PENGENALAN RINGKAS

Blog Kisah Cikgu ieta adalah penjenamaan semula bagi Blog ieta. Blog ini memaparkan pelbagai pengalaman penulis dan pembaca yang menghantar e-mail atau berjumpa sendiri dengan penulis, panduan dan kisah hidup manusia biasa dan kalangan guru. Juga tips, tutorial blog dan pelbagai panduan. Sesekali hal-ehwal bisnis, resepi dan isu-isu semasa dipaparkan untuk bacaan dan rujukan pembaca. Terima kasih sudi berkunjung. Kunjungan dan komen anda amat dihargai :)

Rotan anak bakal kesalahan jenayah

Isu Semasa, Rotan, Kisah Cikgu, Kisah Cikgu ieta, Rotan anak bakal kesalahan jenayah, Rotan adalah Sunnah, Sunnah ialah perkara yang nabi buat, SUNNAH MENGGANTUNG ROTAN DI RUMAH, untuk mengadabkan anak-anak, Hadis Nabi S.A.W berkaitan rotan, Gantunglah rotan, sesungguhnya rotan itu mengadabkan mereka, Dalil dibenarkan memukul Anak, Perintahkan anak mu solat, pukullah jika pada usia sepuluh tahun jika ia meninggalkan solat, pisahkan tempat tidurnya, Memukul dan merotan hendaklah dengan tujuan mendidik, anak mentaati perintah Allah iaitu utamakan solat 5 waktu

Rotan anak bakal kesalahan jenayah. Begitulah tajuk keratan akhbar yang saya terima dari beberapa orang rakan saya hari ini. 

Isu Semasa, Rotan, Kisah Cikgu, Kisah Cikgu ieta, Rotan anak bakal kesalahan jenayah, Rotan adalah Sunnah, Sunnah ialah perkara yang nabi buat, SUNNAH MENGGANTUNG ROTAN DI RUMAH, untuk mengadabkan anak-anak, Hadis Nabi S.A.W berkaitan rotan, Gantunglah rotan, sesungguhnya rotan itu mengadabkan mereka, Dalil dibenarkan memukul Anak, Perintahkan anak mu solat, pukullah jika pada usia sepuluh tahun jika ia meninggalkan solat, pisahkan tempat tidurnya, Memukul dan merotan hendaklah dengan tujuan mendidik, anak mentaati perintah Allah iaitu utamakan solat 5 waktu
Gambar sekadar hiasan yang wajar dijadikan renungan.
Saya tidak ingin mengulas panjang berkaitan undang-undang kerana saya bukanlah pakarnya. Cuma saya hanya ingin berkongsi dengan anda, Rotan adalah Sunnah. Sunnah ialah perkara yang nabi buat. Antara yang menjadi sunnah ialah menggantung rotan. SUNNAH MENGGANTUNG ROTAN DI RUMAH ini adalah bertujuan untuk mengadabkan anak-anak.

Boleh rujuk kepada Hadis Nabi S.A.W berkaitan rotan ini yang berbunyi :

عن ابن عباس رضي الله عنه،
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
علقوا السوط حيث يراه أهل البيت فإنه أدب لهم.

- رواه الطبراني في الكبير، بسند حسن.
- ورواه البزار عنه بلفظ : ضع السوط حيث يراه الخادم.
- ورواه البخاري في الأدب المفرد.
- ورواه أبو نعيم عن ابن عمر. 

Membawa maksud :

Dari Ibnu Abbas r.a, Rasulullah s.a.w bersabda : 

"Gantunglah rotan di rumah kamu supaya dilihat oleh penghuni rumah, maka sesungguhnya rotan itu mengadabkan mereka".

Hadis Nabi ini adalah Riwayat At-Tobrani di dalam kitab Al-Kabir, dengan sanad HASAN.

Hadis ini juga diriwayatkan oleh Al-Bazar dengan lafaz 

"Letakkan rotan dirumah mu supaya dilihat oleh orang yang khidmat bagimu".

Hadis ini telah diriwayatkan juga oleh Al-Bukhari di dalam kitab Adabul Mufrad.

Dan telah juga diriwayatkan oleh Abu Nuaim dari Ibnu Umar Radhiallahu 'Anhu.

Dalam hal memukul anak, terdapat Dalil dibenarkan memukul Anak. Saya merujuk kepada Sabda Nabi S.A.W ini yang bermaksud :

"Perintahkan anak mu solat pada usia tujuh tahun, dan pukullah jika pada usia sepuluh tahun jika ia meninggalkan solat dan pisahkan tempat tidurnya”. 

Hadis ini adalah Riwayat Ahmad dan Abu Daud dan Hakim dari Ibnu ‘Umar Radhiallahu 'Anhu.

Dari dahulu lagi, kedua-dua hadis inilah yang telah saya belajar. Memukul dan merotan hendaklah dengan tujuan mendidik agar anak mentaati perintah Allah iaitu utamakan solat 5 waktu. Pisahkan tempat tidur demi menjaga adab antara anak dan ibu bapa. Indah bukan ajaran Nabi kita?

Isu Semasa, Rotan, Kisah Cikgu, Kisah Cikgu ieta, Rotan anak bakal kesalahan jenayah, Rotan adalah Sunnah, Sunnah ialah perkara yang nabi buat, SUNNAH MENGGANTUNG ROTAN DI RUMAH, untuk mengadabkan anak-anak, Hadis Nabi S.A.W berkaitan rotan, Gantunglah rotan, sesungguhnya rotan itu mengadabkan mereka, Dalil dibenarkan memukul Anak, Perintahkan anak mu solat, pukullah jika pada usia sepuluh tahun jika ia meninggalkan solat, pisahkan tempat tidurnya, Memukul dan merotan hendaklah dengan tujuan mendidik, anak mentaati perintah Allah iaitu utamakan solat 5 waktu, Boleh ke rotan anak?
 Rotan anak bakal kesalahan jenayah : Terpulang kepada ibu bapalah bagaimana mahu mendidik anak-anak mereka

Tentang merotan dan memukul anak, saya amat-amat bersyukur dahulu saya dipukul oleh abah dan arwah emak saya kerana kini saya menjadi manusia yang berkhidmat untuk anak dan bangsa saya. Walaupun anak-anak murid saya ramai yang manja, mereka tetap hormatkan saya. Nak tahu? Saya di sekolah bawa kayu pembaris tebal... bukan nak merotan tapi nak ketuk meja bila mereka bising. Sakit tekak kan menjerit suruh diam. Rotan bukan penyelesai masalah kebisingan ^__^

Isu Semasa, Rotan, Kisah Cikgu, Kisah Cikgu ieta, Rotan anak bakal kesalahan jenayah, Rotan adalah Sunnah, Sunnah ialah perkara yang nabi buat, SUNNAH MENGGANTUNG ROTAN DI RUMAH, untuk mengadabkan anak-anak, Hadis Nabi S.A.W berkaitan rotan, Gantunglah rotan, sesungguhnya rotan itu mengadabkan mereka, Dalil dibenarkan memukul Anak, Perintahkan anak mu solat, pukullah jika pada usia sepuluh tahun jika ia meninggalkan solat, pisahkan tempat tidurnya, Memukul dan merotan hendaklah dengan tujuan mendidik, anak mentaati perintah Allah iaitu utamakan solat 5 waktu
Usah nanti anak menjadi seperti gambar di kanan ya nanti... Kredit gambar kepada Jakpo.

Pengalaman saya dipukul dengan besi lembut yang berpintal oleh abah saya disebabkan kenakalan saya membeli-belah sewaktu darjah tiga dengan membelanjakan wang RM100.00 yang abah saya beri untuk membeli buku menjadikan saya seorang yang berhati-hati ketika berbelanja. Dahsyat tak? Pukul anak dengan besi tu... hehe

Lagi satu kan, abah saya memang garang giler dulu-dulu... Pantang buat salah sikit, kena libaslah dengan tali pinggang. Haaa... hamek ko... Mana-mana anak yang mengadu cikgu marah atau denda... siaplah kena marah balik kami ni. Silap haribulan, ditambahnya dengan libasan tali pinggang. Saya tak pernah kena. Selalu kena bebel sahaja. Yang selalu kena adik saya yang lelaki nombor tiga tu. Apa tidaknya... Kuat menyakat adik-adik yang lain... Di sekolah buat perangai pula tak mahu masuk kelas. Takut dengan cikgu ke apa entah masalah beliau waktu itu. Tidak ingat saya. Macam-macam... Berbiratlah badan... (Arwah sudah adik lelaki saya ni). Tapi kami tak pernah pun buat report polis. Sebab kami hormat abah dan arwah emak kami. Kami sayang abah dan arwah emak kami. Tak pernah pun saya mengadu kepada orang awam kami dilibas... Berkat kena libas, kami menjadi manusia yang berjaya. Alhamdulillah... Syukur sangat-sangat. 

Sebenarnya, merotan anak bakal kesalahan jenayah andai merotan sehingga membawa kepada penderaan, kecederaan dan kematian. Fahamkan itu. Ibu bapa, rotanlah tapak kaki anak. Bukan pukul ikut nafsu dan hati yang sedang marah atau geramkan perilaku anak-anak...



"Had angkat tangan ketika merotan

Jangan melebihi paras ketiak. Umpama kepit buku di ketiak.. Jangan jatuh buku tu masa angkat tangan.. Pukul bukan ikut nafsu syaitan.. anak tu amanah Allah.. penghuni syurga.. jangan sampai kita dilaknat kerana menzalimi mereka." Sumber

Anak-anak, hormatilah ibu bapa dan sayangilah kedua mereka. Patuhilah nasihat ibu ayah kalian demi masa hadapan.

Isu Semasa, Rotan, Kisah Cikgu, Kisah Cikgu ieta, Rotan anak bakal kesalahan jenayah, Rotan adalah Sunnah, Sunnah ialah perkara yang nabi buat, SUNNAH MENGGANTUNG ROTAN DI RUMAH, untuk mengadabkan anak-anak, Hadis Nabi S.A.W berkaitan rotan, Gantunglah rotan, sesungguhnya rotan itu mengadabkan mereka, Dalil dibenarkan memukul Anak, Perintahkan anak mu solat, pukullah jika pada usia sepuluh tahun jika ia meninggalkan solat, pisahkan tempat tidurnya, Memukul dan merotan hendaklah dengan tujuan mendidik, anak mentaati perintah Allah iaitu utamakan solat 5 waktu, Boleh ke rotan anak?
Utusan Malaysia 3/2/2015

Nasihat saya : "Buat mereka yang gemar membuat kenyataan, gemar menulis dan menyebarkan perkara-perkara yang mudah menjadi isu, berhati-hatilah dalam membuat sebarang kenyataan lebih-lebih lagi perkara berkaitan amalan sunnah mahupun berkaitan aqidah. Tulisan dan kenyataan anda juga boleh menjerumus kepada jatuhnya aqidah. Tolong jangan sekali-kali perlekeh, pertikai dan mempersendakan perkara yang sudah menjadi sunnah atau amalan berpaksikan aqidah. Wa imma anda siapa pun. Berhati-hati ya..." :)

Isu Semasa, Rotan, Kisah Cikgu, Kisah Cikgu ieta, Rotan anak bakal kesalahan jenayah, Rotan adalah Sunnah, Sunnah ialah perkara yang nabi buat, SUNNAH MENGGANTUNG ROTAN DI RUMAH, untuk mengadabkan anak-anak, Hadis Nabi S.A.W berkaitan rotan, Gantunglah rotan, sesungguhnya rotan itu mengadabkan mereka, Dalil dibenarkan memukul Anak, Perintahkan anak mu solat, pukullah jika pada usia sepuluh tahun jika ia meninggalkan solat, pisahkan tempat tidurnya, Memukul dan merotan hendaklah dengan tujuan mendidik, anak mentaati perintah Allah iaitu utamakan solat 5 waktu, Boleh ke rotan anak?
Saya setuju dengan kata-kata blogger jiwarosak dot com ini.

Rotan anak bakal kesalahan jenayah. Undang-undang manusia tidak kekal dan sentiasa berubah-ubah. Sewajarnya dalam menangani perkara ini, rujuklah Al-Quran dan Hadis peninggalan Nabi Muhammad S.A.W yang memang menggalakkan memukul dan merotan mengikut tertib yang saya telah nyatakan. Rotan anak bakal kesalahan jenayah jika merotan dan memukul bagai dirasuk syaitan tak ingatkan tuhan. Ini pendapat saya. Apa pula pendapat anda?

Isu Semasa, Rotan, Kisah Cikgu, Kisah Cikgu ieta, Rotan anak bakal kesalahan jenayah, Rotan adalah Sunnah, Sunnah ialah perkara yang nabi buat, SUNNAH MENGGANTUNG ROTAN DI RUMAH, untuk mengadabkan anak-anak, Hadis Nabi S.A.W berkaitan rotan, Gantunglah rotan, sesungguhnya rotan itu mengadabkan mereka, Dalil dibenarkan memukul Anak, Perintahkan anak mu solat, pukullah jika pada usia sepuluh tahun jika ia meninggalkan solat, pisahkan tempat tidurnya, Memukul dan merotan hendaklah dengan tujuan mendidik, anak mentaati perintah Allah iaitu utamakan solat 5 waktu, Boleh ke rotan anak?
Rotan tiada, hanger pun berguna kan?
SHARE

Cikgu ieta Ejen Ebook Saka 40 (No. ID : 4)Ebook Saka Sifu AjimAura

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

19 orang yang sudi komen:

  1. Ea lah.. Rotan dgn amarah mmg satu jenayah... Jika rotan secara mendidik itulah sunnah...

    ReplyDelete
  2. Niat rotan bukan nak menghukum tpi untuk mendidik.. tidak terlalu kuat dan tidak pula terlalu perlahan..

    Hensem mamat kat atas tuh hahaha

    ReplyDelete
  3. setuju, tujuan mendidik... bila dh akhir zaman ni, yg bijak jadi bodoh, yg bodoh jadi bijak..
    Nilh namanya Islam Jahil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ups sabar2... Usah salahkan Islam... :)

      Delete
  4. emmmm undang2 yg nak dikenalkan ni kenapa yer? apa reason dia? sebab ikut undang2 Sweden tu ker? takleh rotan anak... kami adik beradik ada 8 orang... walau bapa kami merokok tak seorang pun anak2nya yang mengikut sebab didikan berotan oleh ibu saya... kalau sikit2 ibu bapa dipenjarakan... siapakah yang akan memelihara anak2 tersebut? Jabatan Kebajikan ker? mampu ker?

    Salam kenal dan salam singgah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru nak di bawa ke parlimen. Harapan saya, mereka yg berkaitan kaji dgn lebih teliti agar tidak mencampuri urusan parents mendidik anak2. Terlalu mengikut telunjuk Barat memang membawa kepada kehancuran. Gejala sosial sekarang ni pun dah makin teruk. Ditambah dgn isu ni, makin buruk nantinya.

      Delete
  5. hak ibubapa semacam nak disekat

    ReplyDelete
  6. tak faham kenapa sampai jadi kesalahan jenayah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rotan yg mencederakan dan melukakan hingga maut. Itulah yg dikatakan jenayah. Back to Islam, Sunnah dan quran kan mudah... mcm2... :)

      Delete
  7. Betul kak ieta Rotan secara mendidik itu kan perkara baik cuma harus ikut sunnah dan jangan di pukul ikut hati kan kak ieta hehe

    ReplyDelete
  8. Macam2 ... Suka buat ikut suka dia orang jer ...

    ReplyDelete
  9. Dalam Islam pun ada tatacara merotan. Idak la dengar lagi sampai koma kalau kena.
    Itu didikan yang diajar kepada kita...cuma jgn manja sangat dan jgn over sgt merotan sudah la.
    Fokus utama ialah mendidik.

    ReplyDelete

1) Komen anda ditapis. Hanya komen berkaitan entri dan bukan link iklan sahaja disiarkan. Harap maklum.

2) Ingin beriklan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya ^__^

Terima kasih sudi singgah dan komen... ^__^

AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Penghantaran sebarang komen, permintaan, cadangan ATAU komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam ATAU negatif dengan niat untuk menyakiti hati, menganiayai, mengugut ATAU mengganggu orang lain dengan ATAU tanpa mendedahkan identitinya adalah suatu kesalahan boleh didenda tidak melebihi 58 ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun ATAU kedua-duanya sekali. HARAP MAKLUM

EMAIL CADANGAN ATAU PERTANYAAN ANDA DI SINI

Name

Email *

Message *