Bodoh ke tak mohon BR1M?

Bodoh ke tak mohon BR1M?
Isu semasa, BR1M, Panduan menepis soalan, Kenapa tak mohon BR1M?, BR1M, Suami tak izin, sebab tak mihon BR1M, Bodoh tak mohon BR1M, Semak keputusan BR1M, Maksud BR1M
Maksud BR1M (Gambar ihsan pakcik google).
Cerita tentang BR1M. Pernah gak sebenarnya nak mohon BR1M sebab kawan cakap, "Apalah ko ni bodohnya... Ko tipu la ko tak kerja. Laki ko je kerja. Duit tu kan memang hak kita. Hak Rakyat". 

Lalu ku ceritalah pada suami, tapi suami sound, 
Jangan nak bagi malu abang! Tu untuk orang yg betul² susah tau tak? 1 hari LHDN datang siasat baru menyesal tak guna... Ayang tu kerja, abang pun kerja. Campur gaji kita berdua, cukuplah untuk anak² kita sekeluarga. Org lain tu nak minta biarkan diorang. Mungkin diorang betul² memerlukan. 
Memangla duit tu hak kita tapi kalau nak ikut macam cara orang, isi guna nama suami/isteri menipu kata tak kerja buat apa? Kan duit tu nanti jadi darah daging. Nak ke bagi makan minum pakai anak² sekeluarga hasil dari duit haram?".
Benar kata suamiku tu. Sejak tu, sorrylah kalau kawan cakap lagi ku bodoh tak mohon BR1M, memang ku smash macam tu je lah. Ko nak buat, ko punya hal. Aku, takmo jadi penipu mcm ko.
Isu semasa, BR1M, Panduan menepis soalan, Kenapa tak mohon BR1M?, BR1M, Suami tak izin, sebab tak mihon BR1M, Bodoh tak mohon BR1M, Semak keputusan BR1M, Maksud BR1M
Lain kali, sebutlah "Pandalah ko ni tak mohon BR1M..." Takde lah ku menyirap telinga dan hati dengar... Kan...?
Begitulah sebab kenapa saya tak mohon BR1M... Panjang ceritanya seperti tertulis di ataslah. Pendek dan mudah ceritanya, suami tak izin. Jadi dengan sopannya, saya akan senyum sahaja kepada yang bertanya "Kenapa tak mohon BR1M?" dan supaya tak jadi gaduh, cakap je lah "Suami tak izin". Orang tu pasti senyap. 

Jadi bodoh ke tak mohon BR1M? Bijaklah kan tak mohon BR1M sebab tak nak jadi penipu. Ha, anda bagaimana, bodoh ke tak mohon BR1M?

Comments

  1. Ada benarnya kata-kata suami akk tu kan,efa setuju kak hehe,.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suami biasa mendidik isteri. Begitulah kaedahnya Eyfa. Hehe

      Delete
  2. hahah..yg tu mmg bodoh...mcm org tmpt KG la...laki bini isi borang BR1M kata dah cerai..ha bila dua2 dapat kecoh sekampung...

    ReplyDelete

Post a Comment

DISCLAIMER

Saya bukan perawat, bukan guru silat, bukan guru kerohanian dan tiada kaitan dengan sesiapa.

Sila bersabar, jaga adab, jangan taksub, jauhi syirik, jangan menipu dan jangan mencarut.

Saya anti penganiayaan, penipuan (scammer), ajaran sesat (sihir, syirik dan khurafat) dan kumpulan gila isim jahil murokkab.

Semua amalan menyimpang dari akidah Islam saya tolak. Saya tidak suka perdebatan, perbalahan mencarut dan memaki-hamun. Mereka yang biadap saya tinggalkan terus. Memaki dan mencarutkan saya? Saya sekolahkan adab pakej maki free.

Rules saya :
1) Tidak beri sedekah kepada scammer online.
2) Tidak berminat mengumpat, cerita hal orang tiada kaitan dengan saya, kondem tanpa dengar hal sebenar, saya tidak suka dan tidak mahu dengar.
3) Beri salam senyap dan hendak bersembang kosong adalah dilarang sama sekali.

https://linktr.ee/PuteriNurCahayaCikguiEta

Terima kasih sudi berkunjung. Sila komen untuk saya singgah laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan entri (artikel) sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ingin beriklan secara professional? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya.