PENGENALAN RINGKAS

Blog Kisah Cikgu ieta adalah penjenamaan semula bagi Blog ieta. Blog ini memaparkan pelbagai pengalaman penulis dan pembaca yang menghantar e-mail atau berjumpa sendiri dengan penulis, panduan dan kisah hidup manusia biasa dan kalangan guru. Juga tips, tutorial blog dan pelbagai panduan. Sesekali hal-ehwal bisnis, resepi dan isu-isu semasa dipaparkan untuk bacaan dan rujukan pembaca. Terima kasih sudi berkunjung. Kunjungan dan komen anda amat dihargai :)

ANTARA MASJID DAN RUMAH PELACURAN

ADA DUA LELAKI.Keduanya adalah saudara kandung.Lahir di dlm keluarga yng taat beragama.Namun perilaku dua orng itu berbeza.

Yang tua,sejak kecil dikenal baik,alim dan ahli ibadah. Ia tidak suka menyakiti orang lain.Tidak suka huru-hara.Tak pernah mnyentuh gelas minuman keras(arak) apalgi meminumnya.Waktu mudanya bnyk dihabiskn di masjid.Ia juga tidak ske bergaul dngn wanita yng bkan mahramnya.Pernah ia dirayu seorang gadis cntik yng masih sepupunya,nmun dia teguh dlam keimanannya.Kerana amal perbuatannya yang baik dan akhlaknya yng mulia,dia dicintai oleh keluarga dan masyarakat.

Sedangkan adiknya,sngt berbeza dgn abngnya.Sejak kecil dikenal nakal.Sejak remaja sudah biasa masuk tmpt maksiat.Rumah pelacuran adalah tmpt biasa ia mangkal.Hampir setiap hri dia mabuk dan melakukan pelbagai macam maksiat di rumah pelacurannya miliknya itu.Kadang-kadang dia juga ikut sekumpulan perompak, untuk merampas harta orang lain. Ketika merompak ia bahkan terkadang juga melakukan pemerkosaan . Hampir segala jenis maksiat dan perbuatan yang menjijikkan telah ia lakukan untuk memuaskan hawa nafsunya. Perbuatan jahatnya itu membuat dirinya dibenci oleh keluarga dan masyarakat.

Suatu ketika, sang abang yang alim dan ahli ibadat merenung sendirian. Tiba-tiba nafsunya berkata padanya:

"Sejak kecil selalu berbuat kebaikan dan beribadat. Kau telah mendapat tempat di hati masyarakat dan dikenali sebagai orang baik. Namun kau tidak pernah merasakan nikmat hidup sedikit pun. Kenapa tidak sekali engkau datang ke tempat pelacuran iaitu tempat adikmu. Sesekali sahaja. Setelah itu kau boleh bertaubat. Kau boleh beristighfar beribu kali dalam solat tahajjud. Bukankah Allah SWT maha Pengampun?"

Pujukan hawa nafsu ternyata masuk dalam fikirannya. Ia berkata pada dirinya:

"Benar juga, Kenapa aku tidak pernah menghibur diri? Hidup cuma sekali. Malam nanti aku mahu menari dan bersenang-senang bersama wanita cantik di tempat pelacuran adikku. Setelah itu, aku pulang dan bersujud kepada Allah SwT. Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."


Sementara itu, di rumah pelacuran adiknya merenung:

"Sudah bertahun-tahun aku hidup dengan dosa. macam-macam maksiat telah aku lakukan. Keluarga dan masyarakat telah membenciku. Kenapalah aku tidak berbuat baik seperti abangku? Bagaimana jika esok aku mati? Bagaimana aku harus bertaubat atas dosa-dosa ku? Malam ini selepas maghrib, aku ingin ke Masjid tempat abangku beribadat. Aku mahu bertaubat. Semoga Allah SWT akan mengampunkan dosa-dosaku."

Maka, setelah malam menjelma, mereka pun melaksanakan niat masing-masing. Sang abang menuju ke rumah pelacuran setelah solat maghrib manakala sang adik menuju ke masjid dan meninggalkan rumah pelacuran itu.Mereka menggunakan jalan yang berlainan sehinggakan mereka tidak bertemu di perjalanan.

Sampai di tempat pelacuran, Si abang mencari adiknya. namun tidak dijumpainya. Si abang tetap melaksanakan niatnya walaupun adiknya tiada. Dia menuruti segala keinginan nafsunya bersama penari-penari di rumah pelacuran itu.

Di tempat yang lain, si adik pun sampai ke masjid. Dia mengambil wuduk dan masuk ke dalam masjid. Ia mencari-cari abangnya tetapi tiada di situ. Dia meneruskan niatnya meskipun abangnya tiada. Ia melakukan solat dan beristighfar sebanyak2nya dengan bercucuran air mata.

Tiba2 bumi bergoncang dengan kuat.

"Awas, ada gempa! ada gempa!" teriak orang di jalan. Semua orang panik. tetapi si adik yang sedang khusyuk beribadat tidak berganjak dari tempatnya. Demikian juga si abang yang sedang terlena di rumah pelacuran.Dia sama sekali tidak merasakan gempa tersebut. Gempa bumi tersebut menyebabkan banyak bangunan roboh termasuklah masjid dan rumah pelacuran.

Keesokan harinya, si abang di temui mati di bawah runtuhan rumah pelacuran disamping wanita-wanita penari dalam keadaan yang memalukan. Sedangkan si adik ditemui mati di bawah runtuhan masjid dengan mashaf Al-Quran di dalam dakapannya.

Masyarakat yang tahu hal kedua adik-beradiknya itu menitiskan air mata. Mereka tidak henti berfikir,orang yang selama ini dikenali ahli ibadat kenapa boleh mati dengan cara yang demikian tragisnya.Sedangkan adiknya yang selama ini dikenali sebagai ahli maksiat kenapa boleh husnul khatimah. Dengan peristiwa ini orang-orang diberi pelajaran yang sangat berharga.Bahawa kematian boleh datang bila bila saja.Hanya ALLAH yang tahu.Maka jangan sekali kali menurut hawa nafsu,siapa tahu saat menurut hawa nafsu itulah saat itulah maut menjemput.na'udzubillahi hi min dza lik. bahwa niat baik harus dijaga,agar ALLAH S.W.T menganugrahkan akhir hidup yang indah dan diredhai.

"YA ALLAH KURNIAKANLAH KPADA KAMI KETEGUHAN DAN KEISTIQOMAHAN BERADA DALAM JALANMU.KURNIAKANLAH KPD KAMI HUSNUL KHOTIMAH AMIN YA RABBAL 'ALAMIN.
SHARE

Cikgu ieta Sales Person Kelas Instagram Advance Online & Ebook Saka Sifu AjimAura (ID : 4)

Hai. Saya Cikgu ieta. Full Time Blogger, Internet Marketer dan Motivator Nasihat Niaga. Saya merupakan Sales Person Kelas Online Instagram Advance & Ebook Saka 4.0 milik Sifu Ajim Aura. Saya mengajar Kelas Blog dan Teknik Penulisan secara Personal Coaching One to One dan Group Coaching secara Online. Saya Leader kepada beberapa Group Laman Sosial dan Admin beberapa Group Di Telegram dan WhatsApp. Mempunyai 5 orang anak. Suami Pembantu Tadbir di Syarikat Semi Government. Saya Phrolapse Intervetebral Disc (Slipped Disc) bermula 17/4/2017. Kini Suri Rumah dan Blogger Full Time Online.

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 orang yang sudi komen:

Post a Comment

1) Komen anda ditapis. Hanya komen berkaitan entri dan bukan link iklan sahaja disiarkan. Harap maklum.

2) Ingin beriklan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya ^__^

Terima kasih sudi singgah dan komen... ^__^

AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Penghantaran sebarang komen, permintaan, cadangan ATAU komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam ATAU negatif dengan niat untuk menyakiti hati, menganiayai, mengugut ATAU mengganggu orang lain dengan ATAU tanpa mendedahkan identitinya adalah suatu kesalahan boleh didenda tidak melebihi 58 ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun ATAU kedua-duanya sekali. HARAP MAKLUM

EMAIL CADANGAN ATAU PERTANYAAN ANDA DI SINI

Name

Email *

Message *