ANDAI AKU PUNYA BANYAK WANG

Salam...
Tiba2 keinginan menulis di blog menggamit-gamit naluriku. Maka ku on PC.... on fb, than buka blog aku. Topik aku kali ni ialah seperti tertulis di atas ^ .
Apa yg aku akan buat 'Andai aku punya banyak wang?'
1. Aku nak upah orang kemas rumah aku yang dah macam tongkang pecah n kapal karam yg xlarat aku kemas sejak aku berpantang anak yg ke 4. Terutamanya tolong melipat kain bajuku yg xpernah dapat lipat sampai habis. Tulah tu....gara2 stamina yg asyik terkantoi n xde masa yg bnyk nk mengemas rumah maka jadilah kain baju berbakul-bakul xdapat lipat sampai abis.... weekend study lagi...penat weh... Sampai aku malu nk ajak sesapa pun dtg umah aku...huhuhu.... :( kalo yg dtg tu jenis xkisah xpe lah gak. Ni, dtg dh lah mata melingas sn cni, mulut plak xreti diam. Xkan la plak aku nk cerita sn cni apa yg trjadi kat diri aku smpi rmh aku jd camni? kalo cerita pun, aku tau...org msti smash aku balik....so, aku buat mn yg aku larat n aku mampu je la. Alhamdulillah suami aku xpernah merungut bab rumah ni sbb dia fhm kesihatan n stamina aku yg amat2 berkurangan sejak anak ke 4 ni kowt....
2. Aku nak upah org kemas n cuci dapur aku. Tu pun sejak aku berpantang anak ke 4, xterbela dapurku itu. Sbnrnya, sjk berpantang anak ke 3 lagi, jari jemariku slalu kebas n bisa yg amat2 sgt. Tapi aku selalu je buat2 bodo dgn kesakitan e2. Aku still memasak seadanya n buat yg termampu shj. Xyahlah cerita bab2 sakit ni....kang ada yg kata aku wat alasan je... 
3.  Aku nak p SPA overhall badan aku yg makin montel ini & mencuci wajahku yg bila dh berumur ni, makin menjadi plak jerawat nasinya. Hehehe... Sbnrnya, aku rs aku ni xlah gemuk sgt...cuma berisi je... Gemuk tu, kalo mcm ***l*** tu, hah! tu baru betul gemuk.... Nak marah kat org yg kata "Gemuk" kat aku pun xleh kan... Sng citer, ngaku je lah...Biarlah... apa org nak kata ttg fizikal aku ni, katalah.... Itu sume jadi panduan n semangat utkku kembalikan fizikalku sprti zmn sblm berkahwin dulu. Sbnrya, Nak 1,000 daya, xnak berdolak dalih..
Tentang "Gemuk" ni. Aku xpernah hina kalo org lain gemuk sbb bagi aku, gemuk atau kurusnya seseorg itu adalah anugerah Ilahi. Bukan sng nk dpt fizikal mcmtu...Terpulang pd individu tu nak terus dgn kurusnya/gemuknya dia. Macam org yg berkata tu perfect sgt nak menilai & mengata sesuka hati tanpa memikirkan perasaan org?
Apa2 pun.... ANDAI AKU PUNYA BANYAK WANG memanglah aku nak p haji. 3 perkara di atas adalah impianku tahun ini. Doakan aku sihat selalu utk meneruskan kehidupanku & bersabar d atas apa yg berlaku. 
Amin Ya Rabbal 'Alamin... 


Comments

  1. sabaq ajelah...org yg mengata kita mcmtu,dia mmg tak fikirperasaan org lain @ mungkin dia rasa dia lawa @ mungkih dia rasa apa yg dia ckp tu betul sokmo...wl apapun org kata,yg penting diri kita...wat pe suka ikut kata org kl kita sendiri tak mampu wat...kan...kan...kan...he3...by the way,moga tabah menghadapi cabaran dlm hidup...allah mahamengetahui segala2 nya yg berlaku... ^_^

    ReplyDelete
  2. makanlah jamu..amek supplement..kurangkan minum ais (untuk elak rasa kebas2 & sengal2)

    ReplyDelete
  3. Salmiah Saad: Allah pun telah berfirman "Tidak akan berubah sesuatu qaum itu seandainya ia tidak mengubah dirinya sendiri" So, berpegang kepada ayat itu maka....aku akan coba2 mengecilkan fizikalku yg ter berisi nieh....n dgn panduan2 yg ko dh beri kat aq juga mlalui pembacaan n pengamatan lagi ditambahkan pengalaman sedia ada aku....maka, AKU YAKIN AKU BOLEH MENGECILKAN KEMONTELAN YG MELANDA DIRIKU INI....Mokkkekkkkeeeee..... Semangat waja nieh....Ko jgn xtau.... Azam thn 2012 nieyh.... hehhehehe....Sebenarnyakan, kata2 "GEMUK" e2 menjadi 1 motivasi utk aq mengecilkan kemontelan aku ni. Hehe...klakarlah plak....
    chepah ila hussein:mcik xbleh makan jamu ler kakak....makan jamu lg selera makan pabila waktu mlm menjadi2.....(tu yg termontel dah nieh, kih3....) supplement plak, bila mkn, sakit perut. Ais dh mmg kurang minum dah. Skrg ni, setiap mlm,mcik sapu minyak afiat.
    Terimakasih SALMIAH SAAD & Chepah Ila ats nasihat kalian berdua.

    ReplyDelete

Post a Comment

DISCLAIMER

Saya bukan perawat, bukan guru silat, bukan guru kerohanian dan tiada kaitan dengan sesiapa.

Sila bersabar, jaga adab, jangan taksub, jauhi syirik, jangan menipu dan jangan mencarut.

Saya anti penganiayaan, penipuan (scammer), ajaran sesat (sihir, syirik dan khurafat) dan kumpulan gila isim jahil murokkab.

Semua amalan menyimpang dari akidah Islam saya tolak. Saya tidak suka perdebatan, perbalahan mencarut dan memaki-hamun. Mereka yang biadap saya tinggalkan terus. Memaki dan mencarutkan saya? Saya sekolahkan adab pakej maki free.

Rules saya :
1) Tidak beri sedekah kepada scammer online.
2) Tidak berminat mengumpat, cerita hal orang tiada kaitan dengan saya, kondem tanpa dengar hal sebenar, saya tidak suka dan tidak mahu dengar.
3) Beri salam senyap dan hendak bersembang kosong adalah dilarang sama sekali.

https://linktr.ee/PuteriNurCahayaCikguiEta

Terima kasih sudi berkunjung. Sila komen untuk saya singgah laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan entri (artikel) sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ingin beriklan secara professional? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya.