PENGENALAN RINGKAS

Blog Kisah Cikgu ieta adalah penjenamaan semula bagi Blog ieta. Blog ini memaparkan pelbagai pengalaman penulis dan pembaca yang menghantar e-mail atau berjumpa sendiri dengan penulis, panduan dan kisah hidup manusia biasa dan kalangan guru. Juga tips, tutorial blog dan pelbagai panduan. Sesekali hal-ehwal bisnis, resepi dan isu-isu semasa dipaparkan untuk bacaan dan rujukan pembaca. Terima kasih sudi berkunjung. Kunjungan dan komen anda amat dihargai :)

PANDUAN MENERIMA HOAX ATAU SPAM

As salam.
Entri ini adalah entri auto publish. Pernahkah anda menerima mesej di facebook atau emel HOAX? Saya pernah menerima HOAX. Memang saya tidak tahu itu adalah HOAX sehingga 1 hari saya terbaca komen dari sifu blog saya iaitu +HASRUL HASSAN. Beliau memberi komen ke atas status HOAX saya yang saya paparkan di dalam facebook. Tiba-tiba tergerak hati saya ingin mengetahui maksud HOAX. Inilah hasilnya....

HOAX
Menurut Kamus Slang.com hoax adalah kata yang berarti ketidak benaran suatu informasi dalam bahasa Melayu, maklumat yang tidak benar dan berasas.

Ada dua perkara yang sering mengganggu sewaktu menerima e-mel iaitu Hoax dan Spam. Hoax adalah e-mel peringatan atau nasihat palsu yang biasanya diakhiri dengan permintaan agar menyebarkannya. Sedangkan spam adalah suatu pesan yang tidak dikehendaki oleh pembacanya, dan seringkali berupa iklan suatu produk

Penulisan ini berusaha mengupas secara ringkas mengenai ciri-ciri dan apa yang harus dilakukan jika anda menerima hoax atau spam.

HOAX
Selalu kita lihat e-mel yang mengingatkan adanya ancaman dari virus komputer atau peringatan yang seumpamanya. Tetapi, seringkali amaran ini tidak benar melainkan hanya ingin membuat orang menjadi risau, cemas dan panik. Peringatan seperti ini dianggap sebagai "HOAX". Hoax didefinisikan sebagai berita palsu yang memanfaatkan niat baik pembaca, sehingga berita tersebut disebar secara meluas sehingga lalu lintas peredaran data di laman web menjadi semakin padat.
CIRI-CIRI HOAX

1. Dikongsikan melalui e-mel dan seringkali menggunakan senarai e-mel kerana kesannya lebih cepat.
2. Isinya berisi pesanan yang membuat penerima risau, cemas dan panik.
3. Diakhiri dengan peringatan suapaya si pembaca segera menyebarkan peringatan tersebut kepada umum secara meluas. Hoax ini memanfaatkan niat baik si pembaca, sehingga pembaca e-mel tanpa meneliti lebih dahulu kebenaran beritanya, terus menyebarkannya. Akibatnya lalu lintas peredaran data di internet makin padat dengan berita yang tidak benar.
4. Biasanya pengirim awal hoax ini tidak diketahui identitinya.
Apa yang harus dilakukan bila menerima Hoax?

1. Jika menerima e-mel berupa ancaman atau amaran virus disertai desakan atau arahan agar menyebarkannya, maka lebih baik amaran tersebut jangan disebarkan dahulu sebelum disahkan kebenarannya. 
2. Periksalah terlebih dahulu, apakah amaran dan ancaman itu termasuk kategori Hoax atau bukan, lakukan pencarian di enjin pencarian google.com, altavista.com dan sebagainya lagi atau akses laman web yang digunakan untuk menghadapi Hoax, seperti contoh DI SINI
3. Sentiasa kemaskini Virus List pada perisian Anti Virus anda samada melalui Norton, McAfee, Kaspersky dan sebagainya. Ada juga perisian Anti Virus percuma yang dapat dimuat turun dari SINI
Contoh Hoax
Dibawah ini dilampirkan beberapa contoh Hoax, yang diambil dari laman web INI  Nampak jelas dibawah, kesamaan ciri-cirinya: berisi amaran palsu, dan gesaan agar menyebarkannya secara meluas.
Contoh 1: Happy New Year Virus Hoax
Warning on December 31, 2007 you may receive an email called, Happy New Year...do not open it, it contains a deadly virus...it will erase windows from your computer along with many other program files.Pass this on as soon as you can to get the WORD out!!!This is not a hoax....this was reported on CNN on Tuesday the 2nd November 2007!
Contoh 2: Life is beautiful Hoax
This information arrived this morning, from Microsoft and Norton. Please send it to everybody you know who accesses the Internet. You may receive an apparently harmless email with a PowerPoint presentation called "Life is beautiful.pps." If you receive it DO NOT OPEN THE FILE UNDER ANY CIRCUMSTANCES, and delete it immediately. If you open this file, a message will appear on your screen saying: "It is too late now, your life is no longer beautiful", subsequently you will LOSE EVERYTHING IN YOUR PC and the person who sent it to you will gain access to your name, email and password. This is a new virus which started to circulate on Saturday afternoon. WE NEED TO DO EVERYTHING POSSIBLE TO STOP THIS VIRUS. UOL has already confirmed its dangerousness, and the antivirus Softs are not capable of destroying it. The virus has been created by a hacker who calls himself "life owner", and who aims to destroying domestic PCs and who also fights Microsoft in court! That's why it comes disguised with extension pps. He fights in court for the Windows-XP patent. MAKE A COPY OF THIS EMAIL TO ALL YOUR FRIENDS.
SPAM

Kita selalu menerima e-mel tentang promosi sesuatu produk, satu propaganda mengenai fahaman tertentu yang kita tidak harapkan untuk menerimanya. E-mel sebegini dikategorikan sebagai 'spam'. 

Ada beberapa definisi mengenai spam. Diantaranya adalah definisi yang dicantumkan di SINI
1. Mencelarukan atau mengkucar-kacirkan sesuatu program dengan menggunakan penahan yang menggunakan input data terlalu besar.
2. Mengirimkan suatu pesanan ke newsgroup menyebabkan forum tersebut penuh dengan pesanan yang tidak bersesuaian.
3. Memaparkan artikel kepada newsgroup atau mailing list. Keadaan ini disebut juga sebagai ECP (Excessive Cross-Posting).
4. Memporak perandakan suatu newsgroup/mailing list dengan mengulangi suatu artikel yang sama. Keadaan ini diistilahkan sebagai EMP( Excessive Multi-Posting).
5. Mengirimkan banyak email serupa yang tidak diharapkan oleh pembacanya, terutama yang berkaitan dengan iklan suatu produk.
6. Output yang besar dan merimaskan. Misalnya terjadi pada seorang pengguna IRC yang beralih sebentar dari monitor, kemudian setelah beliau kembali, beliau merasa rimas melihat perkataan yang mungkin terdiri dari beratus-ratus baris. Ini dikategorikan juga sebagai spam. Spam ini sangat mengganggu, terutama bagi pengguna yang rangkaian jalur lebarnya terhad, tidak memiliki waktu luang untuk mengakses internet, atau kuota emailnya terbatas.
Apakah yang harus dihindari agar tidak memperoleh spam?

Beberapa petunjuk untuk menghindari spamming-mail dapat dilihat di SINI
Antara lain:
1. Jangan sekali-kali merespon spamming mail.
2. Jangan sekali-kali mereply spamming mail dengan kata "remove". Hal ini akan mengakibatkan email dicatat sebagai email yang aktif, dan akibatnya alamat akan dicantumkan pada list yang lain. Akibatnya anda akan menerima lagi spamming-mail.
3. Jangan mengakses website yang dicadangkan dalam spamming mail tersebut. Akses ini akan dimonitor, dan berfungsi sebagai alat pengesahan alamat email. Selanjutnya kita tidak akan bebas dari spamming-mail.
4. Jangan sekali-kali men-sign-up suatu site yang menjanjikan bahwa alamat kita akan dihapus dari suatu list spamming-mail. Dengan menuliskan alamat kita, berarti kita memberikan informasi alamat email kita pada pengelola laman web tersebut dan kebanyakan mereka berperanan sebagai pengumpul alamat email.
Apa yang harus dilakukan bila terlanjur menerima spam e-mel?

1. Jangan balas complain kita kepada pengirim spamming-mail.

2. Janganlah sekali-kali mematuhi "arahan" agar dibuang dari mailing list mereka sebagaimana diberikan di bagian akhir spamming-mail tersebut. Tetapi kirimkan aduan kepada ISP (Internet Service Provider).

3. Cara menyekat e-emel yang spam bagi domain beralamat @yahoo.com, boleh rujuk di SINIBila spamming email tersebut diterima dari seseorang yang beralamatkan @yahoo.com atau @yahoo.co.jp, kita hanya perlu memforwardkan spamming-mail tersebut lengkap dengan header-nya ke abuse@yahoo.com. Panduan  ini dapat dilihat di: SINI

5. Bagi pengguna Gmail, anda boleh rujuk di SINI atau di SINI

6. Cara untuk membuat aduan tentang spam bagi pengguna google, anda boleh rujuk di SINI
SUMBER : AL-AHKAM.NET dan pakcik google.
SHARE

Cikgu ieta Ejen Ebook Saka 40 (No. ID : 4)Ebook Saka Sifu AjimAura

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 orang yang sudi komen:

Post a Comment

1) Komen anda ditapis. Hanya komen berkaitan entri dan bukan link iklan sahaja disiarkan. Harap maklum.

2) Ingin beriklan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya ^__^

Terima kasih sudi singgah dan komen... ^__^

AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Penghantaran sebarang komen, permintaan, cadangan ATAU komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam ATAU negatif dengan niat untuk menyakiti hati, menganiayai, mengugut ATAU mengganggu orang lain dengan ATAU tanpa mendedahkan identitinya adalah suatu kesalahan boleh didenda tidak melebihi 58 ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun ATAU kedua-duanya sekali. HARAP MAKLUM

EMAIL CADANGAN ATAU PERTANYAAN ANDA DI SINI

Name

Email *

Message *