MAZMUMAH VS MAHMUDAH

Hari ni rasa nk menulis dlm bloglh...
Berikut adalah ciri2 beberapa sifat mazmumah.Yang mn sering bertempat malahan kekadang buat sarang lak di dalam hati sanubari manusia.Ciri2 ini adalah berdasarkan kajian & pengamatan sy selama 36 tahown sy hidup di dunia ini.

Silalah bandingkan dengan diri memasing.Mungkin sy juga pernah kowt...ada ciri2 cmni...:[

Ciri2 PHD:-1.Sll perli2 org,mcm diri tu bagus sgt... 2.Suka mengadu dmba,mmbuat cerita sn cni,memburuk2kan orglain. 3.Sentiasa mncari kslhn org n sntiasa xpuas ht dgn sesiapapun,asyik perlekeh n komplen org shj.Ma...cm dia perfect sgt...

Ciri2 kedekut:-1.Walau bnyk duit,RM1.80 pun berkira,inikan pulak RM0.10 aja. 2.Asyik hrp org belanja,tp xprnh mmbelanja@kalo blnja pun,bleh dkira,dlm sthn,ada...lh sekali shj@pn mcm nak xnak aje 3.Hak org nk tp hak sendiri,sorry nk bg

Ciri2 sombong:-1.Bl d tlg,pyh nk ucp trm kasih. 2.Bl buat slh pyh lak nk minta maaf mlhn,xmngaku slh... 3.Memilih kwn hnya utk kpntingan,xde kpntgn,kwn bo layan.Jgn hrpla nk lemparkan senyuman...

Camana nk cuba hilangkannye ek??? Banyak caranye...slh 1 nye, cubalah sering berlapang dada & senyum2... selalu & yang paling berkesan,bl rasa ada je dlm diri tu sifat2 mazmumah ni, ingatlah MATI, beritahulah pd diri sendiri "andaikata aq mati jap lagi, walhal asik cari slh org,asik berPHD,asyik sombong,ke mana...lh tempat aq di alam barzakh nanti?"

Sila tinggalkan komen anda yang bermanfaat. Terima kasih...

Comments

  1. btol saye setuju...lagipun mana bley tak setuju sbb mmg da termaktub pun...hehehehe
    harap-harap kita semua dijauhi oleh 3 penyakit tersebut.

    ReplyDelete

Post a Comment

DISCLAIMER

Saya bukan perawat, bukan guru silat, bukan guru kerohanian dan tiada kaitan dengan sesiapa.

Sila bersabar, jaga adab, jangan taksub, jauhi syirik, jangan menipu dan jangan mencarut.

Saya anti penganiayaan, penipuan (scammer), ajaran sesat (sihir, syirik dan khurafat) dan kumpulan gila isim jahil murokkab.

Semua amalan menyimpang dari akidah Islam saya tolak. Saya tidak suka perdebatan, perbalahan mencarut dan memaki-hamun. Mereka yang biadap saya tinggalkan terus. Memaki dan mencarutkan saya? Saya sekolahkan adab pakej maki free.

Rules saya :
1) Tidak beri sedekah kepada scammer online.
2) Tidak berminat mengumpat, cerita hal orang tiada kaitan dengan saya, kondem tanpa dengar hal sebenar, saya tidak suka dan tidak mahu dengar.
3) Beri salam senyap dan hendak bersembang kosong adalah dilarang sama sekali.

https://linktr.ee/PuteriNurCahayaCikguiEta

Terima kasih sudi berkunjung. Sila komen untuk saya singgah laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan entri (artikel) sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ingin beriklan secara professional? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya.