BERFIKIRLAH SEBELUM PUBLISH

Sekadar peringatan bersama. "Berfikirlah sebelum publish". Renung-renungkan....
Berfikir, Berfikir sebelum publish, minda, gunakan akal, Usahlah kerana nila yang setitik, merosakkan susu sebelanga, PANDUAN BLOGGING, PANDUAN HIDUP, Tips Blogging
Berfikirlah sebelum publish
Berfikirlah sebelum publish. Tidak semua yang berlaku dalam kehidupan kita perlu dikongsi kepada umum. Lebih-lebih lagi hal ehwal rumahtangga dan perkara yang mengaibkan. 
Kadangkala, kita rasa kita benar. Kadangkala kita rasa kita hebat. Namun sebaliknya kita hanya diperlekehkan dan ditertawakan. Malahan ada yang mengeji dan mencaci. Tanpa ingin berbaik sangka dengan kita atau mengkaji sebab musabab apa yang distatus atau ditulis oleh kita..
Sama-sama kita muhasabah diri. 😊

Jadi, ingat ini
"Usahlah kerana nila yang setitik, merosakkan susu sebelanga Berfikirlah sebelum menaip dan publishkan sesuatu yang terulit di dalam minda."
"Kesilapan yang sedikit, pasti meninggalkan ingatan dan kesan yang berpanjangan lagi berkekalan".
Gunakan akal tanpa menurut hawa nafsu melulu. Berhati-hatilah berkongsi apa sahaja dilaman sosial yang ada... 
"Hati-hati juga bila buat status atau berkata-kata. Jangan sampai memperlekehkan hukum agama pula... Tak tahu, lebih baik diam sahaja".  
Hati-hatilah pada status yang semua orang membaca. Jangan sampai nanti menimbulkan fitnah pula.  Jangan sampai orang berkata-kata.  Dan membuat pelbagai telahan dan tohmahan pula.
Ingat pesanan ini...
"Yang membaca ada yang suka mengadu domba. Tak fikir dosa dan pahala. Tak fikir sebenarnya kita semua sama sahaja. Tak lepas dari salah dan alpa".
Berfikirlah sebelum publish. Berfikirlah sebelum mengeluarkan kata² agar tidak mengaibkan sesiapa dan sampai hilang hormat orang kepada kita juga tidak mengguris hati sesiapa... Dan tidak menimbulkan sengketa... Dan tak dikatakan hilang akal pula... Jumpa berdepan bukan hentam mengaibkan di khalayak ramai mahupun dalam kumpulan.
"Berhati² sebelum publish, share sesuatu. Kaji dan selidik dahulu susur galurnya betul ke tidak. Hadithnya, soheh ke tidak. Ejaan ayat Al-Quran / hadith, betul ke tidak. Jangan pakai share je buta tuli. Nak² lg perkara berkaitan aqidah, hukum & fatwa. Takut kita terviral benda yg salah. Tak pasal mendapat saham dosa atas kesilap fahaman pembaca yg menerima berita atau info".
Berfikirlah sebelum paparkan tulisan kita dan berkata² bukan mengikut hasutan atau perasaan. Berfikirlah! 


Silakan
KOMEN || LIKE || SHARE √

Salam sayang 😍
Cikgu iEta
Whatsapp : +60192586141
Blogger Motivator Minda Niaga
FB : Cikgu iEta
FbPage : Kisah Cikgu iEta
IG : Cikgu iEta
Twitter : Cikgu iEta
Minisite : Cikgu iEta
You Tube : Cikgu iEta
Formula Sihat Wanita

Comments

  1. Betul... Hal rumahtangga adalah hal peribadi yg patut diprivasikan..

    ReplyDelete
  2. :) hanya mampu tersenyum.

    ReplyDelete
  3. hasrul hassan punya senyum ada makna.. apapun betul apa kak ieta cakap bukan sebab saya tak pernah buat apa yg di katakan tapi sebab memang betul even sy pun pernah melakukan perkara yg sama saya ambil sebagai teguran membina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Kalau akak salah dan silap, Suria pun boleh tegur na. Ini sebagai panduan, peringatan Dan nasihat untuk diri akak juga :)

      Delete
  4. apapun.

    selamat hari raya aidilffitri dan aidiladha ye.

    ReplyDelete
  5. di antara tanda baiknya Islam seseorang adalah ia menjaga lisannya dan meninggalkan perkataan-perkataan yang tidak mendatangkan manfaat bagi dirinya atau bahkan perkataan yang dapat mendatangkan bahaya bagi dirinya.

    ReplyDelete
  6. Betul tu sebab sekarang ni media sosial pula yang jadi medan penyebaran fitnah & umpat mengumpat

    ReplyDelete

Post a Comment

DISCLAIMER

Saya bukan perawat, bukan guru silat, bukan guru kerohanian dan tiada kaitan dengan sesiapa.

Sila bersabar, jaga adab, jangan taksub, jauhi syirik, jangan menipu dan jangan mencarut.

Saya anti penganiayaan, penipuan (scammer), ajaran sesat (sihir, syirik dan khurafat) dan kumpulan gila isim jahil murokkab.

Semua amalan menyimpang dari akidah Islam saya tolak. Saya tidak suka perdebatan, perbalahan mencarut dan memaki-hamun. Mereka yang biadap saya tinggalkan terus. Memaki dan mencarutkan saya? Saya sekolahkan adab pakej maki free.

Rules saya :
1) Tidak beri sedekah kepada scammer online.
2) Tidak berminat mengumpat, cerita hal orang tiada kaitan dengan saya, kondem tanpa dengar hal sebenar, saya tidak suka dan tidak mahu dengar.
3) Beri salam senyap dan hendak bersembang kosong adalah dilarang sama sekali.

https://linktr.ee/PuteriNurCahayaCikguiEta

Terima kasih sudi berkunjung. Sila komen untuk saya singgah laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan entri (artikel) sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ingin beriklan secara professional? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya.