04 August 2012

RESEPI SUP TULANG PLUS KENTANG SEMPOI

Hari ni, nak syer resepi ni plak... gambarnya masih dlm periuk lagi ha...coz sdg berpuasa...


Bahan-bahannya :
1. Tulang lembu (jgn plak teringin2 amik tulang lain ye...)yang telah dicuci & toskan (beli je sebekas di Giant / pasar malam..).
2. Bawang besar 2 labu (sebiji utk diblend & sebiji lagi untuk dihiris bulat atau sesuka hati anda).
3. Bawang putih 4 ulas.
4. Halia lebih kurang besor ibu jari korang.
5. Tomato (belah 2)
6. Kentang / lobak merah (belah ikut sukati...)
7. Bunga lawang.
8. Kulit kayu manis.
9. Buah pelaga.
10. Garam secukup rasa.
11. Gula secubit (jgn banyak2...buat pengganti Pak Aji naik moto).
12. Paling penting...sup tulang / bunjut Adabi.
13. Bawang goreng (sukati nak masuk / tak).

Cara memasak...
1. Blend Bawang besar sebiji ngan bawang putih & halia....
2. Tumis ngan minyak masak...xkan minyak itam kowt...kiki... (jgn hangit ek..)
3. Masukkan Bunga lawang, kulit kayu manis & buah pelaga.
4. Agak2 kecoklatan & setelah naik baunya, anda masukkanlah air agak2 untuk menenggelamkan tulang itu.
5. Masukkan terus tulang & kentang / lobak merah yang telah dibelah2 tadi.
6. Masukkan garam & gula...
7. Setelah menggelegak, masukkan tomato & bawang yang dihiris bulat atau camana gaya pun
Dah siap...tutuple api... Selamat mencuba... Saya dah siap masak pun...

5 comments:

  1. Loh...awat kelabu asap je nampak sup ko k.long weiiii.....alu cadangkan,lemkali ko letak dulu dlm bekas...bastu amik le pic nyeeee....pastu masuk balik dlm periuk ko tu...he3...aku x nampakle pic apa dlm tu...hu3..

    ReplyDelete
  2. Loh...awat kelabu asap je nampak sup ko k.long weiiii.....alu cadangkan,lemkali ko letak dulu dlm bekas...bastu amik le pic nyeeee....pastu masuk balik dlm periuk ko tu...he3...aku x nampakle pic apa dlm tu...hu3..

    ReplyDelete
  3. hehe...malas nak masuk bekaih da... lmbt lg nk berbuka time tu... ok2. lenkali ak ikut cdgn ko ek..

    ReplyDelete
  4. Sedap sup tulang terutama makan masa kita demam...segar

    http://www.noormalashahar.com

    http://www.noormalashahar.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe memang sgt2 sedap,kami kalau tak lalu makan, mmg suka sy buatkan sup. o, ada 2 blog rupanya... blehlah sy singgah BW bila free ^_^

      Delete

DISCLAIMER

Saya bukan perawat, bukan guru silat, bukan guru kerohanian dan tiada kaitan dengan sesiapa.

Sila bersabar, jaga adab, jangan taksub, jauhi syirik, jangan menipu dan jangan mencarut.

Saya anti penganiayaan, penipuan (scammer), amalan merepek, amalan syirik khurafat dan ajaran sesat. Semua amalan menyimpang dari agama Islam saya tolak terus. Saya tidak suka perdebatan, perbalahan mencarut dan memaki-hamun. Mereka yang biadap saya tinggalkan terus.

Rules saya :
1) Saya tidak memberi sedekah secara online.
2) Saya tidak berminat mengumpat, cerita hal orang tiada kaitan dengan saya, kondem tanpa dengar hal sebenar, saya tak nak dengar dan saya tak suka.
3) Beri salam senyap dan hendak bersembang kosong adalah dilarang sama sekali.
5) Hendak bimbingan (coaching), ikut rules saya. Lengkapkan borang diberi.

Terima kasih sudi berkunjung. Sila komen untuk saya singgah laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan entri (artikel) sahaja disiarkan. Harap maklum. 😁

Ingin beriklan secara professional? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya. 😁

Featured Post

SIAPA BLOGGER Puteri Nur Cahaya Cikgu iEta?