16 February 2011

Teks khutbah Tuan Guru Nik Aziz pada 21/3/08 di Masjid Yayasan al-Bukhari.

"Kita baru meyambut kelahiran Nabi Muhammad kelmarin, dan suasana maulid masih lagi sampai hari ini, ada perkara yang saya nak sebut. Isti'adat menyambut maulud, baru timbul lepas daripada lebih kurang 300 tahun atau lepas 400 tahun lepas nabi kita wafat.

Zaman nabi tidak ada maulud, zaman sahabat tidak ada maulud, zaman tabi'in tidak ada maulud. Kita buat maulud ni pertamanya kerana kita nak tanding dengan orang kristian, waktu orang eropah, askar sabil menyerang Palestin, dia menduduki baitul maqdis depapun sambut perayaan jugok iaitu setiap 25 disember mereka merayakan krismas untuk meyambut kelahiran Nabi isa.

Bertahun-tahun mereka buat krismas, bertahun-tahun mereka tutup pejabat, bertahun-tahun... lumpuh habis segala kemunikasi, akhir sekali orang Islam berfikir, kalau orang kristian boleh tutup pejabat, boleh tutup segala perniagaan kerana menyambut Nabi Isa, eh.. kami pun perlu jugak buat perkara yang sama untuk sambut Nabi Muhammad s.a.w.

Maka mulalah maulid Nabi dibuat, buat daripada zaman malikussoleh sampai ke hari ini kita buat maulid, semata-mata kerana tiru orang lain. Betul ker banyak manfaat kita buat maulid sekarang ini? ker ada benda lain lagi yang lebih manfaat kalau kita buat.

Tapi saya kalau buat maulid, boleh teruskan, tapi kena reti, maulid maknanya beranak, nabi hanya beranak yang tidak ada hubung kait diantara dia, sejak dia beranak sampai dia berusia, melainkan pada 40 tahun kemudian. 40 tahun kemudian, lepas dia beranak barulah dia ada hubungkait dengan manusia kerana dia disebut rasul, disebut nabi, nabi orang yang ada berita, nabi-nabi ni orang yang ada berita dari langit.

Kita manusia walau bagaimana alim, bagaimana bijak, bagaimana pandai sekalipun, nasib kita ni... Allah taala tidak bagi wahyu kepada kita. Nabi Muhammad diberi wahyu, Nabi Muhammad bersabda: "aku dengan mu nie serupa sama-sama manusia, lebih aku daripada mu ialah, aku terima wahyu, nabi Isa terima wahyu maka dia lebih daripada orang lain, Nabi Musa terima wahyu, maka dia lebih daripada orang lain, Nabi Ibrahim terima wahyu Nabi Adam terima wahyu, maka Nabi Muhammad pada akhir zaman terima wahyu, maka jadi kewajipan orang yang terima wahyu bagi tahu kepada orang tak terima wahyu macam kita, dan menjadi kewajipan orang yang tidak terima wahyu macam kita ni taat dan dengar.

Ertinya 40 tahun kemudian daripada nabi kita lahir barulah ada hubungkait kita dengan dia. Sepatutnya kita besar-besarkan hari nuzul quran, dalam bulan ramadhan Allah taala bawak turun ayat, iqra', bismirabbikallazi khalaq..... Ini ayat pertama sebagai tali berjuntai turun daripada langit untuk menyelamatkan manusia di muka bumi, hari tu sepatutnya kita besarkan bersungguh-sungguh, hari nuzul quran kita panggil, dalam bulan ramadhan, tapi hari nabi beranak, nabi beranak tak da apa, dia ni macam budak kampung aja, tahun pertama, tahun kedua, tahun ketiga sampai ke tahun yang ke 40 barulah hubungkait dia dengan kita ada.. oleh yang demikian kalau kita nak besar-besarkan maulud jugak, besarkanlah tapi jangan lupa hakikat sebenar sambut nabi muhammad bukan kerana dia beranak, tapi kerana dia terima wahyu, dari wahyu tulah kita reti bendapa Allah, bendapa malaikat, bendaapa dosa pahala, bendaapa syurga, benda apa neraka dan benda apa nafsu.

Tak ada ahli sains di muka dunia boleh sebut benda apa nafsu, sedangkan nafsu bersama kita, tapi oleh kerana dia benda tak nampak nak tengak tak boleh, nak kecap dengan lidah tak boleh, nak dengar suara nafsu tak boleh, nak hidu bau nafsu tak boleh, nak jamah degan tangan tak boleh, mau tak mau kita kena bergantung dengan ajaran nabi Muhammad. Kalau mata kita ni kelabu tak boleh nak tengak jauh, kita guna alat cermin mata kita panggil , kita guna mikroskop, kita guna teropong, kalau kaki kita jalan jauh kita letih kita guna alat basikal, motosikal, motokar, kapal terbang, kalau telinga kita tak dengar sebab jauh sangat, kita guna radio, tv… kalau otak kita ni tak poleh pikir, kita guna alat, alat itu ialah Nabi, al-Nubuwwah menjadi alat bagi manusia yang cerdik, ilmu sains kita gunakan sepenuhnya untuk hidup kita, dan ilmu Nabi Muhammad kita gunakan untuk hidup kita menjadi bekal di akhirat, orang yang tak guna ilmu Nabi Muhammad, orang yang separuh jalan, masuk kubur selesai. Kalau kita pegi Mekah terpaksa bawak paspot bawak duit, melalui Tabung Haji. Nak pegi akhirat nak bawak apa ?

tak ada ahli sains yang boleh ajar kepada kita hanya Nabi Muhammad. Oleh yang demikian kelahiran Nabi muhammad bukan kerana dia lahir, tapi kerana Allah taala beri dia wahyu, 30 juzul al-quran Allah bagi kepadanya, satu per satu ayat jadi manfaat kepada kita, dalam hal akidah dia ajar kepada kita apa pegangan hidup di atas dunia , yang kita baca di dalam sembahyang “ﺇهدنا الصراط المستقيم”…(surah al-fatihah) yang wajib kita baca dalam sembahyang sunat dan fardhu hatta dalam sembahyang mayat yang tak ada rukuk, tak ada sujud, tak ada apapun, fatihah kita baca, kerana mengandungi banyak perkara termasuklah “wahai tuhan pimpinlah kami waktu hidup.”

Dalam ekonomi kami nak hat betul, betul macamana? Betul sebagaimana orang-orang yang engkau beri nikmat, nabi-nabi kamu buat ekonomi macamana, sosialnya macamana, budayanya macamana, kita laki-bini macamana, kita dengan jiran macamana, tolong ajar kepada aku (ya Allah) sebagaimana kamu ajar nabi-nabi kamu, al-siddiqin, al-syuhada dan al-solihin. Oleh yang demikian, kita nak sabut maulud boleh, tapi kita kena ingat benda yang lebih penting daripada kelahiran nabi Muhammad iaitu nuzul quran, turun quran, dalam bulan ramadhan, 17 ramadhan ataupun 7 ramadhan. Para hadirin semua insyaallah hat mana yang dah tahu dah tu, bertambah tahu lagi, hat tak tahu lagi dapat ilmu baru hari ni.

Sekian.

13 February 2011

Dosa Berkuku Panjang

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi, jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjag.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut.... potonglah kuku anda.

The Truth

Jangan simpan kuku panjang walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking.

Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala. Percayalah.

Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang.

Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan hendak anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

And additional info, kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri.

TANGGUNGJAWAB & AMANAH

aSSALA...mu'alaikum semua...

Lama haih idak menulis dlm blog ni....

Tahun ni aku dicabar dgn cabaran yg maha dahsyat berbanding tahun2 sudah semnjak aku bekerja di bawah Jabatan ni. Cabaran yang ku maksudkan adalah seperti berikut:-
1.Guru kelas 2Amal.
2.Guru kelas 6Jujur.
3.Ketua Biro Perpustakaan (dari tahun 2009 hingga kini).
4.Ketua Aliran Tahun 6.
5.Ketua Panitia Pelajaran Tauhid.

Bestnyer.......kan?kan?kan? Tidak kusangka seperti semasa bujang,aku xtif d dlm persatuan dgn pelbagai jawatan yg xkupinta,demikian jugalah di saat aku bekerja kini....

Tidak dinafikan,menjadi ketua bukanlah satu perkara yg mudah...namun,berbekalkan sokongan padu dari pelbagai pihak termasuklah suami tersayang yg tak pernah putus2 memberikan perangsang,panduan &nasihat juga ilmu pentadbiran yg pernah ku dapatkan semasa xtif berpesatuan dahulu,aku rasa....cabaran ini bakal menjadikan aku seorang yg lebih positif,cekal&berkaliber suatu hari nanti.Amin...

ANAK2 KU yNG Mencetuskan semangatku













08 February 2011

RENUNGAN

Tak seorangpun manusia yang sempurna.

Semua manusia ada kelebihan & kelemahannya.
Oleh itu, memaafkan lebih baik dari bertekak.
Meminta maaf lebih baik dari meninggi diri.
Bertanya lebih baik dari jadi bodoh sombong.
Berbincang untuk cari penyelesaian lebih baik dari bermasam muka.
Bekerjasama lebih baik dari tidak buat kerja.
Melupakan kesilapan orang lain lebih baik dari berdendam.
Berterus terang lebih baik dari bermuka-muka.
Diam lebih baik dari mengata-ngata.
Jangan suka berburuk sangka.
Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.
Muhasabah diri lebih baik dari menuding jari.
Mengalah bukan bererti kalah, diam bukan bererti salah.
Jadilah diri sendiri tanpa perlu berpura-pura
& terimalah nasihat juga arahan dengan berlapang dada.

Featured Post

SIAPA BLOGGER Puteri Nur Cahaya Cikgu iEta?