CARI DI SINI

12 March 2014

BERGURAU ADA BATASNYA...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Perkongsian ini adalah dari rakan whatsapp group UTMSpace. Bagi yang boring2 tak tahu nak buat apa......boleh baca-baca. Bukan apa... takut-takut kita ter'cakap'

"BERGURAU ADA BATASNYA", FIKIR DAHULU SEBLUM BERCAKAP. Ini antara adab bergurau dan antara contoh-contoh dialog menjadi Kafir dalam tak sedar :

1- Nabi Yusof smart, aku smart lebih sikit dari nabi. (jatuh kafir)
2- Tak payah la simpan2 janggut, tak payah nak bersunnah-sunnah, beselerak je muke aku tengok. (jatuh kafir)
3- Zaman nabi mane ade Gillette, sebab tu la ade jambang. (jatuh kafir)
4- Hudud dah tak sesuai zaman ni bro.. (jatuh kafir)
5- Senyum la sikitt, muke masam je dah macam malaikat mungkar nakir dah aku tgk. (jatuh kafir)
6- Sedarlah sikit yang selama ni kerajaan bagi rezeki kat kamu. (jatuh kafir)
7- Aku dah isi borang murtad, tapi tak diluluskan mahkamah la pulak. (jatuh kafir)
8- Erm.. kalo murtad mesti boleh buat maksiat kan? Macam best je.. (jatuh kafir)
9- Aku murtad dah, eh gurau je gurau je... (jatuh kafir)
10- Jika ikut kaedah Islam, maka mundur lah negara kita ni.. (jatuh kafir)



Dah beli, dah baca ke Kitab Teknik SEO Merah Jambu?

BERGURAU ADA BATASNYA kerana nabi bersabda "Barangsiapa MEMPERSENDA, MEMPERMAIN, MENAFIKAN sunnah Rasulullah dan ayat Kitabullah maka dia kafir serta-merta" -Kitab Fiqhul Akbar: Karangan Imam Syafie

p/s: Sekiranya pernah terucap dan berlaku pada diri sendiri, maka ucaplah balik Syahadah yg kuddus, selawat serta zikir - pesanan pada semua dan diri sendiri.

Bahaya Nie...baru tau. Masya Allah ! 

Syirik kecil boleh jadi macam ni. Situasi:

1) Ammar sedang menyanyi. Tiba-tiba kawannya, Farhan berkata. "Nanti hujanlah". Haa, tu boleh jadi syirik kecil. 

2) Azlie bertanya kpd Ahmad. "Awak dah solat zuhur? Ahmad mjwb, "Dah, semalam."

Haaa perkara kecil sebegitu pun boleh jadi syirik dari setiap percakapan kita tanpa kita sedar. Ini kerana dia memperlekehkan amalan wajib lima waktu. kita tak tahu pada mulanya, sekarang dah tahu kan? So copypaste laa. Ilmu untuk dikongsi bukan utk dijual beli. Tolong SHARE sekiranya input ini berguna untuk anda. Mungkin berguna juga untuk orang lain. Sumber 'Usrah' tv TV9 .

BERGURAU ADA BATASNYA kerana jika terlalu bergurau, boleh rosak aqidahnya. BERGURAU ADA BATASNYA kerana jika terlebih bergurau, rosak imannya.

Jangan lupa ya berdoa untuk MH370...

"Ya  Allah Ya tuhan kami, Sekiranya mereka di udara, kau turunkan lah mereka, sekiranya mereka di laut kau timbulkanlah mereka dan sekiranya mereka di darat, kau tunjukkanlah mereka. Andai mereka terbelenggu, walau di mana bebaskanlah... Kami mohon agar doa kami hambamu dimakbulkan oleh mu Ya Allah. Dan kami mohon padamu Ya Allah, agar misi  menyelamatkan mereka dipermudahkan. Bukakanlah hijab andai ada yang terhijab. Leraikanlah kekusutan ini Ya Allah... Engkaulah sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Penyelamat. Amiin Ya Rabbal 'alamiin..." ieta mat sa'ad

17 comments:

  1. Assalamualaikum kak ieta. nice sharing. kadang tu tanpa sedar bercakap boleh jatuh kafir kan.. semoga sentiasa dalam perlindungan Allah Taala... in shaa Allah ~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum... selamat pagi, sheila singgah sini ~~~

      Delete
    2. Benar sebab itu Perlu berhati-hati . Tenma kasih sudi berkunjung . Baru habis final exam :)

      Delete
  2. Peringatan yg baik utk renungan kita semua.. bergurau biarlah kena pada topik, tempat & waktunya...
    Semoga Allah permudahkan segala usaha menyelamat MH370 & diberi ketabahan kpd keluarga mangsa dlm menghadapi situasi sukar ini... aamiin.

    ReplyDelete
  3. kalau boleh kita elakkan bergurau melampau....supay tidak menyinggung perasaan orang lain....

    ReplyDelete
  4. Kena ajar lah budak2 dari kecil supaya tahu benda ni... sebab budak2 kan suka bergurau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang dewasa pun kadangkala terdengar juga bergurau sebegini. Sebab itu saya highlightkan dalam blog saya bila ada rakan kongsikan. Terima kasih sudi berkunjung :)

      Delete
  5. Kena berhati-hati bila bercakap, takut-takut tak sedar terungkap perkara-perkara syirik.

    ReplyDelete
  6. sangat setuju dengan entri ini,, berfikir sebelum berbicara, bergurau ada batasnya... terima kasih peringatannya

    ReplyDelete
  7. Islam melengkapi segala-galanya.

    Kesimpulannya, bersederhana dalam kehidupan.

    ReplyDelete
  8. bab hujan jika sora tak sedap,menyanyi tu...biasa sgt didengar...

    ReplyDelete

DISCLAIMER

Saya bukan perawat, bukan guru silat, bukan guru kerohanian dan tiada kaitan dengan gang paranoid akhir zaman dan teori konspirasi yang gila isim keturunan atau isim makrifat.

Sila sabar, jaga adab, jangan taksub, jauhi syirik, jangan menipu dan jangan mencarut.

Saya anti penganiayaan, penipuan (scammer), amalan merepek, syirik, sesat dan khurafat. Semua amalan menyimpang dari agama Islam saya tolak dan bangkang sepenuhnya.

Saya benci perdebatan, perbalahan mencarut dan memaki-hamun. Mereka yang biadap saya reject terus.

Terima kasih sudi berkunjung. Sila komen untuk saya singgah laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan entri (artikel) sahaja disiarkan. Harap maklum. 😁

Jika mesej atau email saya sila nyatakan,
1) Nama.
2) Dari mana kenal saya.
3) Tujuan mesej
Sebab saya ada banyak laman sosial, sila nyatakan nama channel atau laman sosial anda kenal saya.

Rules saya :
1) Saya tidak memberi sedekah secara online.
2) Saya tidak berminat mengumpat, cerita hal orang tiada kaitan dengan saya, kondem tanpa dengar hal sebenar, saya tak nak dengar dan saya tak suka.
3) Beri salam senyap dan hendak bersembang kosong adalah dilarang sama sekali.
5) Hendak bimbingan (coaching), ikut rules saya. Lengkapan borang diberi.

Terima kasih 😊
Nama pena,
Puteri Nur Cahaya @ Cikgu iEta
Suri Rumah Sepenuh Masa,
Freelance Blogger, Social Media Expert Coach. Pembekal Pemborong Biskut Homemade dan Kudapan.

Ingin beriklan secara professional? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya. 😁

AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA





AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Penghantaran sebarang komen, permintaan, cadangan ATAU komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam ATAU negatif dengan niat untuk menyakiti hati, menganiayai, mengugut ATAU mengganggu orang lain dengan ATAU tanpa mendedahkan identitinya adalah suatu kesalahan boleh didenda tidak melebihi 58 ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun ATAU kedua-duanya sekali. HARAP MAKLUM






TULIS CADANGAN ATAU PERTANYAAN DI SINI

Name

Email *

Message *