PENGENALAN RINGKAS

Blog Kisah Cikgu ieta adalah penjenamaan semula bagi Blog ieta. Blog ini memaparkan pelbagai pengalaman penulis dan pembaca yang menghantar e-mail atau berjumpa sendiri dengan penulis, panduan dan kisah hidup manusia biasa dan kalangan guru. Juga tips, tutorial blog dan pelbagai panduan. Sesekali hal-ehwal bisnis, resepi dan isu-isu semasa dipaparkan untuk bacaan dan rujukan pembaca. Terima kasih sudi berkunjung. Kunjungan dan komen anda amat dihargai :)

AWAS dadah jenis baru maklumat tipu?

ISU SEMASA, Narkotik, AWAS dadah jenis baru maklumat tipu, tipu, sekolah rendah. Dadah jenis syabu, Cristal Meth, Strawberry Meth, Dadah, Strawberry Pop Rocks, dadah adalah musuh negara, merbahaya malahan meragut nyawa, mangsa narkotik, pengalaman saya berjumpa mangsa narkotik, Penjara Sungai Buloh, syarikat DH Holdings yang menipu dalam memasukkan warga asing ke Malaysia, Gula-gula dadah

AWAS dadah jenis baru maklumat tipu?

Menurut whatsapp yang saya terima beberapa hari lalu, 
"Dadah ini dikatakan telah mula diedarkan ke sekolah-sekolah terutama sekolah rendah. Dadah jenis syabu, "Cristal Meth" ini dikenali juga sebagai "Strawberry Meth" berperisa Strawberry. Ada yang berperisa coklat dan sebagainya lagi.
Dadah ini juga dikenali sebagai "Strawberry Pop Rocks" seperti nama yang diberi. Awas yang ada anak-anak dan yang tiada anak, cuma didiklah mereka. Beritahu mereka tentang kehadiran jenis dadah ini yang sangat merbahaya kerana dadah boleh merosakkan otak dan menghilangkan pertimbangan akal..."  

Saya tidak pasti maklumat ini benar atau palsu. Namun saya turut merasakan ini satu kes yang perlu pihak berwajib ambil tindakan yang serius kerana dadah adalah musuh negara, merbahaya malahan meragut nyawa. Jadi saya telah melakukan sedikit kajian dan saya terjumpa video ini di dalam You Tube untuk mencari kesahihan maklumat yang saya terima.


Saya juga jumpa berita ini yang sama seperti whatsapp saya terima itu. Cumanya ia di dalam Bahasa Inggeris.


POLICE WARN PARENTS ABOUT STRAWBERRY METHMarch 13, 2012 8:50:06 PM PDTMarch 13, 2012 (CHICAGO) --Chicago police are warning parents about a drug that looks and smells like candy.Police say it's known as strawberry quick or strawberry meth. It looks like a type of candy called Pop Rocks but it's actually crystal meth. Police say it comes in other flavors including chocolate.Authorities are urging parents to tell their children not to take candy from anyone, even a classmate.Police warn strawberry meth could be dangerous."

Ia berlaku di Chicago pada tahun 2012, 2 tahun yang lalu. 

ISU SEMASA, Narkotik, AWAS dadah jenis baru maklumat tipu, tipu, sekolah rendah. Dadah jenis syabu, Cristal Meth, Strawberry Meth, Dadah, Strawberry Pop Rocks, dadah adalah musuh negara, merbahaya malahan meragut nyawa, mangsa narkotik, pengalaman saya berjumpa mangsa narkotik, Penjara Sungai Buloh, syarikat DH Holdings yang menipu dalam memasukkan warga asing ke Malaysia, Gula-gula dadah



Akhirnya saya jumpa di sini


Update: DEA concludes flavored meth does not exist 

10/31/08 - According to DEA public affairs officer Barbara Wetherell, the agency has found no evidence to substantiate that Strawberry Quick or any other form of flavored methamphetamine exists. "This is an urban myth," she told ColumbusLocalNews.com in a story published Oct. 31, 2008. "We surveyed all of our offices yesterday (Oct. 30) and we found nothing. This is just one of those emails."


Sedikit pengalaman  saya berjumpa mangsa narkotik di Penjara Sungai Buloh. Menurut beliau,

"Dalam ni pun ada juga kak orang edar dadah... Nak dengan tak nak je kak saya ni... Tapi saya bersyukur masuk sini sebab polis yang nak paw duit saya tu tak dapat paw lagi duit saya. Polis tu nak naik pangkat cepat sebab tu dia buat report jumpa saya dalam keadaan ada dadah 10 peket di tangan saya. Walhalnya pada saya cuma ada 4 peket sahaja. Lepas tu polis tu ambil 2 peket dadah dari tangan saya, terus pergi dan datang balik kat saya sambil campakkan dadah 8 peket dadah kat saya dalam lokap. lagipun sini bagus... pihak penjara dah pagar kawasan sini dengan ayat-ayat Al-Quran. Semua setan-setan yang dok ganggu saya masa saya kat luar dulu saya dah tak nampak. Diorang tak dapat masuk ke sini". 

Terkedu saya mendengar cerita beliau yang meminta namanya dirahsiakan. Dalam hati saya,

"Allah... teruknya adik ni kena... Entah betul ke tidak apa dia ni cakap...?"

Sedih pun ada mendengar cerita beliau. Yang menjadi tanda tanya sehingga kini, jika di dalam Pusat Serenti pun ada pengedar... Bagaimana ya boleh lepas dadah ke dalam sana??? Pihak keselamatan tidak memantaukah? Atau... seperti di bahagian imegresen, warga asing boleh lepas masuk dengan mudah asalkan bayaran lumayan dirasuahkan kepada penjaga bahagian kemasukan? Tertanya-tanya juga saya, benarkah syaitan tidak dapat masuk ke dalam penjara itu? Jika benar, hebat orang yang memagar kawasan penjara itu.

Oh, ini sudah jauh fikiran saya menerawang mengimbas kembali pengalaman saya berjumpa mangsa narkotik dan pengalaman saya bekerja di syarikat DH Holdings yang menipu dalam memasukkan warga asing ke Malaysia. Oh tidak... Rasuah di mana-mana sahaja sebenarnya... Ini realiti. Saya tidak bermimpi... Cukup setakat ini pengalaman saya ya.


AWAS dadah jenis baru maklumat tipu? Samaada maklumat ini benar atau tidak, saya mohon mana-mana rakan blogger dan pembaca semua supaya mencari kesahihan sesuatu perkara terlebih dahulu sebelum kita turut menyebarkan kepada umum sebarang berita yang diterima agar tidak menyukarkan mana-mana pihak. Tambahan pula perkara ini amat merunsingkan ibu bapa yang anak-anak mereka bersekolah rendah. Minggu lalu, ada ibu bapa yang berjumpa saya dan menyatakan kerisauan tentang maklumat ini. Apa pun, kesan keburukan dadah telah diketahui umum sama sahaja seperti arak. Baik dadah, rokok dan arak sama sahaja. Ketiga-tiga benda buatan manusia ini adalah perosak dan penghancur adab, nilai murni dalam jiwa dan keperibadian individuAWAS dadah jenis baru maklumat tipu? Kita nantikan sumber yang sahih dari Jabatan Narkotik, Polis Di Raja Malaysia.

Kemaskini, 
SUMBER : Snopes.com (Medical drugs candymeth)


MIXTURE OF TRUE AND FALSE INFORMATION:

TRUE: Police have seized colored versions of crystal meth that resemble candy.
 
FALSE: Drug dealers are manufacturing colored and flavored versions of meth intended to appeal to children.
SHARE

Kisah Cikgu ieta

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

10 orang yang sudi komen:

  1. berhati-hatilah wahai ibu bapa, sekarang ni ada macam-macam cara...

    ReplyDelete
  2. pada mak jemah walaupun ada dadah ke tidak, makanan rapu seperti itu tetap tidak sesuai langsung diberikan pada kanak-kanak..

    ReplyDelete
  3. dadah ni memang musuh durjana yang perlu dihapuskan

    ReplyDelete
  4. mcm2 cara mrk nak market kan benda ni ...

    ReplyDelete
  5. Semua orang perlu lebih waspada

    ReplyDelete
  6. ya Allah..risau nyaa saya.. manusia sekarang makin bijak,kadang2 menyusahkan org lain jugak.. terbayang plak anak2 zaman sekrg ni.. takuttt...

    ReplyDelete
  7. zaman sekarang kena perlu berhati-hati..

    ReplyDelete
  8. Terkesima skjp kak baca tentang berjumpa mangsa narkotik tu..

    ReplyDelete

1) Komen anda ditapis. Hanya komen berkaitan entri dan bukan link iklan sahaja disiarkan. Harap maklum.

2) Ingin beriklan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya ^__^

Terima kasih sudi singgah dan komen... ^__^

AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Penghantaran sebarang komen, permintaan, cadangan ATAU komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam ATAU negatif dengan niat untuk menyakiti hati, menganiayai, mengugut ATAU mengganggu orang lain dengan ATAU tanpa mendedahkan identitinya adalah suatu kesalahan boleh didenda tidak melebihi 58 ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun ATAU kedua-duanya sekali. HARAP MAKLUM

EMAIL CADANGAN ATAU PERTANYAAN ANDA DI SINI

Name

Email *

Message *