30 January 2012

Saje2 menaip lepas siapkan RPH

Hari isnin haritu, aku telah memaksa diriku utk hadir mngajar sesi ptg,dlm keadaan kpl pening2 lalat(kesan migrain)&batuk berkahak. Sod ba ro je la... 
Alhamdulillah, sakit kepala beransur sembuh tapi sekali sekala, pening n loya je. Xtau ar kenapa... Hari Rabu haritu dah p klinik. Doktor cakap xde darah tinggi. Mungkin sbb batuk teruk aku tu menyebabkan sakit kepala katanya. Orang bercuti sukaria. Aku bercuti dlm keadaan xsihat. Sobar je la...
Malam tadi, batuk dari pukul 2.45 pagi sampai ke pukul 7lebih. Lambat aku ke sekolah harini. Alhamdulillahnya, masa pertama mmg aku free hari ni. Sampai sekolah, kepala pening... melelong2 aku berjalan. Ntah hape kena ntah la dgn aku ni.....
Assignment pun xsiap2 lagi edit...Alhamdulillah esok kuliah batal. Ahad ada kuliah. Nasibla...cuti maulidurrasul pun ada kuliah gak...musykil gak aku, lecturer Al-Quran Wa Hifzuh xkan xtau hari tu hari cuti umum? Tengoklah camner? Kalo aku sihat aku p kuliah. Kalo x, berehat je la dirumah.... Bukan aku nak sakit2 ni... Tapi...harap2 aku sihatlah hendaknya selepas ini....
Semalam, Adilah balik dlm keadaan bad mood...xmo p skola esok katanya sbb takut cikgu Math marah dia lg xsiap homework. Jenuh aku memujuknya, akhirnya dia dh xnangis, kerja skolanya pun disiapkan. So, hari ni, dia p sekolah.... O ya, balik semalam, aku yg dh beransur sihat, dapat masak. Seronoknya....dpt masak even simple je masakan malam tadi. Korang nak tau apa aku masak? (Lupa la nak snap pic...) Ala...simple sgt2...nasi, telur dadar bercili&bawang dan gobis masak lemak. Akmal nak telur mata, aku buat je la utknya. Dia makan nasi dgn telur mata n kicap. Mmg itu fevret dia. Kami makan bersama2 sekeluarga. Seronok sgt melihat anak2 n suami aku bertambah makan even lauk simple. Syukur Alhamdulillah...walau penat n letih badan mengangkut buku ke kelas, lihat anak2 n suami makan hasil tanganku sendiri, puas hati rasanya. Ingat nak masak lala tp suami cakap "dlm peti ais, xkeluarkan awal, masak simple dah la..." So, itu jelah yg dpt aku masak utk mereka. Alhamdulillah...Siti Nazihah makan suap sendiri. Kelakar, punyalah bercomotnya, sampai ke kepala nasinya...hehe...Nur Fatihah plak makan sepinggan ngan ayahnya. Sbb dia dh minum susu botol, xlah banyak dia makan malam td. Tapi aku xkisahlah, jnji dia nak makan. Nur Adilah plak, suap makan sendiri dlm pinggan...telur dadar ngan kicap. Mmg fevret dia. Sgt2 puas hati malam td sbb dpt msk sendiri n makan bersama2 keluarga.
Sebelum tidur, rutin biasa aku, siapkan pakaian anak2 dlm bag utk ke rumah pengasuh keesokan hari. Mata agak mengantuk sbb makan ubat batuk...tp, dapatla edit sikit power point assignment psiko...
Sesi pagi persekolahan hari agak hambar...sunyi je rasa disekolah hari ni. Semua org ntah ke mana lps tamat waktu belajar. Namun demikian, aku mengajar seperti biasa...subjek kegemaranku, tetap ku ajar sambil menyanyi...Best ho...subjek bhs arab... 
Aku rasa sampai sini jelah ye perkembangan terkini aku... Silalah layan citer ni ek...:)

www.youtube.com
Hafalan Salat DELISA-kisah nyata Gempa Tsunami di Aceh


27 January 2012

~Masuk je FB , berlambak tazkirah pasal aurat.~

kuang3....amek kau...! mmg best nikah drpd couple pun...tahniah mcik ni yg berjaya mencuit hatiku. Tahniah admin coz bawa citer ni ke dunia cyber


Satu petang, pukul 6.30 ptg. Kelihatan seorang makcik dengan anak lelakinya sedang bersantai makan buah mangga masam di tepi sawah.

Anak: Mak, serabut tau bila saya masuk facebook.

Makcik: Hah, kenapa lak?

Anak: Masuk je berlambak tazkirah pasal aurat. Berlambak tazkirah pasal couple haram. Yang pasal aurat tu saya tak kisah sgtlah. Mmg patut pun pompuan wajib tutup aurat. Yang saya tak puas hati, pasal kapel haram ni.

Makcik: Hah, kenapa lak?

Anak: Mak tau kan saya ada makwe. Tu yang buat sy bengang tu. Dorang kata, solusi utk yg dah couple ni adalah kena nikah cepat-cepat.

Makcik: Hah, dah tu?

Anak: Ingat senang ke nak nikah cepat-cepat? Mana nak cari duit lagi. Koman-koman duit nikah overall skrg mencecah RM15ribu. Mana saya nak cari dalam masa setahun dua. Dahlah saya pun tgh jobless ni tgh cari keje tak dapat-dapat. Ni semua salah persatuan mak bapak seMalaysia la yang terlalu mementingkan majlis nikah standard2 beribu2.

Makcik: Dah tu, usahalah sungguh-sungguh lagi cari keje. Keje apa-apa pun boleh. Dorang tak salah, mmg kalau nak kawin kena keluar duit beribu-ribu RM gak. Mana ada kahwin free.

Anak: Keje mmg banyak, tapi keje ngn kerajaan jugak yg stabil. Payah gile plak skang nak dapat keje kerajaan sebab majoriti pun berebut2 nak keje kerajaan.

Makcik: Memilih la plak hang ni. Keje je lah dulu cari tapak, cari pengalaman. Taknak keje, hang sambung je la belajar lagi. Awek tu hang pass je kat orang lain yang lebih memerlukan isteri.

Anak: Aduh, mana boleh mak. Sayang gile kot kat awek tu. Mana nak dapat lagi dalam dunia ni awek secantik tu. Tambah2 saya dahla muka tak hensem, dapat awek cun lak tu. Rugi-rugi. Dorang senangla cakap kat dalam artikel, "tinggalkan, putuskan.." tapi ni melibatkan hati dan perasaan mak. Sob2. Dorang tatau terbakar nanti taman dalam hati ni. Oh! tidak tidak tidak. Taknak clash2. Tanaaaak~~. I love her forever kot.~

Makcik: Dah tu, hang nak duk dalam keadaan lagu ni sampai bila? Sampai hang dapat keje?

Anak: Err...err..

Makcik: Hang yakin ke awek yang sorang tu lah betul2 jodoh hang? Hang yakin ke dia lah isteri hang nanti? Hang dah istikharah sblm kapel? Mak tak pernah dengar plak cerita org istikharah sblm kapel. (sambil kunyah mangga)

Anak: Mak ni sejak2 main facebook sure dah terpengaruh dengan page "Jom nikah, kapel tak best!" kat fb yang banyak artikel kapel haram ni. Ramai budak-budak remaja dipengaruhi page ntah ape2 tu. Eii..sakit plak hati ni ingat kat page tu. Boring kot tgk perkataan "kapel haram" berulang kali.

Makcik: Ehem ehem..kalau hang nak tau...

Anak: Ha, apa?

Makcik: Sebenarnya mak la admin or pengasas page tu..kikikiki..

Anak: Apeeeeeeeeeeee~~ ( kunyah mangga laju2 sekali ngn biji2 sekali)
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Yang ni pun bagus gak utk dijadikan panduan bagi yg belum bernikah
………(¯`v´¯)
………..`•.¸.•´ ~ ♥ TIPS MENCARI JODOH TANPA ”COUPLE” ♥ ~
………(●̮̮̃•̃)..(●̮̮̃•̃)
……… /█ ♥/█
(`’•.¸ “Habis nnt macam mana nak cari isteri?”
bab nak mencari bakal isteri ni apa susah~
berserah sahaja kepada Allah~
bila MASA sudah sampai~ dapatlah~

(`’•.¸ “Bukan kita kena USAHA ke?”
memanglah kena usaha
tak akan saya nak duduk rumah tunggu orang msk meminang pulak kan?
tapi COUPLE is WRONG
baik kumpul duit~ persiapkan diri dgn tanggungjawab~
pergilah meminang seseorang yang berkenan di HATI

(`’•.¸ “Nanti kena REJECT macam mana?”
dah nak REJECT..nak buat apa?
fikir positif lah~ maybe ada yg lebih baik buat kita
Allah kan tahu apa yg terBAIK buat hambaNYA
kita kenalah REDHA dengan ketentuanNYA

(`’•.¸ “Kalau dah berkenan dkt hati macam mana?”
lagi senang kalau mcm tu~ dah cukup duit & persiapan~
teruslah masuk meminang @ lagi best kahwin terus~
tak payah nak berCOUPLE bagai~ buat maksiat sahaje apa guna~
korang nak masuk SYURGA ke NERAKA r?
kalau belum cukup lagi tu~
simpan lah dalam hati~ cuba test berpa lama korang leh suka kat bdk tu?
maybe perasaan korang tu just CRUSH only~

(`’•.¸ “Eleh~ budget ko baik sangat r? Ramai jer yang couple. Boleh jer aku tgk.”
Ye~ Saya tak kata saya baik. Korang yang menilai diri saya ini.
Macam mana korang NILAI or pandang..itu terpulang~
yang penting PANDANGAN Allah terhadap saya nanti bagaimana?
sbb nanti akhirat saya yang kena soal~
kenapa saya tak sedarkan kamu semua?
kenapa saya tak halang or nasihat rakan-rakan saya?
sekarang~ I have DONE my job~
nnt itu antara kamu dan Allah ek~

(`’•.¸ “Mak & ayah restu lah.”
Memanglah mak & ayah restu~
tapi Allah restu ke tak ea?
korang FIKIRlah sendiri~
semua diberi AKAL untuk berfikir
saya yakin korang pandai menilai apa yang baik & buruk
ingat lah~ niat tidak memBENARkan cara~

(`’•.¸ perkahwinan tu satu benda yang SUCI
tapi manusia yang mengotori ikatan ini
oleh sebab terlalu mengukut budaya barat
semua benda yang HARAM pun boleh jd HALAL

(`’•.¸ fikirlah wahai RAKAN
kita ni umat akhir zaman
kiamat tu PASTI
kenapa korang tak SEDAR lagi
or korang tahu just buat2 tak tahu saje?
fikir-fikirkan lah~

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

✿◠‿◠) Kisah couple (✿◠‿◠)

LELAKI : Awak, boleh jadi awek saya? Saya berkenan sgt lah kat awak. Bagi saya, awak perfect!

PEREMPUAN : Ok, boleh je takde masalah. Couple ke?

LELAKI : Err...kalo dah mintak jadi awek, maknanya couple la tu kan?

PEREMPUAN : Ok. Bila nak kahwin?

LELAKI : Err..boleh tak tunggu saya habis belajar dulu tahun depan, pastu tunggu saya dapat keje stabil dulu. Dalam 3 tahun, insyaAllah.

PEREMPUAN : Ok, kita putus sekarang gak.

LELAKI : Eh, kenapa?????

PEREMPUAN : Kerana tiga sebab

Satu, awak ajak saya bergelumang dalam dosa utk 3 tahun tanpa akad yang sah. Tiada jaminan awak takkan jumpa saya, sentuh saya dan hal2 berkaitan. Dalam 3 tahun tu kita akan bercakap hal sia-sia tentang soal hati yang tiada berkesudahan. Nanti ada yang terluka. Saya taknak hati saya terluka. Saya pun taknak hati awak terluka.

Dua, kalau tak bersedia nak kahwin kenapa terburu-buru nak jalin hubungan? Sedangkan kahwin ni spesifiknya adalah utk mereka yg betul2 bersedia zahir batin, agamanya, ekonominya wlpn tak kaya, dan dari banyak sudut. Restu ibu bapa juga perlu difikirkan sama.

Tiga, lelaki yang beragama tahu bahawasanya ini bukan caranya. Sabar. Tahajjud byk2. Istikharah rajin2. Taubat selalu2. Muhasabah sentiasa2. Ubah slow2. Lelaki beragama takkan beri harapan palsu dengan bermain dengan perasaan, masa dan waktu. Jangan letak harapan seandainya hati tak yakin. Jgn beri harapan pada yang mudah menyerap harapan. Hati wanita ni macam gelas kaca, mudah pecah. Bila dah terluka, susah nak rawat balik. Jangan ada niat nak kahwin je, tapi tindakan ke arah itu tidak ada. Boring. Cari calon ni bukan nak cuba-cuba macam cuba pakaian. Tak sesuai yang ni, amik yg lain lah..

LELAKI : Em..tp sy tetap nak awak. Dh bertahun2 tunggu awk.

PEREMPUAN : Mohon padaNya andai hatiku yang kau pohon.. Bila dah bersedia, cuba cari saya balik. Tapi ni bukan janji atau beri harapan. Jika sy masih blm berpunya, datang mintak dengan ayah mak terus. Bincang dengan dorang. Salam.

LELAKI : Wslm

SILA LUANGKAN MASA BACA INI HANYA 2 MINIT SAHAJA

Dari fb adik aku : - Salmiah Saad
Dosa yang lebih besar dari berzina
 
Pada suatu senja yang lengang, terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-hayung. Pakaianya yang serba hitam menandakan bahwa ia berada dalam dukacita yang mencekam.

Kerudungnya menutup hampir seluruh wajahnya tanpa hias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu, tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang telah meroyak hidupnya.


Ia melangkah terseret-seret mendekati kediaman Nabi Musa a.s. Diketuknya pintu perlahan-lahan sambil memberi salam.

Maka terdengarlah ucapan dari dalam,
"Silakan masuk"

Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terus merunduk. Air matanya
berderai tatkala ia berkata,
"Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya. Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya."

"Apakah dosamu wahai wanita ayu?" tanya Nabi Musa a.s. terkejut.

"Saya takut mengatakannya."jawab wanita cantik..

"Katakanlah jangan ragu-ragu!" desak Nabi Musa.

Maka perempuan itupun terpatah bercerita, "Saya... telah berzina".

Kepala Nabi Musa terangkat,hatinya tersentak.

Perempuan itu meneruskan,
"Dari perzinaan itu saya pun... hamil. Setelah anak itu lahir,langsung saya... cekik lehernya sampai... mati," ucap wanita itu seraya menangis sejadi-jadinya.

Nabi Musa berapi-api matanya. Dengan muka berang ia mengherdik,
"Perempuan bejad, pergi kamu dari sini! Agar siksa Allah tidak jatuh ke dalam rumahku kerana perbuatanmu. Pergi!"...teriak Nabi Musa sambil memalingkan mata kerana jijik.

Perempuan berwajah ayu dengan hati bagaikan kaca membentur batu hancur luluh segera bangkit dan melangkah surut. Dia terantuk-antuk keluar dari dalam rumah Nabi Musa..

Ratap tangisnya amat memilukan. Ia tak tahu harus kemana lagi hendak mengadu.. Bahkan ia tak tahu mahu dibawa kemana lagi kaki-kakinya. Bila seorang Nabi saja sudah menolaknya, bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya? Terbayang olehnya betapa besar dosanya, betapa jahat perbuatannya.

Ia tidak tahu bahwa sepeninggalnya, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa. Sang Ruhul Amin Jibril lalu bertanya,
"Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak bertaubat dari dosanya? Tidakkah engkau tahu dosa yang lebih besar daripadanya?"

Nabi Musa terperanjat.
"Dosa apakah yang lebih besar dari kekejian wanita pezina dan pembunuh itu?"
Maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril.
"Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang nista itu?"

"Ada!!" jawab Jibril dengan tegas.

"Dosa apakah itu?" tanya Nabi Musa.

"Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar dari pada seribu kali berzina".

Mendengar penjelasan ini Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk menghadap kembali kepadanya. Ia mengangkat tangan dengan khusuk untuk memohonkan ampunan kepada Allah untuk perempuan tersebut. Nabi Musa menyedari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahwa sembahyang itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya. Bererti ia seakan-akan menganggap remeh perintah Tuhan, bahkan seolah-olah menganggap Tuhan
tidak punya hak untuk mengatur dan memerintah hamba-Nya.

Sedang orang yang bertaubat dan menyesali dosanya dengan sungguh-sungguh bererti masih mempunyai iman di dadanya dan yakin bahwa Allah itu ada, di jalan ketaatan kepada-Nya. Itulah sebabnya Tuhan pasti mahu menerima kedatangannya.


Demikianlah kisah Nabi Musa dan wanita pezina dan dua hadis Nabi, mudah-mudahan menjadi pelajaran bagi kita dan timbul niat untuk melaksanakan kewajiban solat dengan istiqomah.


SUMBER: najmie kuantan (http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=295096900515353&id=100000095683860)


SEKADAR RENUNGAN...


KISAH AKAK TUDUNG SEKSI(KISAH BENAR)
Akak nak cerita pasal satu kejadian yang akak rahsiakan dari pengetahuan sesiapa. Cuma akak dan orang yang terlibat je yang tahu pasal kejadian ni. Akak nak cerita sebab ada nilai positif yang semua perempuan patut ambil iktibar. Lagi pun kalian bukannya kenal akak.
Semuanya bermula ketika akak shopping di sebuah pasaraya bersama suami dan anak-anak. Ketika itu umur akak 40 tahun. Anak akak yang paling besar baru tingkatan 4 dan seorang lagi baru tingkatan 2. Masa tu akak belum ada anak kecil. Sepanjang masa akak keluar malam tu, akak sedar banyak mata yang perati akak. Akak jadi bangga sebab ramai lelaki yang tertarik dengan tubuh akak.
Malam tu akak cuma pakai baju t-shirt pink yang benar-benar fit dan singkat atas punggung. Maknanya punggung akak yang sendat dengan skirt bunga-bunga ni memang terpapar jelas. Skirt yang ketat yang akak pakai malam tu membuatkan bentuk punggung, peha dan perut serta tundun akak yang gebu ni jelas kelihatan. Walau pun punggung akak tak terlalu tonnggek, tetapi bentuknya yang bulat dan lebar memang benar-benar menarik perhatian lelaki. Kena pulak tu peha akak yang gebu ni. Tudung pulak macam biasa akak cuma lilitkan ke belakang. maknanya dada akak terserlah. Akak tahu saiznya tak berapa besar, tapi kalau dah sendat bajunya dah tentu menjadi perhatian.
Sedang akak shopping tu, suami akak layankan karenah anak-anak akak yang nak beli barang-barang alat tulis. Jadi akak sendirian memilih barang-barang dapur. Sedang akak leka memilih makanan dalam tin, akak ditegur oleh seorang lelaki. Akak toleh, muda lagi orangnya. Hensem.
“Pilih nenas ye kak?” tegurnya sambil tersenyum.
“Oh, ha’ah” akak membalas ringkas.
Malu juga rasanya kena tegur dengan orang muda yang hensem macam dia tu. Akak tengok dia asyik berdiri sahaja di sebelah akak, seolah sedang memerhatikan akak yang tengah tertonggeng-tonggeng memilih makanan dalam tin di rak. Bila akak toleh, dia cuma tersenyum.

“Err.. akak dah siap pilih ye, boleh saya pilih pulak?” katanya.
“Oh nak pilih juga ye.. Ok lah..” kata akak yang tersipu-sipu malu.
Ingatkan dia nak ambil kesempatan atau nak ngorat akak, rupa-rupanya dia tengah tunggu akak habis memilih barangan sebab dia juga nak pilih benda yang sama. Lepas tu akak pergi ke bahagian lain. Tengah akak lalu di rak menjual serbuk kari dan perencah masakan, akak terpaksa melalui beberapa lelaki india atau mamak yang sedang berbual di situ dalam bahasa mereka. Akak cuba untuk lalu dan nampaknya mereka memberi laluan. Apabila akak cuba melepasi mereka, salah seorang dari mereka menghimpit akak dari belakang. Terasa bonjolan koneknya menekan lurah punggung akak. Akak menoleh dan dengan muka yang masam akak lihat siapa yang melakukannya. Tetapi pada saat itu juga seorang lagi meraba tundun akak hingga menjalar ke kemaluan akak. Akak tepis tangan lelaki india itu. Dan ketika itu juga akak rasakan punggung dan pinggul akak di ramas-ramas oleh beberapa tangan lagi. Akak jadi fed-up. Akak terus menampar salah seorang dari mereka. Kemudian salah seorang dari mereka berkata.
“Ayyoo kakak. Kenapa tampar kawan saya itu macam. Apa salah dia?” kata lelaki india yang bertubuh gendut kepada akak.
“Korang dah raba aku jangan buat tak tahu pula ye?” akak memarahi mereka.
Ketika itu orang ramai sudah mula memerhatikan kami. Mata akak mencari-cari kelibat suami akak tapi nampaknya bayangnya pun tak nampak. Akak tahu, pasaraya ni besar, ruangan barangan sekolah dengan barangan dapur agak jauh juga, malah dipisahkan oleh puluhan atau ratusan rak-rak yang tinggi dan penuh itu.
“Mana ada kami raba kakak. Kakak yang sendiri lalu tengah-tengah kami. Mungkin kami tersenggul ka, terlanggar ka. Jangan bikin malu la kakak.” kata seorang lagi pemuda india yang agak tinggi.
“Dahlah, malas aku nak layan korang ni. Gila.” kata akak lalu terus pergi dari situ.
Tetapi rupa-rupanya salah seorang dari mereka mengambil kesempatan sekali lagi. Dia menampar punggung akak sekuat hati. Serta merta akak jadi marah sangat. Akak pun toleh untuk memarahi mereka, namun sebaik akak melihat ke belakang. Akak terdengar bunyi sesuatu.
“Bedebub. Ohhh”
Akak dapati, salah seorang lelaki india itu sudah terduduk di atas lantai dengan paket-paket kari dan rempah ratus bertabur atas lantai. Kedua-dua lelaki india yang sedang berdiri itu tercengang melihat rakan mereka terbaring kesakitan bersama tangannya menutup hidungnya. Akak lihat pemuda yang menegur akak tadi sedang berdiri merenung tajam ketiga-tiga india tersebut. Sebelah tangannya berurat mengepal penumbuk dan sebelah lagi membimbit bakul berisi sayur-sayuran dan makanan dalam tin.
“Aku nak tanya korang sikit. Pernah ke orang bangsa aku cuba cabul orang bangsa kau? Pernah ke orang bangsa aku rogol orang bangsa kau? Aku tak pernah dengarlah! Tapi kenapa dengan bangsa kau ni ha?!: bentak pemuda tadi kepada ketiga-tiga lelaki india itu.
Kemudian mereka mengangkat rakan mereka pergi bersama muka yang takl puas hati. Akak tengok lelaki tadi masih tercegat memerhatikan bangsat-bangsat tu pergi. Perlahan-lahan akak hampiri pemuda itu. Kemudian dia tersenyum memandang akak.
“Akak tak apa-apa?” tanya pemuda itu lembut.
“Akak ok, adik macam mana.” tanya akak pula.
“Saya ok je kak. Akak sorang je ke shopping?” tanya dia lagi.
“Tak, dengan suami dan anak-anak. Tapi mana ntah dia orang…” balas akak.
“Ooo.. ok tak apa lah.. akak teruskan la shopping ye..” katanya sambil nak terus berlalu pergi.
Secara spontan akak tarik tangannya. Akak pun tak tahu kenapa akak bertindak sebegitu. Pemuda itu terhenti langkahnya dan terus berpalimng memandang akak.
“Dik, siapa nama adik? Akak Hamidah. Panggil akak Idah je.” kataku sambil menghulurkan tangan ingin bersalaman dengannya.
Dia tidak menyambut tanganku. Sebaliknya hanya tersenyum memandang akak.
“Akak boleh panggil saya Amir. Err.. ini kad saya” katanya sambil menghulurkan kad perniagaannya.
Akak capai kad nya dan akak lihat butir-butir di dalamnya. Kemudian Amir berkata.
“Kak Idah, saya minta maaf kalau apa yang saya cakapkan nanti menyinggung perasaan akak.” kata amir.
“Tak apa, apa dia” jawab akak.
“Kalau boleh, akak janganlah pakai pakaian macam ni lagi. Memang betul akak menutup aurat, tak mendedahkan kulit tubuh akak, tapi akak mendedahkan bentuk tubuh akak. Terus terang saya cakap kak, saya sendiri tak tahan tengok akak masa akak tengah pilih nanas dalam tin tadi. Tapi saya tahankan kak…” kata Amir membuatkan akak tersentak.
“Tadi tu baru sikit kak, baru kena raba je. Sebab dia orang tu tak tahan tengok akak tayang bodi macam ni. Macam mana kalau dia orang rogol akak. Memang mengarut kalau dia orang rogol kat sini, tapi sape tahu kat parking nanti ke, dia orang culik akak. Atau dia orang datang rumah akak semasa akak sendirian kat rumah. Macam mana?” hujahnya lagi..
“Kak Idah, setiap sesuatu yang Allah jadikan dan gariskan itu pasti ada sebabnya. Sama juga dengan aurat. Tak salah nak berfesyen tapi janganlah sampai menyeksa batin kaum lelaki yang memandang kak. Buruk akibatnya nanti. Minta maaf ye kak… “kata Amir sambil terus berlalu meninggalkan akak yang terdiam sambil memegang kadnya.
Akak kaku, tak dapat bersuara. Rasa macam nak menangis pun ada. Kemudian kelihatan suami dan anak-anak akak datang. Cepat-cepat akak simpan kad perniagaan Amir dalam handbag.
Sepanjang perjalanan balik, akak terdiam dalam Kembara yang suami akak pandu. Akak terfikir memang betul kata-kata Amir tadi. Mulia betul hati dia.
Sejak dari hari itu, sumpah akak tak pakai lagi seksi-seksi. Kalau baju kurung tu, longgar dan selesa sahaja, tak ketat. Sama juga dengan kebaya dan skirt-skirt akak. Mana yang dah ketat tu akak bgi anak akak pakai sebab tubuh dia belum bergetah macam akak. Hingga kini, akak masih mencari Amir, akak betul-betul berhutang akhlak dan budi dengannya. Akak cuba call nombor handphone yang tertera dalamkadnya tapi dah ditamatkan perkhidmatan, asyik voice mail je. Terima kasih amir. Memang bukan salah lelaki, salah wanita sendiri yang terlalu mendedah. Terima kasih Amir..


ANTARA MASJID DAN RUMAH PELACURAN

ADA DUA LELAKI.Keduanya adalah saudara kandung.Lahir di dlm keluarga yng taat beragama.Namun perilaku dua orng itu berbeza.

Yang tua,sejak kecil dikenal baik,alim dan ahli ibadah. Ia tidak suka menyakiti orang lain.Tidak suka huru-hara.Tak pernah mnyentuh gelas minuman keras(arak) apalgi meminumnya.Waktu mudanya bnyk dihabiskn di masjid.Ia juga tidak ske bergaul dngn wanita yng bkan mahramnya.Pernah ia dirayu seorang gadis cntik yng masih sepupunya,nmun dia teguh dlam keimanannya.Kerana amal perbuatannya yang baik dan akhlaknya yng mulia,dia dicintai oleh keluarga dan masyarakat.

Sedangkan adiknya,sngt berbeza dgn abngnya.Sejak kecil dikenal nakal.Sejak remaja sudah biasa masuk tmpt maksiat.Rumah pelacuran adalah tmpt biasa ia mangkal.Hampir setiap hri dia mabuk dan melakukan pelbagai macam maksiat di rumah pelacurannya miliknya itu.Kadang-kadang dia juga ikut sekumpulan perompak, untuk merampas harta orang lain. Ketika merompak ia bahkan terkadang juga melakukan pemerkosaan . Hampir segala jenis maksiat dan perbuatan yang menjijikkan telah ia lakukan untuk memuaskan hawa nafsunya. Perbuatan jahatnya itu membuat dirinya dibenci oleh keluarga dan masyarakat.

Suatu ketika, sang abang yang alim dan ahli ibadat merenung sendirian. Tiba-tiba nafsunya berkata padanya:

"Sejak kecil selalu berbuat kebaikan dan beribadat. Kau telah mendapat tempat di hati masyarakat dan dikenali sebagai orang baik. Namun kau tidak pernah merasakan nikmat hidup sedikit pun. Kenapa tidak sekali engkau datang ke tempat pelacuran iaitu tempat adikmu. Sesekali sahaja. Setelah itu kau boleh bertaubat. Kau boleh beristighfar beribu kali dalam solat tahajjud. Bukankah Allah SWT maha Pengampun?"

Pujukan hawa nafsu ternyata masuk dalam fikirannya. Ia berkata pada dirinya:

"Benar juga, Kenapa aku tidak pernah menghibur diri? Hidup cuma sekali. Malam nanti aku mahu menari dan bersenang-senang bersama wanita cantik di tempat pelacuran adikku. Setelah itu, aku pulang dan bersujud kepada Allah SwT. Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."


Sementara itu, di rumah pelacuran adiknya merenung:

"Sudah bertahun-tahun aku hidup dengan dosa. macam-macam maksiat telah aku lakukan. Keluarga dan masyarakat telah membenciku. Kenapalah aku tidak berbuat baik seperti abangku? Bagaimana jika esok aku mati? Bagaimana aku harus bertaubat atas dosa-dosa ku? Malam ini selepas maghrib, aku ingin ke Masjid tempat abangku beribadat. Aku mahu bertaubat. Semoga Allah SWT akan mengampunkan dosa-dosaku."

Maka, setelah malam menjelma, mereka pun melaksanakan niat masing-masing. Sang abang menuju ke rumah pelacuran setelah solat maghrib manakala sang adik menuju ke masjid dan meninggalkan rumah pelacuran itu.Mereka menggunakan jalan yang berlainan sehinggakan mereka tidak bertemu di perjalanan.

Sampai di tempat pelacuran, Si abang mencari adiknya. namun tidak dijumpainya. Si abang tetap melaksanakan niatnya walaupun adiknya tiada. Dia menuruti segala keinginan nafsunya bersama penari-penari di rumah pelacuran itu.

Di tempat yang lain, si adik pun sampai ke masjid. Dia mengambil wuduk dan masuk ke dalam masjid. Ia mencari-cari abangnya tetapi tiada di situ. Dia meneruskan niatnya meskipun abangnya tiada. Ia melakukan solat dan beristighfar sebanyak2nya dengan bercucuran air mata.

Tiba2 bumi bergoncang dengan kuat.

"Awas, ada gempa! ada gempa!" teriak orang di jalan. Semua orang panik. tetapi si adik yang sedang khusyuk beribadat tidak berganjak dari tempatnya. Demikian juga si abang yang sedang terlena di rumah pelacuran.Dia sama sekali tidak merasakan gempa tersebut. Gempa bumi tersebut menyebabkan banyak bangunan roboh termasuklah masjid dan rumah pelacuran.

Keesokan harinya, si abang di temui mati di bawah runtuhan rumah pelacuran disamping wanita-wanita penari dalam keadaan yang memalukan. Sedangkan si adik ditemui mati di bawah runtuhan masjid dengan mashaf Al-Quran di dalam dakapannya.

Masyarakat yang tahu hal kedua adik-beradiknya itu menitiskan air mata. Mereka tidak henti berfikir,orang yang selama ini dikenali ahli ibadat kenapa boleh mati dengan cara yang demikian tragisnya.Sedangkan adiknya yang selama ini dikenali sebagai ahli maksiat kenapa boleh husnul khatimah. Dengan peristiwa ini orang-orang diberi pelajaran yang sangat berharga.Bahawa kematian boleh datang bila bila saja.Hanya ALLAH yang tahu.Maka jangan sekali kali menurut hawa nafsu,siapa tahu saat menurut hawa nafsu itulah saat itulah maut menjemput.na'udzubillahi hi min dza lik. bahwa niat baik harus dijaga,agar ALLAH S.W.T menganugrahkan akhir hidup yang indah dan diredhai.

"YA ALLAH KURNIAKANLAH KPADA KAMI KETEGUHAN DAN KEISTIQOMAHAN BERADA DALAM JALANMU.KURNIAKANLAH KPD KAMI HUSNUL KHOTIMAH AMIN YA RABBAL 'ALAMIN.

10 lubang terbesar dan menakjubkan di dunia


سبحان الله... sungguh unik & menarik ciptaan Allah ni...



Udachnaya Pipe, Russia
Udachnaya Pipe adalah lombong berlian di Rusia. Pemilik lombong menghentikan operasinya pada 2010 – untuk melaksanakan perlombongan bawah tanah. Lombong ini ditemui pada tahun 1955 dengan kedalaman mencapai 600 meter.
Chuquicamata, Chile
Chuquicamata adalah lubang galian lombong terbuka di Chile. Lombong dengan jumlah pengeluaran tertinggi di dunia – walaupun ini bukan lombong terbesar. Lombong ini sedalam 850 meter.
Nuffnang Ads
Diavik Mine, Canada
Diavik Mine adalah lombong di wilayah barat laut Canada. Lombong ini dibuka pada tahun 2003, menghasilkan 8 juta karat atau sekitar 1600 kg (3500 lb) berlian setiap tahun.
Sink hole, Guatemala
Pada tahun 2007, sebuah lubang runtuh sedalam 300 kaki menelan banyak rumah di Guatemala – membunuh 2 orang dan mengakibatkan ribuan dipindahkan. Lubang ini terjadi kesan hujan dan aliran pembentungan bawah tanah.
Great Blue Hole, Belize
Great Blue Hole adalah lubang jurang bawah air di pantai Belize. Lubang ini memiliki diameter 1000 kaki dan kedalaman 400 kaki. Lubang ini terbentuk sebagai gua batu kapur sejak zaman ais.
Kimberley Diamond Mine, South Africa
Kimberley Diamond Mine (juga dikenal sebagai Big Hole) memiliki jolokan lubang buatan tangan terbesar di dunia (masih diperdebatkan). Sejak 1866 sehingga 1914, 50,000 perlombong menggalinya dengan menggunakan cangkul dan penyeduk, menghasilkan 2,722 kg berlian.
Monticello Dam, California
Monticello Dam adalah jurang di Napa County, California, sangat terkenal di Amerika kerana pintu masuknya yang berbentuk unik.
Bingham Canyon Mine, Utah
Bingham Canyon Mine adalah lombong di pegunungan Oquirrh, Utah. Lombong ini memiliki kedalaman 1.2km dan lebar 4 km. Merupakan lombong penggalian terbesar di dunia.
Mirny Diamond Mine, Siberia
Mirny Diamond Mine memiliki kedalaman 525m dan diameter 1200m. Merupaka salah satu lombong berlian pertama dan terbesar di Rusia. Kini tidak beroperasi lagi. Sewaktu masih beroperasi, 2 jam diperlukan untuk lori melintas dari atas hingga ke dasar lombong.
Darvaza Gas Crater, Turkmenistan
Pada tahun 1971, ahli geologi menemui gas bawah tanah yang sangat besar di tempat ini. Ketika melakukan penggalian untuk mendapatkan gas, menara bor runtuh dan meninggalkan lubang besar. Untuk mencegah gas beracun keluar, lubang ini dibiarkan terbakar. Sampai sekarang masih terus terbakar tanpa pernah berhenti.

SUMBER

KEAJAIBAN SELAWAT

Salam, setelah kepenatan balik dari menghantar anak ke 2 ku ke tadika & membeli keperluan dapur maka, terasa nak on PC. Hajat dihati nak edit slide power point subjek Psiko. Tapi, bila dh on PC, nak plak on9 fb. Terjumpa tentang selawat... So, hari ini aku teringin nak berkongsi tentang kelebihan berselawat bersempena bulan kelahiran Junjungan mulia kita Nabi Muhammad S.A.W. Mudah2an akan menenangkan hati kita semua. Amin
1) Sabda Rasullah SAW : Barangsiapa yang berselawat keatasku sekali, nescaya Allah akan turunkan rahmat keatasnya 10 kali ganda - (HR Muslim.)

2) Allah akan hapuskan dosa2 kecil dengan kita mengamalkan berselawat sebanyak 11 kali setiap kali selesai menunaikan solat fardu.

3) Jodoh ditentukan oleh Allah. Amalkan selawat 100 kali sehari, insya Allah akan dipermudahkan bertemu jodoh sama ada lelaki @ wanita.

4) Setiap penyakit ada penawarnya. Bacalah selawat 7 kali pada air dan minum. Insya Allah, perut yang sakit atau memulas akan sembuh.

5) Sesiapa yang amal membaca selawat 3 kali setiap selepas solat 5 waktu akan dihilangkan kebuntuan fikiran dalam menghadapi apa jua masalah.

6) Amalkan membaca selawat sebanyak 1000 kali sehari, insya Allah akan dikurniakan kebijaksanaan pemikiran. Di samping itu berusahalah untuk menerokai pelbagai ilmu.

7) Sesiapa yang mengamalkan berselawat 11 kali setiap hari, dengan izin Allah dirinya akan lebih dihormati dan dihargai oleh orang lain.

Menurut Sayyid Ahmad Dahlan, sesiapa yang berselawat walau sekali pada malam Jumaat, saat mautnya kelak akan dipermudahkan Allah seperti yang dihadapi oleh para nabi.

9) Sesiapa yang berselawat 41 kali sehari, Insya Allah akan dihindarkan daripada sifat tercela seperti hasad dengki, dan sebagainya dalm dirinya.

10) Sesiapa yang amalkan berselawat 1000 kali pada malam Jumaat, Insya Allah akan beroleh kebahagiaan samada di dunia mahupun di akhirat.

11) Amalkan selawat 11 kali tiap kali selesai solat fardu kerana Allah akan mengindahkan akhlaknya menjadi lebih disenangi di kalangan orang lain.

12) Berselawat 33 kali sehari dapat menjernihkan hati, mudah memahami akan sesuatu ilmu yang diajarkan, di samping beroleh ketenangan fikiran.

13) Sesiapa yang berselawat tak kiralah banyak mana hitungannya setiap hari akan dapat keberkatan dalam apa jua dengan syarat ia berusaha mencari keredhaanNya.

14) Amalan berselawat sebanyak yang mungkin setiap hari menjamin keselamatan hidup dan pertolongan Allah, lebih-lebih lagi pada saat kita menghadapi kesukaran hidup.

15) Menurut Syibab Ahmad, sesiapa berselawat 3 kali setiap selesai solat Subuh, Maghrib & Isyak, Allah akan menghindarkannya daripada sebarang bencana.

16) Sesiapa yang amalkan berselawat sebanyak 1000 kali setiap hari, Allah akan memeliharanya daripada sebarang ancaman musuh serta bahaya fitnah.

17) Amalan berselawat secara teratur setiap hari mampu membersihkan kekeruhan jiwa, dipermudahkan Allah akan segala urusan dan mendapat keampunan daripadaNya.

18) Menurut As-Shawi, sesiapa yang membaca selawat secara rutin, akan terpelihara hatinya daripada gangguan serta tipu daya syaitan yang melalaikan.

19) Membaca selawat 10 kali pada setiap waktu pagi dan petang akan memperolehi keredhaan serta dijauhkan diri daripada mendapat kemurkaan Allah.

20) Sesiapa yang membaca selawat sebanyak 7 kali selama 7 Jumaat berturut2, ia bakal mendapat syafaat (pertolongan) daripada baginda SAW.

21) Menurut Al-Hafiz Dimyati, sesiapa yang berhajat menemui Nabi SAW dalam mimpinya maka amalkan membaca selawat sebanyak 70 kali sehari.

22) Ada riwayat yang menyatakan bahawa amalan berselawat 80 kali tiap selepas solat Asar pada hari Jumaat, InsyaAllah akan dihapuskan dosa2 kecil seseorang.

23) Sesiapa yang sering mengamalkan berselawat pada setiap hari, Allah akan bukakan pintu rahmat dan rezeki yang tidak disangka-sangka baginya.

24) Jiwa yang resah gelisah dapat ditenangkan dengan zikir, termasuklah berselawat sekerap yang mungkin kerana Allah itu Maha Luas rahmatnya.

25) Ulamak berpendapat, sesiapa yang mengamalkan selawat saban hari tak kira berapa hitungannya, insya Allah dihindarkan daripada taun dan wabak penyakit berbahaya yang lain.

26) Membaca selawat 1000 kali selepas solat hajat 2 rakaat mampu menghilangkan keresahan, rasa dukacita serta dikabulkan Allah akan hajatnya.

27) Menurut para ulama, sesiapa yang inginkan saat kematiannya dalam kesudahan yang baik, maka berselawatlah sebanyak 10 kali setiap selesai solat Maghrib.

28) Para Ulamak berpendapat, Allah akan sempurnakan hajat yang baik dengan sentiasa berselawat 40 hingga 100 kali setiap hari, diikuti dengan usaha yang berterusan.

29) Sabda Nabi SAW: Barangsiapa yang berselawat kepadaku sebanyak 100 kali pada hari Jumaat, maka ia akan datang pada hari kiamat dengan keadaan bercahaya - HR Abu Naim.

30) Sabda Nabii SAW: Barangsiapa berselawat kepadaku 10 kali pada waktu pagi dan 10 kali pada waktu petang tiap hari, ia akan beroleh syaafaatku pada hari kiamat - HR Thabrani

26 January 2012

Bila Mahasiswa Mengamuk

Nak edit assignment, tertengok VC ni. Haish....Mahasiswa mengamuk lagi....musykilnya...dgn negara kita ni....Ya Allah....selamatkanlah kami&anak2 bangsa kami...Takut aku tengok depa ni mengamuk. Wat pe la....menyusahkan diri dgn demonstrasi...?
 


Mudahkah kita diprovokasi/diam senyap menyepi?
http://youtu.be/b-5h9Jy1yGw fikir2kanlah
www.youtube.com
apa nk jadi la.. xtau la btl ke x nih
 
Pasti ada sebab mengapa mereka jadi sedemikian. Kembalilah kepada keamanan utk negara&anak2 bangsa kita semua. Andai di atas berantakan,manakan yg dibawah dapat keamanan http://youtu.be/hMuQ5YI22DM ...See more
www.youtube.com
keamanan(malay)-peace(english)-Salaam(arabic)-Frieden(german)-la paz(spanish)-pa...See more

AKU MUSYKIL DGN POLITIK DUNIA NI....AMPUNKAN AKU YA ALLAH...

Lagu ni sedap didengar, ingatkan apa tapi...rupa2nya....korang dgrlah sendiri ya


http://www.youtube.com/watch?v=q1j_ps_47M8&feature=player_embedded

1) Aku mmg xminat politik tp.... apa yg aku dh terbaca di pagi hari ini, membuatkan aku terkedu&apa yg aku dengar slm ini telah terjawab melalui pembacaan tanpa sengaja di blog ini. Adakah ini suratan/kebetulan????Patutlah ramai org marah sgt dgn mereka itu. Astaghfirullahal'azim...Andai penulis blog ini berbohong, aku mohon agar aku diampunkan kerana terbaca blog ini. Andainya ia benar, bukalah mata,bukalah minda. Kembalilah kepada kebenaran wahai semua.... Demi bangsa& tanahair kita. Mahukah kita merempat dibumi kita sendiri hanya dek tgn2 durjana yg membunuh dari sekecil2 hingga sebesar2 kes jadi tertutup dek kerana kuasa? Renung2kanlah...Aku merayu....

http://kingofgoblok.blogspot.com/2012/01/misteri-kehilangan-wang-52-bilion-bmf_25.html?spref=fb



    • Ieta Mat Sa'ad
      Tapi.............. bila terbaca ayat2 ini di dlm blog http://kingofgoblok.blogspot.com/2012/01/misteri-kehilangan-wang-52-bilion-bmf_25.html?spref=fb.... aku terkesima sebentar. Adakah ini kenyataan/kebetulan/pembohongan semata2??? 


      “Apabila perempuan Cina itu melihat saya mengeluarkan sepucuk pistol, dia merayu supaya dilepaskannya kerana dia sedang mengandung. Azilah (pegawai pemerintah kepada Sirul) menarik perempuan itu dan [menghumbannya] ke atas tanah. Saya segera menembak pada bahagian kiri mukanya. Kemudian Azilah menanggalkan pakaian perempuan itu dan memasukkan pakaian yang ditanggal itu ke dalam sebuah plastik hitam. Azilah mendapati tangan perempuan itu masih bergerak. Dia memerintahkan saya untuk menembak sekali lagi, dan saya melakukannya”, ujar Sirul. Ini adalah merupakan pengesahan yang pertama identiti pembunuh Altantuya. ” Kemudian kami mengusung mayatnya ke dalam hutan, Azilah membalut bahan letupan di sekeliling kaki, abdomen dan kepala perempuan itu dan kemudian kami meletupkannya.”

      ~ demikianlah statment 2 org pegawai khas Najib yg tidak langsung mengenali An-Tantuya dan cuma patuh arahan bosnya sahaja."


      Ayat2 di atas ada dlm blog yg berline n berwarna purple.





      2) "dlm PAS ada parasit" kata Dr. Hassan Ali. Sbnrnya golongan mcmtu,d mn2 pun ada. Lbih2 lg bila ada sikap gila kuasa,hasad dgki&tamak haloba. Asam garam dunia...Mn2,sm je... Sbb tu I xminat politik... Maaflh ya wahai org2 politik... [via Celcom SMS]
    • · ·

      Ieta Mat Sa'ad Dah faham..... http://kingofgoblok.blogspot.com/2012/01/memorandum-untuk-hasan-ali.html So, lepas ni, lebih baik diam dari berkata2 kalau xfaham apa2 (peringatan utk aku)


      22 minutes ago · · 


JALAN-JALAN, CARI BUKU...(SILA ULANG 3 KALI YA...)


Salam... 
Dah dinihari....mata tidak boleh lena...Tiba2 rasa nak menaip diblog menyala2....Maka tanpa on9 fb, aku pun memulakan menaip....dari jam 12.40 tghmlm. Tadi print slip gaji bulan Januari dulu.
hArI iNi kan...pagi setelah mandi pukul 6 pagi, kepeningan melanda membuatkan aku kembali tidur. Sempatlah masak air & panaskan apa2 yg patut b4 tidur utk meredakan kepeningan melanda itu...Tak taulah pasai apa ntah....dah 2,3,4 hari ni asyik pening gila....je. Asal pening je tidur le jawabnya, bangun tidur tu barulah reda...Kelam kabut aku bangun n mandi sekali lagi. Panas naw rasanya cuaca hari ini. 
Ingatkan Akmal tak sekolah harini. Rupa2nya, pengasuh dia kol tanya baru aku tau tadikanya sekolah, tak cuti seperti sekolah Adilah puteriku yg sulung & sekolah aku sendiri cuti hingga hari Jumaat ini. (Esok aku pastikan Akmal ku hantar ke tadikanya! Chewwah...semangat waja ni...hehe...)
Oleh kerana Adilah lambatnye bangun...maka, jam 11 lebih baru aku bawa Adilah & Akmal g Perodua untuk melihat perkembangan fizikal Myvi yg kurindui di Perodua AU2. Sampai di sana, Juru Nilai Kos Insuran Claim aku bawa aku ke Myviku. Terubatlah kerinduan menyalaku seketika....(Macam org bercintalah plak...rindu...) Ye lah, dah 8bulan hari2 pandu, tiba2 ter 'eksiden' sebulan lebih xnampak, rindu le... Keretaku telah direpair hadapannya. Tinggal nak pasang enjin, pasang body n cermin sahaja lagi. Dah siap diorang test drive, baru aku boleh ambil. Mungkin pertengahan bulan 2 siap. Sod ba ro...jela... Dah siap melihat2 Myviku, aku pun nak balik...En. Halim kata"Rajin2la datang jenguk2 kereta ya?" tergelak aku dengar perkataannya tu. 
Dah nak balik, Adilah menuntut janjiku nak bawa dia ke kedai buku di Jalan TAR, K.L. Maka kami bertiga pun, pergilah membeli buku....Puas dari 1 kedai ke 1 kedai aku JALAN-JALAN, CARI BUKU2 tu. Akhirnya, di Pustaka Mukmin terjumpa buku Psikologi Pendidikan. Alhamdulillah...bolehlah aku menambahkan slide power point utk presentation subjek Psiko 23/2 bulan hadapan. Assignment ni berkumpulan. So, aku & kawan2 aku buatla part tugasan masing2. Aku bahagian power point je.
Best giler melihat buku2 di Pustaka Mukmin ni. Rasa nak borong semuanya je. Tapi takut tak terlarat membacanya. So, inilah dia buku2 aku beli pada 25/1/2012...
"Sorry, xdapat upload dari fon. Lenkali lah ye aku cuba upload..."
Yang bawah sekali tu, buku Adilah & Majalah Ana Muslim. Beli juga buku & gunting untuk Akmal, tak taulah dia letak kat mana. Mungkin dah simpan dalam beg dia. Semuanya berjumlah RM155.60 menggunakan baucer buku RM150. rm5.60 tambah duit la...sayang nak guna sekeping lagi BAKI baucer RM50 tu....
O ya, semasa dihadapan Pustaka Mukmin, dalam waktu nak balik, ada seorang perempuan bertudung labuh berbaju kurung. Katanya "Saya Kristian, dah 5 tahun memeluk Islam" sambil menghulurkan & memasukkan pamplet rumah kebajikan kepadaku ke dalam plastik bukuku, untuk mengutip derma. Aku pun bertanya "Kalau saya nak derma, saya derma di alamat n no. fon di pamplet ni ke?" dia jawab "Nak derma, derma di sini"sambil menunjuk ke arah dirinya. Berkali2 aku tanya. Tetap itu juga jawapannya. Aku tanya lagi "Boleh saya kol no. fon di pamplet ni?"Dengan nada & wajah yg macam marah, dia merampas pamplet yg dia dah bagi kat aku yg aku dah simpan dalam plastik berisi buku2 yg aku beli. Aku bukanlah nak berkira bab derma2 ni tapi, aku xyakin nak derma kat pompuan tu. Dahlah paksa aku ambil pamplet dia, ingat bagi terus. Than bila aku cakap nak kol, terus marah n rampas balik pamplet tu? Secara logiknya, kalau dia betul2 jujur, mesti dia biarkan je pamplet tu kat aku. Haish...zaman sekarang ni...ramai betul manusia macam pompuan tu. Bertopengkan pakaian konon Islam tapi penipu. (Aku dah terkena, sbb tu lebih berhati2)
B4 balik, aku ajak 2 org anakku makan dulu, Ada lagi pompuan tu kat dpn KFC deret Minerva tu...Dah berapa ramai la org terkantoi dgn dia agaknya...Ish3.... Pada akulah kan, kalo betul2 nak derma/bersedekah...elokla direct ke masjid atau bagi je berapa RM yg nak diderma kepada suami @ direct derma ke rumah anak2 yatim yg mmg tak dapat sebarang bantuan. Baru betul puas hati aku.... Kitorg terlepas bas so, jalan kaki ke Putra LRT Masjid Jamek. Sampai Jelatek, 5.25 petang, hujan lebat, tunggu suami tercinta balik sama2. Sampai rumah, ambil anak2 bersama suami, mandi, basuh pinggan mangkuk yg xsempat basuh tadi dek kepeningan melanda, air suami dh jerangkan. Aku masak nasi n panaskan lauk sambal cili api paru baki semalam n baki pajeri nenas yg kak iparku bagi. Dah sampai rumah lambat, xsempat da...nak masak....Malam, anak2 makan cekodok petang semalam n roti. Than suami makan nasi. Aku? teman suami makan tp aku makan biskut n air n cekodok je....Semangat mengecilkan fizikal yg termontel. He3... Baru 2 malam xmakan nasi... Anak sedara aku Husni boleh, aku pun mesti boleh! Yakin boleh! Hidup aku...! Ish, apa yg aku merapik merapu ni? Semangat waja....harap berkekalan sampai bila2.
Oh ya....25/1/2012 merupakan hari ulangtahun ke 10 perkahwinan aku. Baru 10 tahun...masih muda lagi rasanya usia perkahwinan kami.... Namun, banyak suka duka, pahit manis & tawar yang telah kami lalui bersama dengan penuh tolak ansur&banyak berbincang. Alhamdulillah suamiku pemikir,penyabar&memahami aku...Huhu...bersyukur sangat2 dikurniakan rezqi suami & anak2 yg amat ku cintai....
Moga aku terus matang, tabah&berfikiran terbuka lagi berlapang minda menerima sebarang perkara yang mendatang. Amin Ya Rabbal 'Alamin....

24 January 2012

ANDAI AKU PUNYA BANYAK WANG

Salam...
Tiba2 keinginan menulis di blog menggamit-gamit naluriku. Maka ku on PC.... on fb, than buka blog aku. Topik aku kali ni ialah seperti tertulis di atas ^ .
Apa yg aku akan buat 'Andai aku punya banyak wang?'
1. Aku nak upah orang kemas rumah aku yang dah macam tongkang pecah n kapal karam yg xlarat aku kemas sejak aku berpantang anak yg ke 4. Terutamanya tolong melipat kain bajuku yg xpernah dapat lipat sampai habis. Tulah tu....gara2 stamina yg asyik terkantoi n xde masa yg bnyk nk mengemas rumah maka jadilah kain baju berbakul-bakul xdapat lipat sampai abis.... weekend study lagi...penat weh... Sampai aku malu nk ajak sesapa pun dtg umah aku...huhuhu.... :( kalo yg dtg tu jenis xkisah xpe lah gak. Ni, dtg dh lah mata melingas sn cni, mulut plak xreti diam. Xkan la plak aku nk cerita sn cni apa yg trjadi kat diri aku smpi rmh aku jd camni? kalo cerita pun, aku tau...org msti smash aku balik....so, aku buat mn yg aku larat n aku mampu je la. Alhamdulillah suami aku xpernah merungut bab rumah ni sbb dia fhm kesihatan n stamina aku yg amat2 berkurangan sejak anak ke 4 ni kowt....
2. Aku nak upah org kemas n cuci dapur aku. Tu pun sejak aku berpantang anak ke 4, xterbela dapurku itu. Sbnrnya, sjk berpantang anak ke 3 lagi, jari jemariku slalu kebas n bisa yg amat2 sgt. Tapi aku selalu je buat2 bodo dgn kesakitan e2. Aku still memasak seadanya n buat yg termampu shj. Xyahlah cerita bab2 sakit ni....kang ada yg kata aku wat alasan je... 
3.  Aku nak p SPA overhall badan aku yg makin montel ini & mencuci wajahku yg bila dh berumur ni, makin menjadi plak jerawat nasinya. Hehehe... Sbnrnya, aku rs aku ni xlah gemuk sgt...cuma berisi je... Gemuk tu, kalo mcm ***l*** tu, hah! tu baru betul gemuk.... Nak marah kat org yg kata "Gemuk" kat aku pun xleh kan... Sng citer, ngaku je lah...Biarlah... apa org nak kata ttg fizikal aku ni, katalah.... Itu sume jadi panduan n semangat utkku kembalikan fizikalku sprti zmn sblm berkahwin dulu. Sbnrya, Nak 1,000 daya, xnak berdolak dalih..
Tentang "Gemuk" ni. Aku xpernah hina kalo org lain gemuk sbb bagi aku, gemuk atau kurusnya seseorg itu adalah anugerah Ilahi. Bukan sng nk dpt fizikal mcmtu...Terpulang pd individu tu nak terus dgn kurusnya/gemuknya dia. Macam org yg berkata tu perfect sgt nak menilai & mengata sesuka hati tanpa memikirkan perasaan org?
Apa2 pun.... ANDAI AKU PUNYA BANYAK WANG memanglah aku nak p haji. 3 perkara di atas adalah impianku tahun ini. Doakan aku sihat selalu utk meneruskan kehidupanku & bersabar d atas apa yg berlaku. 
Amin Ya Rabbal 'Alamin... 


07 January 2012

KISAHKU TERKINI...(TENTANG KERJA JE)

Td aku dah taip tp terlupa save agaknya...maka xdek la dlm ni...so, rajinnyyeeeeeeeeee aku nk naip semula ni.... Ish3.... dahla esok ada kuliah.

Sebab aku dah xe mud nk wat assignment aku, maka aku pun jengah la blog aku ni....

dimulakan dgn 30/12/2011(jumaat)
hari orientasi darjah , aku balik 6.30 ptg coz parents sampai waktu tu masih menunggu giliran membayar yuran.


4/1/2012(Rabu)
Pagi djh 4, 1st day sesi persekolahan, mmg xde mood sbnrnya....dimulakan dgn sesi suai kenal dan melayan parents bayar yuran.

Petang djh 1 pun sama gak. Tapi, parents bersidai diluar kelas macam xpcy je ngan guru utk melihat anak2 mereka dlm kelas sampai waktu rehat. (walhal GPK HEM dah warning jgn tunggu dikelas,mengganggu guru nak mengajar tapi dorg ni degil, tunggu juga....tunggu diluar kawasan sekolah je apalah salahnya?)Aku pun xkisahla kan,  coz ni 1st day anak dorg ke sekolah. Biar je la... 

5/1/2012(Khamis)
Pagi dimulakan dgn breafing ringkas sblum memulakan sesi pembelajaran. Tetapi, parents masih dtg membayar yuran. Layan je la....pukul 11.30 ada bapa pelajar nak bayar yuran aku terpaksa minta maaf xdapat collect coz nk berkejar ambil anak di tadika.

Petang pula,  parents yg xberadab sekaligus masuk 4 org, bercakap n nak urusan masing2 didahulukan. (Macam budak2, xreti beratur) sorg ibu & 3 orang bapa. 2 bapa tu, siap beruniform askar lagi. Hilang respect aku ngan dorg yg mcmni. Sampai pening kepala aku dibuatnya. Bila aku cakap "Encik...boleh x satu2?pening kepala sy mcmni!" barulah nak bertenang. Apa pnye prangai lah askar ni? Xde sivik n xde adab langsung...Murid2 aku mulalah bising sbb aku xsmpt nak bagi kerja lagi parents tu dh serbu masuk. Dah settle parents tu, adalah dkt +- 2jam lebih, barulah aku dpt mmulakan sesi P&P aku. Pukul 5.30 waktu balik, ada lagi bapa pelajar nk bayar yuran, aku terpaksa excuse lagi coz nk rushing balik,bendahari pun dh balik.

(Kadang2 aku pelik ngan sikap parents ni, mcm mementingkan diri sendiri je. Xkira waktu nak berurusan dgn guru sekolah terutamanya guru sek agama. Kdg2 smpi xberadab pun ada. Naik menyampah pun ada ngan sikap parents yg mcmni tp, sabar je la. Patutlah di sek kebangsaan, dorg straight je mengajar tanpa bagi chance pada parents utk masuk interrupt mereka mengajar coz dah masak sgt dgn parents mcmni. Tp xsemua parents macam ni....Ada gak yg ok...) Sebagai guru, aku still perlu jaga attitude aku...hehe...

6/1/2012(Jumaat) 
Hari ke 3 ni, semangat bekerja sudah mula muncul. Alhamdulillah...

Sesi pagi aku minta tolong murid2 aku mop & bersihkan kelas, than sementara tunggu lantai kering, aku wat breafing ringkas lagi n suruh dorg menghafal surah Al-A'la ayat 1 - 5 (5 ayat je coz mereka ni kelas C, xleh banyak2 ayat). Aku suruh mereka menghafal 1kumpulan 2/3 orang. Sementara itu aku siapkan update borang2 yuran pelajar pagi & petang. Than, kami berbincang pemilihan AJK kelas & menyiapkan rangka jadual bertugas bersama2.

Sesi petang, parents dah xbersidai di tepi luar kelas aku lagi. Alhamdulillah...aku dapat mengajar murid2 tahun 1 aku menulis huruf Alif. Seronok mereka menulis, sambil2an, aku menagihkan buku teks dan buku aktiviti&latihan kepada mereka sambil melayan seorang ibu pelajar baru masuk hari ini membayar yuran. Ibu tersebut berkata "susah jugak ya dgn dorg ni?" coz dia dtg juga sblum aku sempat memberikan kerja kepada murid2 aku tu. 

Hari ni aku balik lewat coz settlekan penyerahan wang yuran kepada bendahari & penolong bendahari. Malasla nk bawa balik duit yuran ni.....

O ya, wat masa ni, aku g balik kerja ngan bas, always ngan taksi coz bus stop jauh, xdaya nak menapak ke sn, bila kaki sakit. Keta aku, hujung bln ni baru siap, approval insurance jumaat lepas baru dapat. Sod ba ro je la....hu...

Sampai skrg xbleh tidur lagi....Ok lah, idea dh xde. (Nanti bila2 ada masa, aku upload gambar murid2 aku yg comel2 tu ek?" Bye...Wassalam

Featured Post

SIAPA BLOGGER Puteri Nur Cahaya Cikgu iEta?