PENGENALAN RINGKAS

Blog Kisah Cikgu ieta adalah penjenamaan semula bagi Blog ieta. Blog ini memaparkan pelbagai pengalaman penulis dan pembaca yang menghantar e-mail atau berjumpa sendiri dengan penulis, panduan dan kisah hidup manusia biasa dan kalangan guru. Juga tips, tutorial blog dan pelbagai panduan. Sesekali hal-ehwal bisnis, resepi dan isu-isu semasa dipaparkan untuk bacaan dan rujukan pembaca. Terima kasih sudi berkunjung. Kunjungan dan komen anda amat dihargai :)

Poligami Rasulullah s.a.w.

As salam. 


Poligami merupakan isu yang hangat dibualkan sepanjang zaman  dulu, kini dan selamanya. Menyedari hakikat itu, 4 orang Mahasiswi yang diketuai seorang Mahasiswa PJJ UTMSpace iaitu Puan Nazira Zainal, suaminya Hafez Al Amin Wahid, Puan Mariyam Cik Yam, Puan Normariyani Mansor  dan Puan Mariyatul Qibtiyyah telah melakukan analisa tentang "Poligami Rasulullah s.a.w." secara terperinci bagi subjek Sirah Nabawiyyah yang telah dipelajari.


Pembentangan secara santai berkaitan Poligami Rasulullah s.a.w yang mereka lakukan telah menarik perhatian saya selaku blogger yang sering dihujani pertanyaan pelbagai masalah melanda masyarakat amnya termasuk individu yang menghadapi kemelut masaalah rumahtangga khususnya dalam hal poligami.


kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?,  Sunnah Nabi, Sunnah itu indah andai faham kaedah, Kahwin dua, Kahwin lebih dari satu, Poligami ni kan sunnah..., Agama, Panduan rumahtangga, Poligami, Poligami Rasulullah s.a.w, Rasulullah mengahwini isteri-isterinya bukan kerana nafsu, kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?, http://www.blogieta.com/2014/02/poligami-rasulullah-saw.html
Pembentangan dimulai dengan pembentangan lawak jenaka berseloroh santai dari Puan. Mariyani. Namun cukup membuka minda kami semua :D

Menurut rakan sekuliah yang lain pula, iaitu Puan Mariyatul Qibtiyyah selaku ahli kumpulan pembentangan tentang Poligami Rasulullah s.a.w , beliau berkata

"Itulah fitrah cinta. Itulah hukum asal pernikahan dalam Islam. Itulah pernikahan yang lebih dekat dengan prinsip mawaddah, rahmah dan sakinah. Poligami cuma satu alternatif jika ada keperluan. Tanpa keperluan, ia hanya jadi racun. itulah kedudukan sebenar poligami dalam Islam, rukhsah (keringanan) bukan (azhimah) atau hukum asal."
Islam meraikan apa yang telah disyariatkan oleh Allah  S.W.T dalam hal berpoligami. Telah siap dipertimbangkan manfaat dan keburukan terhadap semua pihak baik terhadap suami mahupun si isteri. Allah telah memberi keizinan kepada yang perlu dan mampu dari segala hal serta bersyarat agar tidak berlaku kezaliman dan sikap berat sebelah. Sebagaimana firman Allah S.W.T dalam surah An-Nisak ayat 30 yang bermaksud :
"Jika kamu takut tidak dapat berlaku adil maka (nikahlah) hanya seorang isteri"
Mari kita lihat siapakah 12 orang  isteri-isteri Rasulullah s.a.w sepanjang kehidupan beliau dan sebab-sebab Rasulullah s.a.w berkahwin dengan mereka. 


kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?,  Sunnah Nabi, Sunnah itu indah andai faham kaedah, Kahwin dua, Kahwin lebih dari satu, Poligami ni kan sunnah..., Agama, Panduan rumahtangga, Poligami, Poligami Rasulullah s.a.w, Rasulullah mengahwini isteri-isterinya bukan kerana nafsu, kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?, http://www.blogieta.com/2014/02/poligami-rasulullah-saw.html
Isteri pertama Rasulullah s.a.w dinikahi selama 25 tahun.
kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?,  Sunnah Nabi, Sunnah itu indah andai faham kaedah, Kahwin dua, Kahwin lebih dari satu, Poligami ni kan sunnah..., Agama, Panduan rumahtangga, Poligami, Poligami Rasulullah s.a.w, Rasulullah mengahwini isteri-isterinya bukan kerana nafsu, kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?, http://www.blogieta.com/2014/02/poligami-rasulullah-saw.html

kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?,  Sunnah Nabi, Sunnah itu indah andai faham kaedah, Kahwin dua, Kahwin lebih dari satu, Poligami ni kan sunnah..., Agama, Panduan rumahtangga, Poligami, Poligami Rasulullah s.a.w, Rasulullah mengahwini isteri-isterinya bukan kerana nafsu, kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?, http://www.blogieta.com/2014/02/poligami-rasulullah-saw.html
Isteri ke 3 Rasulullah s.a.w hidup bersama selama 10 tahun.
kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?,  Sunnah Nabi, Sunnah itu indah andai faham kaedah, Kahwin dua, Kahwin lebih dari satu, Poligami ni kan sunnah..., Agama, Panduan rumahtangga, Poligami, Poligami Rasulullah s.a.w, Rasulullah mengahwini isteri-isterinya bukan kerana nafsu, kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?, http://www.blogieta.com/2014/02/poligami-rasulullah-saw.html
Isteri ke 4 Rasulullah s.a.w dinikahi selama 8 tahun.

kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?,  Sunnah Nabi, Sunnah itu indah andai faham kaedah, Kahwin dua, Kahwin lebih dari satu, Poligami ni kan sunnah..., Agama, Panduan rumahtangga, Poligami, Poligami Rasulullah s.a.w, Rasulullah mengahwini isteri-isterinya bukan kerana nafsu, kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?, http://www.blogieta.com/2014/02/poligami-rasulullah-saw.html

kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?,  Sunnah Nabi, Sunnah itu indah andai faham kaedah, Kahwin dua, Kahwin lebih dari satu, Poligami ni kan sunnah..., Agama, Panduan rumahtangga, Poligami, Poligami Rasulullah s.a.w, Rasulullah mengahwini isteri-isterinya bukan kerana nafsu, kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?, http://www.blogieta.com/2014/02/poligami-rasulullah-saw.html

kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?,  Sunnah Nabi, Sunnah itu indah andai faham kaedah, Kahwin dua, Kahwin lebih dari satu, Poligami ni kan sunnah..., Agama, Panduan rumahtangga, Poligami, Poligami Rasulullah s.a.w, Rasulullah mengahwini isteri-isterinya bukan kerana nafsu, kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?, http://www.blogieta.com/2014/02/poligami-rasulullah-saw.html

kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?,  Sunnah Nabi, Sunnah itu indah andai faham kaedah, Kahwin dua, Kahwin lebih dari satu, Poligami ni kan sunnah..., Agama, Panduan rumahtangga, Poligami, Poligami Rasulullah s.a.w, Rasulullah mengahwini isteri-isterinya bukan kerana nafsu, kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?, http://www.blogieta.com/2014/02/poligami-rasulullah-saw.html

kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?,  Sunnah Nabi, Sunnah itu indah andai faham kaedah, Kahwin dua, Kahwin lebih dari satu, Poligami ni kan sunnah..., Agama, Panduan rumahtangga, Poligami, Poligami Rasulullah s.a.w, Rasulullah mengahwini isteri-isterinya bukan kerana nafsu, kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?, http://www.blogieta.com/2014/02/poligami-rasulullah-saw.html

kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?,  Sunnah Nabi, Sunnah itu indah andai faham kaedah, Kahwin dua, Kahwin lebih dari satu, Poligami ni kan sunnah..., Agama, Panduan rumahtangga, Poligami, Poligami Rasulullah s.a.w, Rasulullah mengahwini isteri-isterinya bukan kerana nafsu, kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?, http://www.blogieta.com/2014/02/poligami-rasulullah-saw.html

kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?,  Sunnah Nabi, Sunnah itu indah andai faham kaedah, Kahwin dua, Kahwin lebih dari satu, Poligami ni kan sunnah..., Agama, Panduan rumahtangga, Poligami, Poligami Rasulullah s.a.w, Rasulullah mengahwini isteri-isterinya bukan kerana nafsu, kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?, http://www.blogieta.com/2014/02/poligami-rasulullah-saw.html

kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?,  Sunnah Nabi, Sunnah itu indah andai faham kaedah, Kahwin dua, Kahwin lebih dari satu, Poligami ni kan sunnah..., Agama, Panduan rumahtangga, Poligami, Poligami Rasulullah s.a.w, Rasulullah mengahwini isteri-isterinya bukan kerana nafsu, kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?, http://www.blogieta.com/2014/02/poligami-rasulullah-saw.html

Pelbagai tips dan panduan demi menjaga keharmonian rumahtangga bagi pengamal kehidupan berpoligami ini telah diberi oleh rakan-rakan yang telah membuat analisis Poligami Rasulullah s.a.w ini. Antara yang dapat saya kongsikan :

Poligami adalah ibarat susunan 4 jari iaitu jari telunjuk, jari tengah, jari manis dan jari kelingking. Cuba perhatikan, kedudukan jari telunjuk untuk naik ke jari tengah amat tinggi dan susah jika tidak kena caranya. Tetapi jika dah naik ke jari telunjuk, untuk ke jari manis dan ke jari kelingking sangat mudah, hanya turun sahaja dengan mudahnya. Maka begitu jugalah dalam kehidupan rumahtangga secara berpoligami. Isteri perlu menjaga suami betul-betul supaya suami tidak mudah lompat ke kedudukan di jari tengah. Namun, jika sudah ke situ tak boleh buat apa dah... Redha sahajalah. Poligami ni kan sunnah (klik)....

Terdapat beberapa kebaikan dan hikmah Poligami Rasulullah s.a.w iaitu :
  • Hikmah dalam penyebaran ilmu.
Melalui poligami rasulullah s.a.w, berlaku penyebaran ilmu samada cara dan tingkahlaku baginda dalam menyampaikan ilmu dan mendidik isteri-isteri baginda.
  • Hikmah dalam pensyariatan.
Pensyariatan terhadap hukum poligami yang mensyaratkan beberapa perkara untuk berpoligami juga tertulis di dalam ayat al-quran seperti disebut di atas begitu juga terhadap lain-lain perkara yang telah termaktub dalam kitab suci Al-Quran. 
  • Hikmah dalam kehidupan bermasyarakat.
Manakala dalam kehidupan bermasyarakat pula, poligami Rasulullah s.a.w telah dapat membentuk masyarakat yang memiliki komitmen untuk saling lengkap melengkapi antara satu sama lain serta saling berkasih sayang dan menyemai rasa kecintaan syariat dan sunnah Rasulullah s.a.w di sebalik kehidupan berpoligami. 
  • Hikmah dalam politik
Strategi politik juga dapat diperbaiki melalui amalan sunnah berpoligami cara Rasulullah s.a.w, di mana, ada di antara isteri-isteri Rasulullah s.a.w dinikahi oleh baginda demi menjaga kestabilan negara di samping menyelamatkan isteri-isteri yang dinikahi dari terus disiksa oleh sebab peperangan di waktu itu. 

Hikmah Poligami Rasulullah s.a.w selanjutnya lagi boleh lihat dalam artikel INI, INI, INI dan INI (klik).

Sekadar selingan, mari kita dengar apa kata Ustaz Kazim tentang Kahwin dan Poligami


Kesimpulan tentang Poligami Rasulullah s.a.w ini :

  1. Kehidupan bermadu jadi kucar-kacir kerana tarbiyyah (didikan) yang tidak cukup...
  2. Cemburu itu adalah normal selagi mempunyai hati dan perasaan. Hanya keimanan membatasi hati.
  3. Rasulullah mengahwini isteri-isterinya bukan kerana nafsu sebagaimana yang pernah digembar-gemburkan oleh segelintir orientalis Barat termasuklah yang membenci Islam.  Buktinya kebanyakan isteri-isteri Baginda adalah janda yang kematian suami akibat peperangan kecuali Saidatina Aisyah dan Mariyah Al Qibthiyah. Malahan ada antara isteri Rasulullah s.a.w, sewaktu dinikahi baginda, isterinya itu sedang saki. hanya sempat selama 2 bulan sahaja pernikahan mereka.
Jadi, sesiapa ingin berpoligami, buatlah cara Poligami Rasulullah s.a.w. Fikir-fikir dan renung-renungkanlah tentang cara Poligami Rasulullah s.a.w sebelum diri menjadi mangsa keadaan dan tanya pada diri... Aku kahwin ni, kahwin kerana nafsu atau kerana Allah?

video
Ada brani? kata Ustaz ni ^__^


"Sunnah itu indah andai faham kaedah"
#Poligami#Sunnah yang sering dipertikaikan...
Sunnah itu indah, namun sering dipermain-mainkan.
Belajar #SirahNabawiyyah meningkatkan keimanan...
Bukan ambil Sunnah sekadar serpih-serpihan.

Hanya sekadar sedikit #perkongsian
Juga sebagai sebuah #renungan...
Antara sunnah yang jadi amalan
Malahan juga jadi kebanggaan?



video


Psss.... Ada ke di kalangan ramai hari ini, buat seperti yang Rasuullah s.a.w laksanakan? Nak ikut Sunnah Nabi kena ikut betul-betul. Bukan separuh-separuh.... 
SHARE

Kisah Cikgu ieta

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

9 orang yang sudi komen:

  1. poligami tajuk yang akan membuatkan ramai wanita melantun kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak tak kisah sape nak melantun. Yg pnting, ilmu akak dapat, akak nak kongsikan. Mereka tak kan melantun2 jika baca artikel ni dgn hati terbuka, baca 1 persatu dan baca dari sudut ilmiah :)

      Delete
  2. menarik entry ni...terima kasih yer.

    ReplyDelete
  3. Emm tajuk ni bukan leh cakap sesuka hati depan isteri..ister jenis yang faham ok la..kalau jenis hangim satu badan memang naya lah..haha..apa2 pun, thanks akak sudi kongsikan..banyak ilmu saya dapat dalam artikel ni..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah jika memberi manfaat :)

      Delete
  4. buat lelaki yang ingin poligami, kenalah mantapkan ilmu, kena baca kisah Rasullullah.

    ReplyDelete
  5. poligami ada hikmahnya..bukan semua orang boleh berpoligami kerana ia satu tanggungjawab dan amanah yang amat besar..tanya pada nafsu memang best la...tapi pada iman belum tentu lagi..

    ReplyDelete

1) Komen anda ditapis. Hanya komen berkaitan entri dan bukan link iklan sahaja disiarkan. Harap maklum.

2) Ingin beriklan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya ^__^

Terima kasih sudi singgah dan komen... ^__^

AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Penghantaran sebarang komen, permintaan, cadangan ATAU komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam ATAU negatif dengan niat untuk menyakiti hati, menganiayai, mengugut ATAU mengganggu orang lain dengan ATAU tanpa mendedahkan identitinya adalah suatu kesalahan boleh didenda tidak melebihi 58 ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun ATAU kedua-duanya sekali. HARAP MAKLUM

EMAIL CADANGAN ATAU PERTANYAAN ANDA DI SINI

Name

Email *

Message *