RESEPI KUIH SERI AYU KUIH TRADISIONAL MELAYU

RESEPI KUIH SERI AYU
Kuih Seri Ayu kuih tradisional Melayu
Kredit gambar dan resepi kepada Pn. Salmiah Saad.
Nak tahu? Dulu masa saya di sekolah Pondok, saya pernah belajar buat Kuih Seri Ayu ni. Saya juga ada belajar buat baju kurung, baju kebaya dan jubah lelaki. Tpi dah lama tinggal... lupa la. Rugi rasa. Ni tiba-tiba pula Pn. Salmiah Saad whatsapp resepi kuih Ser Ayu. Ha apa lagi, terus je saya share ke instagram.

Kuih Seri Ayu ni, salah satu daripada kuih-muih tradisional tau. Kalau kena cara membuatnya Masyaa Allah... Lembut, gebu dan sedap... Kalau tak kena gayanya, jadi keras. Siapa tak ada gigi, jenuhla nak makan... hehe..
Kuih Seri Ayu
Kuih Seri Ayu memang sedap jika kena cara memasaknya.
Bahan-bahan Kuih Seri Ayu ni mudah sahaja tau. Nak buatnya pun mudah. Nak dengan tak nak je. Tak membuang masa lagi, meh baca apa bahan dan bagaimana memasak Kuih Seri Ayu ni.

Bahan-bahan Kuih Seri Ayu (Untuk 25 ke 30 biji).
  1. 2 biji telur 
  2. 1 cawan gula 
  3. 2 cawan tepung gandum 
  4. 1 cawan santan 
  5. 1 sudu kecil ovellete 
  6. 1 sudu kecil perisa pandan 
  7. Pewarna hijau 
  8. Kelapa parut (putih) campur dengan sedikit tepung jagung dan garam.

Nota : Boleh juga ganti tepung gandum kepada tepung ubi.

5 langkah mudah memasak Kuih Seri Ayu.
  1. Pukul gula dan telur hingga kembang, masukkan ovellete dan pukul lagi.
  2. Masukkan tepung, santan, perisa pandan dan pewarna, pukul lagi hingga sebati.
  3. Isikan separuh  kelapa putih dlm acuan, tekan sikit supaya mampat, tuangkan adunan dan kukus lebih kurang 15 minit.
  4. Setelah 10 minit, buka penutup pengukus dan lapkan penutup pengukus supaya air wap tidak menitik ke permukaan kuih .
  5. Kukus lagi 5 minit dan  lapkan wap air pada penutup pengukus.

Nota : Tak buka penutup pun tak mengapa.

Selamat mencuba Resepi Kuih Seri Ayu ni tau.

Jemput follow dan like Instagram kisahcikguieta dan instagram blogshop dunianiagaietaenterprise. Terima kasih ya ^__^

Comments

  1. senang je bahan2. nak try la nanti. sedap kuih nih.

    ReplyDelete
  2. alah sedpnya tengok kuih ni kak

    ReplyDelete
  3. aaaaaaa qila suka yg ni uhuhuhu

    ReplyDelete
  4. Kuih favourite! ^^ Thanks for sharing the recipe kak :)

    ReplyDelete

Post a Comment

DISCLAIMER

Saya bukan perawat, bukan guru silat, bukan guru kerohanian dan tiada kaitan dengan sesiapa.

Sila bersabar, jaga adab, jangan taksub, jauhi syirik, jangan menipu dan jangan mencarut.

Saya anti penganiayaan, penipuan (scammer), ajaran sesat (sihir, syirik dan khurafat) dan kumpulan gila isim jahil murokkab.

Semua amalan menyimpang dari akidah Islam saya tolak. Saya tidak suka perdebatan, perbalahan mencarut dan memaki-hamun. Mereka yang biadap saya tinggalkan terus. Memaki dan mencarutkan saya? Saya sekolahkan adab pakej maki free.

Rules saya :
1) Tidak beri sedekah kepada scammer online.
2) Tidak berminat mengumpat, cerita hal orang tiada kaitan dengan saya, kondem tanpa dengar hal sebenar, saya tidak suka dan tidak mahu dengar.
3) Beri salam senyap dan hendak bersembang kosong adalah dilarang sama sekali.

https://linktr.ee/PuteriNurCahayaCikguiEta

Terima kasih sudi berkunjung. Sila komen untuk saya singgah laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan entri (artikel) sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ingin beriklan secara professional? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya.