CARI DI SINI

04 May 2013

PILIHANRAYA DAN PROVOKASI

As salam

Apa khabar semua....? eh, eh... macam intro naik atas pentas sebelum menyanyi pula gayanya saya ni kan?

Sebenarnya semangat ingin blogwalking sedang mencengkam-cengkam jiwa sekarang ni. Namun, semangat menyiapkan assignment TITAS perlu diutamakan... 




Esok adalah hari untuk kita menentukan pucuk pimpinan kita. Ramai yang bertanya saya itu ini tentang politik sampai saya kadangkala tersenyum sendirian melihat karenah penyoal dan terkedu sendirian bila terdapat fakta kebenaran hujjah mereka. Ada juga yang taksub terlampau dengan parti yang disokong. Sampai bergaduh-gaduh dan bermasam muka. Buang masa je kan?

Antara dialog bila nak pilihanraya ni ialah :

"Konfius la... nak undi yang mana satu? Kalau undi ** takut minyak naik. Kalau undi ** takut jadi huru hara negara."

Ada pula seorang rakan saya yang agak bodoh-bodoh alang. Bila ditanya "ko undi sapa?" Jawabnya "Saya orang Islam, mestilah saya pilih parti Islam... tapi bos saya sokong ** la... tak taulah saya... Hairan sungguh..."

Saya malas nak ulas panjang lebar tentang politik dan pilihanraya ni. Cumanya...

Sabda Rasulullah Saw:

“Pemimpin akan ditanya tentang rakyat yang dipimpinnya.” [HR. Bukhari dan Muslim].
Firman Allah:
“Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, berbuat baik dan membantu sanak kerabat. Dan mencegah dari kekejian dan kemungkaran dan aniaya (melampaui batas). Allah menasihati kamu supaya kamu ingat.” (Qs. an-Nahl [16]: 90).
Akhir kata dari saya kepada yang suka benar memprovokasi saya, terimalah kata-kata ini dari saya --> Kita sudah tahu yang mana hak, yang mana batil. Jika tidak tahu, silalah belajar. Terus memilih yang batil atau merubah kepada yang murni, pilihan terletak ditangan kita. Jangan kerana tersalah pilih, membuat kita merana hingga ke akhirat...

SELAMAT MENGUNDI. TUNAIKAN TANGGUNGJAWAB DAN HAK ANDA SEBAGAI RAKYAT SECARA BERHEMMAH ^__^

Macam-macam tentang PRU13 DISINI

5 comments:

  1. undi adalah rahsia...selamat mengundi...

    btw ni jwpn td :)


    Ieta :

    your are welcome..one day if interested, let me know..


    kita akan ajar caranya...xde masa pun boleh jd ada masa bila tau caranya, xde modal pun boleh ada modal... :)

    btw good luck for study dear :)

    ReplyDelete
  2. selamat mengundi yer. berdebar juga tunggu keputusan malam ni

    ReplyDelete
  3. Selamat mgundi.. Undi yg benar2 layak yea.. Heee

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Saya bukan perawat, bukan guru silat, bukan guru kerohanian dan tiada kaitan dengan gang paranoid akhir zaman dan teori konspirasi yang gila isim keturunan atau isim makrifat.

Sila sabar, jaga adab, jangan taksub, jauhi syirik, jangan menipu dan jangan mencarut.

Saya anti penganiayaan, penipuan (scammer), amalan merepek, syirik, sesat dan khurafat. Semua amalan menyimpang dari agama Islam saya tolak dan bangkang sepenuhnya.

Saya benci perdebatan, perbalahan mencarut dan memaki-hamun. Mereka yang biadap saya reject terus.

Terima kasih sudi berkunjung. Sila komen untuk saya singgah laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan entri (artikel) sahaja disiarkan. Harap maklum. 😁

Jika mesej atau email saya sila nyatakan,
1) Nama.
2) Dari mana kenal saya.
3) Tujuan mesej
Sebab saya ada banyak laman sosial, sila nyatakan nama channel atau laman sosial anda kenal saya.

Rules saya :
1) Saya tidak memberi sedekah secara online.
2) Saya tidak berminat mengumpat, cerita hal orang tiada kaitan dengan saya, kondem tanpa dengar hal sebenar, saya tak nak dengar dan saya tak suka.
3) Beri salam senyap dan hendak bersembang kosong adalah dilarang sama sekali.
5) Hendak bimbingan (coaching), ikut rules saya. Lengkapan borang diberi.

Terima kasih 😊
Nama pena,
Puteri Nur Cahaya @ Cikgu iEta
Suri Rumah Sepenuh Masa,
Freelance Blogger, Social Media Expert Coach. Pembekal Pemborong Biskut Homemade dan Kudapan.

Ingin beriklan secara professional? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya. 😁

AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA





AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Penghantaran sebarang komen, permintaan, cadangan ATAU komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam ATAU negatif dengan niat untuk menyakiti hati, menganiayai, mengugut ATAU mengganggu orang lain dengan ATAU tanpa mendedahkan identitinya adalah suatu kesalahan boleh didenda tidak melebihi 58 ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun ATAU kedua-duanya sekali. HARAP MAKLUM






TULIS CADANGAN ATAU PERTANYAAN DI SINI

Name

Email *

Message *