TALIBESEN

As salam,

Nak berkongsi cerita masa kecil-kecil dahulu. Bagi saya ianya amat lucu tapi tak tahulah bagi pembaca.

Masa kecil dahulu, pernah abah tinggalkan saya seketika duduk dengan arwah emaknya. Seperti biasa jika di rumah, ada hiburan untuk diri saya. Juga ramai rakan-rakan sebaya bermain bersama-sama.

Satu petang, entah apa kena entah dengan saya... bosan dah menjelma agaknya... Menghentak-hentak kaki saya nak tengok tv. Masa tu di kampung, mana ada kisah sangat dengan tv.

"Nak talibesen... Nak talibesen..." menangis-nangis saya semahu-mahunya sambil menghentak-hentakkan kaki.

Tiba-tiba, saya lihat arwah nenek saya ambil tali dan sebuah besen (gambar dari google je...)

   

Saya terdiam seketika dan hanya melihat kelakuan arwah nenek. Diamlah sekejap. Saya lihat arwah nenek menebuk besen dan menyimpulkan tali ke lubang di besen tu. 

Akhirnya "Nah, talibesen!!!".  Sambil menggantung TALIBESEN tu di tengah-tengah ruang tamu.

Hahaha.... Memang arwah nenekku Tok Teh terbaik...! (Al-Fatihah untuk beliau) 

Bila dah beranak pinak ni, sesekali teringatkan kisah ni, pasti saya tergelak.

Lucu ke? Maafla tak pandai nak bercerita... huhu

Comments

  1. haha lucu2.. nenek akak mmg terrrbaiikk... kreatif.. cne leh sebut tali-besen tu ? hihi mmg dpt tali+besen laa jwbnye hihi

    ReplyDelete
  2. hahaha..lucu la kakak..abah yaya pun selalu ckp mcm tu..

    ReplyDelete
  3. itulah gedik sgt..
    kn da dpt talibesen yg sbnr..
    ahaha

    ReplyDelete
  4. tali besen sebenar. nasib baik tak kena serkup dengan besen....he he

    ReplyDelete
  5. Salam.

    Saya tak dpt tangkap mulanya..television n talibesen rupanya,hahahah

    Kenangan masa kecik kan kak.. mana mungkin boleh lupa.. :)

    ReplyDelete

Post a Comment

DISCLAIMER

Saya bukan perawat, bukan guru silat, bukan guru kerohanian dan tiada kaitan dengan sesiapa.

Sila bersabar, jaga adab, jangan taksub, jauhi syirik, jangan menipu dan jangan mencarut.

Saya anti penganiayaan, penipuan (scammer), ajaran sesat (sihir, syirik dan khurafat) dan kumpulan gila isim jahil murokkab.

Semua amalan menyimpang dari akidah Islam saya tolak. Saya tidak suka perdebatan, perbalahan mencarut dan memaki-hamun. Mereka yang biadap saya tinggalkan terus. Memaki dan mencarutkan saya? Saya sekolahkan adab pakej maki free.

Rules saya :
1) Tidak beri sedekah kepada scammer online.
2) Tidak berminat mengumpat, cerita hal orang tiada kaitan dengan saya, kondem tanpa dengar hal sebenar, saya tidak suka dan tidak mahu dengar.
3) Beri salam senyap dan hendak bersembang kosong adalah dilarang sama sekali.

https://linktr.ee/PuteriNurCahayaCikguiEta

Terima kasih sudi berkunjung. Sila komen untuk saya singgah laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan entri (artikel) sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ingin beriklan secara professional? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya.