PENGENALAN RINGKAS

Blog Kisah Cikgu ieta adalah penjenamaan semula bagi Blog ieta. Blog ini memaparkan pelbagai pengalaman penulis dan pembaca yang menghantar e-mail atau berjumpa sendiri dengan penulis, panduan dan kisah hidup manusia biasa dan kalangan guru. Juga tips, tutorial blog dan pelbagai panduan. Sesekali hal-ehwal bisnis, resepi dan isu-isu semasa dipaparkan untuk bacaan dan rujukan pembaca. Terima kasih sudi berkunjung. Kunjungan dan komen anda amat dihargai :)

Kisah hari Jumaat Cikgu ieta

Ini Kisah hari Jumaat Cikgu ieta
Meja, kerusi dan pelajar tak dapat dipisahkan di sekolah.
Meja, kerusi dan pelajar tak dapat dipisahkan di sekolah.
MEJA TINGGI DARI TUAN.
Saya masuk ke kelas darjah 1 pagi tadi. Berilah salam. Semua murid pun bangun menjawab salam saya. Di sebelah kiri saya ada murid perempuan.

"Ha kamu, kenapa tak berdiri lagi? Orang lain semua dah berdiri" tanya saya kepadanya.

"Saya dah berdirilah Ustazah." Katanya.

"La, dah berdiri rupanya... Meja tinggi dari kamu..." kata saya sambil meminta maaf.

Masuk bilik guru, saya asyik ketawa mengingatkan kejadian tu. Cerita pada rakan sekerja, mereka pun tergelak mendengarnya. Kelakar kan? Boleh saya tak perasan murid comel tu sudah berdiri.

NAK PISANG TU SEBIJI.
Pisang kegemaran ramai berbanding sayur dan buah-buahan yang lain, bersedekahlah pisnag.
Nampak tak pisang dalam plastik tu? Pisang antara makanan kegemaran ramai. Buktinya ramai orang suka bersedekah pisang pada hari Jumaat di masjid-masjid berbanding buah-buahan yang lain :D
Sebelum balik ke rumah, saya singgah di perkarangan Masjid di hadapan sekolah. Ternampak longgokan pisang di atas meja.

Saya pun ambillah sesikat untuk anak-anak di rumah. Mereka suka makan pisang. Jika ke kedai, selalu saya belikan pisang untuk anak-anak saya yang lima orang tu. Jadinya, sesekali ternampak pisang di atas meja masjid, tak lepas peluang saya pun ambillah juga. Moga Allah merahmati dan mempermudahkan urusan mereka yang bersedekah pisang setiap Jumaat di Masjid tu.

Sebelum sampai ke kereta saya, ada seorang Pakcik ni meggamit tangan kepada saya dari jauh. Dalam hati "Dah kenapa lah pula pakcik ni panggil aku ni... Dia kenal aku ke... Ish takkanlah dia nak bersedekah ke aku pulak?" Mengumam hati saya sendirian. Saya pun sebab menghormati orang tua, pergilah kepada pakcik tu... Kesian tau tengok pakcik tu. Baru balik dari pasar agaknya sebab di tangannya penuh plastik barang dimasukkan perlahan-lahan ke dalam bonet keretanya.

"Nak pisang tu sebiji..." kata pakcik tu sambil jari menunjuk kepada sesikat pisang di tangan saya. Saya pun terus menghulurkan kepada pakcik tu pisang di tangan saya.

"Nah pakcik, ambillah. 2 biji pun boleh, banyak pun tak pe pakcik". Kata saya kepada pakcik tu.

"Ko suka pisang ya?" Tanya pakcik tu dengan suara menggigil-gigil dan tangan terketar-ketar. Kesiannya... "Entahkan dia lapar sangat" kata saya dalam hati.

"Tak pakcik, ni untuk anak-anak saya kat rumah tu, dia orang suka makan pisang" jawab saya.

"Suami ko kerja mana?" Tanya pakcik tu lagi.

"Kerja pejabat je pakcik kat K.L" jawab saya.

"Pakcik tinggal di mana?" Tanya saya kepada pakcik tu.

"Dekat sini je nak" jawab pakcik tu.

"Ambillah lagi pisang ni pakcik. Takpe..." pelawa saya. Pakcik tu ambil sebiji lagi. Bila saya pelawa lagi, pakcik tu tak nak dah. Jadi, saya pun minta izin ke kereta untuk balik. Pakcik tu tunggu lama saya di keretanya. Saya lalu sahaja, pakcik tu angkat tangan tinggi kepada saya sewaktu kereta saya lalu keluar dari pagar masjid. Saya lafazkan salam kepada pakcik tu dari dalam kereta saya dan angkat tangan juga tanda hormat saya kepadanya. Hati saya tenang sangat selepas tu tau...

Balik rumah, saya cerita kepada suami saya. Kemudian, suami beritahu tengahari tadi, di ofisnya ada orang belanja dia makan nasi beriani. Allahu... Nak menitis air mata saya. Sungguhlah besar rahmat Allah kepada hambaNYA.

SERINGGIT JE.
Sesi petang tadi, ada satu subjek teras saya mengajar dalam Darjah lima iaitu subjek Tajwid. Hari ini saya mengajar Tajuk Mad Wajib Muttasil.

Seperti biasa, selepas latih-tubi membaca dan mendengar bacaan, saya gemar bersoal-jawab dengan murid-murid saya untuk menguji kefahaman mereka. Salah seorang murid perempuan dapat menjawab soalan saya. Lantas saya berikan seringgit sebagai hadiah dan motivasi untuknya kerana berjaya menjawab soalan saya. Apalah salahnya, bukan selalu pun. Seringgit je...

Saya minta semua murid beri tepukan gemuruh kepada murid yang berjaya menjawab tadi sambil memuji, kata saya "Ha, kalau dua puluh kali dia jawab maka dua puluh kali Ustazah doakan dia tau? Kalau sekali jawab seringgit, dua puluh kali? Ha, kamu kiralah sendiri. Tapi bukan selalu tau Ustazah beri..." kata saya sambil ketawa kepada murid-murid saya dengan harapan mereka belajar bersungguh-sungguh tanpa mengharapkan balasan. Kesannya, selepas itu murid-murid saya bersemangat waja dan berlumba-lumba menjawab soalan saya.

Saya tanya murid-murid saya "Kamu suka tak belajar subjek Ustazah ajar? Mana satu kamu paling suka? Jawi ke Tajwid?" Kata mereka, mereka suka dua-dua dan mereka suka belajar dengan saya sebab saya mengajar santai sambil gelak-gelak walaupun tahun lalu, sayalah guru yang mereka takuti. Maklumlah, guru disiplin kan, perlulah bertegas. Syoknya mengajar... Bila pelajar memahami apa saya ajar dan ilmu itu berpanjangan mereka akan praktikkan.

Begitulah Kisah hari Jumaat Cikgu ieta ingin kongsikan kepada anda semua. Moga menjadi pedoman buat semua. Pernah tak terjadi kepada anda kisah seumpama di atas? Mari kongsikan dengan saya ^__^
Kisah benar, kuasa bersedekah.
Kisah benar kuasa bersedekah.

SHARE

Cikgu ieta Sales Person Kelas Instagram Advance Online & Ebook Saka Sifu AjimAura (ID : 4)

Hai. Saya Cikgu ieta. Full Time Blogger, Internet Marketer dan Motivator Nasihat Niaga. Saya merupakan Sales Person Kelas Online Instagram Advance & Ebook Saka 4.0 milik Sifu Ajim Aura. Saya mengajar Kelas Blog dan Teknik Penulisan secara Personal Coaching One to One dan Group Coaching secara Online. Saya Leader kepada beberapa Group Laman Sosial dan Admin beberapa Group Di Telegram dan WhatsApp. Mempunyai 5 orang anak. Suami Pembantu Tadbir di Syarikat Semi Government. Saya Phrolapse Intervetebral Disc (Slipped Disc) bermula 17/4/2017. Kini Suri Rumah dan Blogger Full Time Online.

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

3 orang yang sudi komen:

  1. Menarik kisah kak ieta kali ini hhee,.sebut je sedekah kan kak,mmg besar ganjaran nya,pernah juga melalui sesuatu yg sangat tak di jangka,kita bg sikit kita dpt lebih banyak..masa tu wang tinggal rm10 je selepas beli barang keperluan..ada la sorang makcik ni nampak susah secara spontan rasa nk memberi berapa yang ada tu,.rasa tenang dpt bantu walau sikit..selepas beberapa hari..Allah beri rezeki tanpa di sangka sangka lebih banyak dari apa yang pernah di keluar kan,.Alhamdulillah..tapi sedekah ini walau sikit walau banyak kita dapat ketenangan hati :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Media Admin. Teruskan amalan mulia bersedekah ya ^__^

      Terima kasih sudi berkunjung ^__^

      Delete
  2. ceritanya bisa menginspirasi teman teman untuk lebih berbuat kebaikan

    ReplyDelete

1) Komen anda ditapis. Hanya komen berkaitan entri dan bukan link iklan sahaja disiarkan. Harap maklum.

2) Ingin beriklan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com ya ^__^

Terima kasih sudi singgah dan komen... ^__^

AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Penghantaran sebarang komen, permintaan, cadangan ATAU komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam ATAU negatif dengan niat untuk menyakiti hati, menganiayai, mengugut ATAU mengganggu orang lain dengan ATAU tanpa mendedahkan identitinya adalah suatu kesalahan boleh didenda tidak melebihi 58 ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun ATAU kedua-duanya sekali. HARAP MAKLUM

EMAIL CADANGAN ATAU PERTANYAAN ANDA DI SINI

Name

Email *

Message *