04 May 2013

PILIHANRAYA DAN PROVOKASI

As salam

Apa khabar semua....? eh, eh... macam intro naik atas pentas sebelum menyanyi pula gayanya saya ni kan?

Sebenarnya semangat ingin blogwalking sedang mencengkam-cengkam jiwa sekarang ni. Namun, semangat menyiapkan assignment TITAS perlu diutamakan... 




Esok adalah hari untuk kita menentukan pucuk pimpinan kita. Ramai yang bertanya saya itu ini tentang politik sampai saya kadangkala tersenyum sendirian melihat karenah penyoal dan terkedu sendirian bila terdapat fakta kebenaran hujjah mereka. Ada juga yang taksub terlampau dengan parti yang disokong. Sampai bergaduh-gaduh dan bermasam muka. Buang masa je kan?

Antara dialog bila nak pilihanraya ni ialah :

"Konfius la... nak undi yang mana satu? Kalau undi ** takut minyak naik. Kalau undi ** takut jadi huru hara negara."

Ada pula seorang rakan saya yang agak bodoh-bodoh alang. Bila ditanya "ko undi sapa?" Jawabnya "Saya orang Islam, mestilah saya pilih parti Islam... tapi bos saya sokong ** la... tak taulah saya... Hairan sungguh..."

Saya malas nak ulas panjang lebar tentang politik dan pilihanraya ni. Cumanya...

Sabda Rasulullah Saw:

“Pemimpin akan ditanya tentang rakyat yang dipimpinnya.” [HR. Bukhari dan Muslim].
Firman Allah:
“Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, berbuat baik dan membantu sanak kerabat. Dan mencegah dari kekejian dan kemungkaran dan aniaya (melampaui batas). Allah menasihati kamu supaya kamu ingat.” (Qs. an-Nahl [16]: 90).
Akhir kata dari saya kepada yang suka benar memprovokasi saya, terimalah kata-kata ini dari saya --> Kita sudah tahu yang mana hak, yang mana batil. Jika tidak tahu, silalah belajar. Terus memilih yang batil atau merubah kepada yang murni, pilihan terletak ditangan kita. Jangan kerana tersalah pilih, membuat kita merana hingga ke akhirat...

SELAMAT MENGUNDI. TUNAIKAN TANGGUNGJAWAB DAN HAK ANDA SEBAGAI RAKYAT SECARA BERHEMMAH ^__^

Macam-macam tentang PRU13 DISINI

5 comments:

  1. undi adalah rahsia...selamat mengundi...

    btw ni jwpn td :)


    Ieta :

    your are welcome..one day if interested, let me know..


    kita akan ajar caranya...xde masa pun boleh jd ada masa bila tau caranya, xde modal pun boleh ada modal... :)

    btw good luck for study dear :)

    ReplyDelete
  2. selamat mengundi yer. berdebar juga tunggu keputusan malam ni

    ReplyDelete
  3. Selamat mgundi.. Undi yg benar2 layak yea.. Heee

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Saya bukan perawat, bukan guru silat, bukan guru kerohanian dan tiada kaitan dengan sesiapa.

Sila bersabar, jaga adab, jangan taksub, jauhi syirik, jangan menipu dan jangan mencarut.

Saya anti penganiayaan, penipuan (scammer), amalan merepek, amalan syirik khurafat dan ajaran sesat. Semua amalan menyimpang dari agama Islam saya tolak terus. Saya tidak suka perdebatan, perbalahan mencarut dan memaki-hamun. Mereka yang biadap saya tinggalkan terus.

Rules saya :
1) Saya tidak memberi sedekah secara online.
2) Saya tidak berminat mengumpat, cerita hal orang tiada kaitan dengan saya, kondem tanpa dengar hal sebenar, saya tak nak dengar dan saya tak suka.
3) Beri salam senyap dan hendak bersembang kosong adalah dilarang sama sekali.
5) Hendak bimbingan (coaching), ikut rules saya. Lengkapkan borang diberi.

Terima kasih sudi berkunjung. Sila komen untuk saya singgah laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan entri (artikel) sahaja disiarkan. Harap maklum. 😁

Ingin beriklan secara professional? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya. 😁

Featured Post

SIAPA BLOGGER Puteri Nur Cahaya Cikgu iEta?