anfusini
3) Walau camana bengang, nyampah rs hati @ terasa hati kita kat bos kita, simpan sedikit rasa hormat kita pada diri dia kerana "Hormatilah orglain jk anda ingin d hormati:.
4) Bos biasanya suka dengan org yg berterus terang tp mesti dgn bersopan nak tegur kesilapan dia. Biasala...bos pun manusia gak, x lps dr mlakukn kesilapan...tp bos mmg nk yg terbaik utk stafnya.
5) Jangan dengar khabar2 angin... rujuk org atsn jk x pasti...
6) Buat kawanlah dengan siapa juga walau orang tu ngumpat & kutuk diri kita sana sini.
7) Kalau rasa2 geram sangat dengan mulut2 longkang, dlam meeting, waktu diberi peluang bercakap, bantai je lah tapi jangan sesekali sebut nama org yg nk dihentam tu.
8) Nak smash org2 yg berperangai huduh tu..., setahun sekali cukuplah tp dlm taklimat@ meeting.
9) Jika ditimpa perkara buruk @ fitnah, buatlah solat hajat kemudian, diam, jangan cakap apa2. Insyaallah sume org2 yang berperangai haprak tu akan datang minta maaf kat kita.
10) Jadikan murid2 terutama thn 6 sebagai kawan, di akhir sek. ramai yg akan datang minta nasihat sebelum meninggalkan sek & kita akan d sayangi sepanjang hayat mereka.
11) Jangan garang tetapi tegas dengan murid2.

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER

Saya bukan perawat, bukan guru silat, bukan guru kerohanian dan tiada kaitan dengan sesiapa.

Sila bersabar, jaga adab, jangan taksub, jauhi syirik, jangan menipu dan jangan mencarut.

Saya anti penganiayaan, penipuan (scammer), amalan merepek, amalan syirik khurafat dan ajaran sesat. Semua amalan menyimpang dari agama Islam saya tolak terus. Saya tidak suka perdebatan, perbalahan mencarut dan memaki-hamun. Mereka yang biadap saya tinggalkan terus.

Rules saya :
1) Saya tidak memberi sedekah secara online.
2) Saya tidak berminat mengumpat, cerita hal orang tiada kaitan dengan saya, kondem tanpa dengar hal sebenar, saya tak nak dengar dan saya tak suka.
3) Beri salam senyap dan hendak bersembang kosong adalah dilarang sama sekali.
5) Hendak bimbingan (coaching), ikut rules saya. Lengkapkan borang diberi.

Terima kasih sudi berkunjung. Sila komen untuk saya singgah laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan entri (artikel) sahaja disiarkan. Harap maklum. 😁

Ingin beriklan secara professional? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya. 😁

Featured Post

SIAPA BLOGGER Puteri Nur Cahaya Cikgu iEta?